Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Bethesda @ E3 2017

Bethesda bjöd under sin korta men intensiva presskonferens på några överraskningar, en funderare, och lite nytt. Andreas har sammanfattat...


I år är det alltså det tredje året i rad som Bethesda inte nöjer sig med att låta sina spel visas upp under någon av de övriga presskonferenserna, utan kör sin egen show. Och i år basunerade de ut något förväntat, något läckt och något helt nytt. Och allt detta genom att, via vad de själva kallade "Bethesdaland", ge oss en rundtur och visa upp dess kommande "attraktioner". Detta mynnade så småningom ut i en kort men fullspäckad presskonferens där det ena avlöste det andra.

Att få uppleva pulskrossande action med egna ögon är något vi ser fram emot. Mycket!

Allt började med att Bethesdas egen Pete Hines, Vice högsta höns och PR-boss, äntrade scenen och efter det sedvanliga välkomsttalet gick in på något som, i kontrast till förra årets mässa, hittills lyst med sin frånvaro - VR. Det första som vi får se är en hiss som åker nedåt och när denna öppnas, möts av två minst sagt mindre trevliga typer. Sedan följer blodade obduktionsbord, högteknologiska skräpplockare, närgången inspektion av monster - och en himla massa skjutande av sistnämnda. Till tonerna av tung musik slängs logon för Doom VFR upp, vilket undantaget F:et, är en ganska självklar hint om vad det handlar om. Så för alla er som vill tukta helvetets alla ohyggligheter öga mot öga, är det goda nyheter.

Detta är en annons:

Nästan sömnlöst bytte man monster från helvetet mot monster från the Commonwealth, då vi ackompanjerade av the Chordettes "Mr. Sandman", fick se Fallout 4 i sin helhet. Fast genom ögonen på ett VR-headset. Vetskapen om att kunna assistera bosättningar, leta skrot och bygga upp vårt hem på nytt och det med helt nya ögon, var något som vi inte väntade oss i första taget. Och därför ser vi på Gamereactor fram emot att i Fallout 4 VR, uppleva apokalypsen på nytt.

Mera innehåll till The Elder Scrolls: Legends är något vi välkomnar.

Vi fortsätter i Bethesdaland och hoppar rakt i, det sedan tidigare uppvisade, The Elder Scrolls Online: Morrowind. Och det känns som om följande presentation var konferensens bottennapp. Istället för att visa upp spelet i sin helhet eller överskölja oss med löften om vad som komma skall, fick vi istället se lojala fans som spelade spelet. Detta såg precis ut som de otaliga "reacts to" Youtube-klippen och kändes, trots att det varvades med uttalanden från såväl spelpress som fans, aningen ihopslängt. Ta det och avsluta med lite försäljningsskryt och statistik (och lite uppvisning av rent spel) så har du i princip presentationen klar.

Deras nästa ess i rockärmen är vad de själva kallar "Creation Club" och detta kan enklast beskrivas som en modhub för både The Elder Scrolls V: Skyrim och Fallout 4. Du ska inifrån något av dessa spel kunna bläddra runt och när du väl hittat ett mod du är sugen på, ska kunna använda "credits" för att ladda ner det. Låter misstänkt snarlikt affärsmodellen Steam använde för några år sedan. Säga vad man vill om det men vad som utmärker Creation Club är att den består av Bethesdas egna utvecklare, partnerutvecklare och framstående moddare. Meningen här är att varje modd ska vara hundra procent kompatibelt med spelet, andra mods, tillägg och achievements. Så förhoppningsvis slipper vi konflikter mellan olika mods i fortsättningen. Åtminstone via den här modellen. Creation Club ska landa någon gång nu i sommar och det till PC, Playstation 4 och Xbox One.

Dishonored: Death of the Outsider ser brutalt bra ut och var efter en lagom lam presentation av The Elder Scrolls Online: Morrowind en frisk fläkt om något..

Som om inte en uppvisning av The Elder Scrolls Online: Morrowind vore nog så passade man även på att visa upp mer av The Elder Scrolls Legends. Detta är ett kortspel och har målats upp som ytterligare ett sätt att uppleva universumet på ett annat sätt än själva spelet. Det ska också vara unikt som strategikortspel. Digitalt vill säga. Redan 2016 rullades det ut men från och med nästa månad (29:e juli för att vara exakt) så kommer det fyllas på med Chaos Arena, ett expansionspaket centrerat kring Dark Brotherhood och som grädde på moset, mästerskap. De nya tilläggen släpps även till Android-telefoner och iPhone, utöver tidigare Androidplattor, PC och iPad. Och undertiteln blir "Heroes of Skyrim".

Efter det fick vi även bekräftelse på att The Elder Scrolls V: Skyrim, som efter mycket snack och spekulation, mycket riktigt ska komma till Nintendo Switch. Men det inte utan Nintendos egna touch... I början ser vi en Link-Amiboo smygas fram och sekunden senare ser vi honom ränna runt inuti, med svärd och sköld i högsta hugg. Denna version kommer även dra nytta av Switch innovativa spelkontroller och dessa kan användas till att använda bågen eller dra svärd mot alla fulingar du kan tänkas möta. Allt detta är såklart trevliga nyheter för Switchanvändare och vi på Gamereactor väntar med spänning på att få prova på det själva. Ännu en gång.

Detta är en annons:
Detta är en annons: