Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Destiny 2

Skillnaderna mellan Destiny och Destiny 2

Destiny 2 eller Destiny 1.5? Vi försöker bena ut vad som är egentligen är nytt i Destiny 2 och vilka spelmässiga förändringar som har gjorts...


Det är ganska bisarrt att tänka att vi bara för tre månader sedan inte visste ett jota om vad Destiny 2 skulle bli. Bungie hade inte sagt ett knyst och många spekulerade i vilken typ av spel vi skulle få i slutändan. I maj var det äntligen dags för avtäckning. Bara att Activision styrde upp ett helt event med hundratals inbjudna för att avtäcka härligheten visar den enorma tilltro de har för Bungie och deras massiva rymdskjutare. De behövde inte kämpa för uppmärksamhet under E3-mässan utan hade ett helt fritt spelfält där de kunde nå ut ordentligt, inte bara till fansen utan även till nya spelare som kanske aldrig spelade det första Destiny eller bara provade litegrann. Destiny 2 må vara en uppföljare men Bungie väljer även att starta om, bygga nytt på den grund de har lagt.

Det är allmänt känt (och ganska tjatigt vid det här laget) att säga att Destiny inte levde upp till de högt ställda förväntningarna världen hade. Det var inte särskilt märkligt att det blev så heller. Det ryktades att spelet kostade över en miljard kronor att ta fram, utveckla och marknadsföras och Bungie/Activision hypade produkten som om det inte fanns någon morgondag. Vi kanske aldrig får veta exakt vad som hände men det har ryktats om att det massiv tidspress och det faktum att hela berättelsen fick skrotas och sedan lappas ihop som gjorde att Destiny kändes spretigt och tomt. Uppdragsdesignen må ha hämtat mycket inspiration från Bungies Halo-spel men i Destiny, 2014, kändes det platt och oinspirerat.

Destiny 2
Destiny 2

Många av de tillkortakommanden som Destiny led av arbetades sakta bort. Nya expansioner förbättrade grundsystemen, mer innehåll lades till och Bungie verkade förstå vad de behövde göra. Här hade de dock redan tappat många spelare. Många blev så besvikna på den korta kampanjen att de aldrig tillbaka och andra ville absolut inte spendera pengar på någonting som de kände att de borde fått från första början. Jag själv var extremt besviken och slutade spela när kampanjen tog slut. Jag hittade tillbaka och har sedan dess nästan tillbringat 5000 timmar i Destiny och är nu redo att ta klivet över till uppföljaren. Bungie gör Destiny 2 lika mycket för spelare som mig som dem hoppade av tidigt och även om det ser bekant ut på ytan finns det många förändringar för den som dyker lite djupare.

Betan för Destiny 2 håller på precis i skrivandes stund och mycket prat den senaste veckan har kretsat kring till att spelet ser exakt likadant ut som Destiny. Destiny 1.5 är ett begrepp som figurerar just nu. Jag är övertygad om att kommentarer som dessa främst kommer från dem som spelade Destiny när det släpptes men som inte har följt utvecklingen och expansionerna, och jag förstår varför, till viss del. Vad händer om vi kollar på andra uppföljare som exempel? Skillnaderna mellan Uncharted och Uncharted 2 eller varför inte Halo och Halo 2? Tvåan indikerar en uppföljare, en fortsättning, vad ska vi egentligen förvänta oss? Skillnaderna mellan Halo 1 och 2, sett till spelmekanik, är inte jättestora. Det är tillräckliga för att Halo 2 ska kännas som fortsättningen till Halo men det är samma gröna rymdkille som brassar hagelskott i utomjordingar.

Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Detta är en annons: