Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vi snackar med Eiji Aonuma om Zelda: Breath of the Wild

Vi satte oss ned med Nintendos Eiji Aonuma i Paris för att prata om Zelda-seriens historia, nutid och framtid...

  • Text: Islem Sharouda GR FR, (Översättning: Kim Orremark)

Detta är en annons:

Precis innan Japan Expo, ett event som fokuserar på Japansk kultur, slog vi oss ned tillsammans med en handfull skara människor som alla lyckligt nog fick chansen att prata lite med Eiji Aonuma på ett flott hotell i den franska huvudstaden. Det blev ett ypperligt tillfälle att få prata med den legendariska Zelda-producenten om senaste spelet och den varma och karismatiske Aonuma svarade på alla våra frågor med ett leende.

Hur känns det nu med The Legend of Zelda: Breath of the Wild, fyra månader efter att det släpptes?
- Fantastiskt. Såklart. Men, vi har även fortsatt att jobba med expansionerna under de här fyra månaderna och det har aldrig känts som att vi har slutat jobba. En sak är dock säker, det senaste månaderna har vi fokuserat mycket på vad spelarna känner, analyserat all feedback och förändrat saker som inte mottogs särskilt väl. Med det sagt är vi väldigt restriktiva med fanservice eftersom för mycket av den varan snabbt blir smaklöst. Det jag har njutit av mest sedan spelet släpptes är att se spelare lösa olika problem på oväntade och unika sätt, vi designade spelet för att det skulle spelas som vi ville men när vi kollade på Youtube och ser spelare hitta på egna saker blev vi ganska förvånade. Vi förväntade oss inte det som har hittats på.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Förändras spelet på något sätt efter det att Master Mode är avklarat eller får vi kanske ett helt annat slut?
- Nej, ingenting förändras med slutet eller så, den nya svårighetsgraden gör endast spelet svårare. Å andra sidan kommer nästa nedladdningsbara berätta historierna om "champions"-karaktärerna från spelet och utforska deras bakgrund djupare. Det som gjorde mig glad är spelares reaktioner på karaktärerna och många av dem har dedikerade fans nu. Vi kommer även lägga till en ny Amiibo.

Spelet utvecklades till Wii U och du berättade nyligen att du ångrade att ni inte kunde använda specifika Switch-funktioner. Vilka funktioner skulle du vilja ha inkluderat i spelet?
- Som ett konkret exempel, det vi kallar för HD-vibrationer är exklusivt för Switch och den funktionen uppenbarar sig i spelet genom att när du plockar upp någonting känner du det i handen. Det gör det hela mer intressant och lägger till ett lager av realism, det hade varit kul att utveckla delar som drog nytta av det på riktigt. Det riktiga problemet handlade egentligen inte om bristen på tid utan snarare att vi inte ville att Wii U-versionen skulle skilja sig för mycket från Switch-versionen. Vi kommer kunna göra mer liknande saker med nästa Zelda-spel.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

När vi ändå pratar om nästa Zelda, hur ser tidsfristen ut där? Kan du ge oss en exklusiv inblick?
- Nej-du, här får du inget scoop! Jag är ledsen, kära vän [skrattar]. Vi har inga planer för nästa Zelda, det ligger fortfarande långt fram i tiden. Just nu samlar vi ihop idéer för nästa spel men det är ingenting jag kan göra själv. Det är mycket jobb som kommer ta lång tid och vi har ingenting planerat just nu. Ge oss lite mer tid...

Kommer ni introducera spelmekaniska förändringar för det bärbara spelandet?
- Det är svårt att överföra specifika funktioner från bärbara konsoler. Som ett exempel, kollar vi på 3D är det en funktion som blir supersvår att överföra. Alla olika varianter av hårdvara är annorlunda från varandra. Med det sagt, visst är det möjligt. Ocarina of Time och Majoras Mask gick smidigt att spela på Nintendo 3DS med dubbla skärmar där vi kunde visa kartan på nedre skärmen vilket gjorde upplevelsen bättre och mer lättillgänglig för alla. Sådana förändringar kan leta sig till Nintendo Switch också om vi hittar sätt att göra det på.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Detta är en annons: