Svenska
Gamereactor
artiklar
DMC Devil May Cry

DMC Devil May Cry

Hur ska Ninja Theory hantera Devil May Cry-licensen och vad tycker vi egentligen om den nya designen på hjälten Dante? Detta får du reda på om du läser vår förtitt på DMC Devil May Cry...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Problemet med familjer är att vissa i dem tar dem för givna. Antingen blir en person utbränd eftersom den gör allt jobb, eller så gör ingen av sidorna sitt för att hålla ihop saker och ting. Capcom vet mer om detta ämne än de flesta. Skilmässolistan är lång. Att outsourca sina spelprojekt lät säkert lockande från början, men ledde till mer elände än nytta. Därför var vi förstås oroliga för DMC Devil May Cry, som lades på Ninja Theorys bord. Men efter en hands on-session börjar vi se ljuset i slutet av tunneln.

DMC Devil May Cry

När vi träffar Ninja Theory talar de kort om vad man vill göra med Dantes makeover. Tre timmars spelande senare förstår vi hur mycket Capcom lagt sig i stridsmekaniken, och hur troget spelet är originalserien Devil May Cry. Den Cambridge-baserade studion har återuppfunnit Dante och använt sig av många västerländska influenser. Detta betyder James Dean, punk och rock. "Rebel with Cool", som man kallar det. Fight Clubs Tyler Durden, fast ännu mer arrogant. Coolhet är viktigt. Storyn förklaras med grafitti och hipp musik.

Ungefär som i fallet 343 och Master Chief/Halo 4 så har Ninja Theory bakat in några imponerande mellansekvenser som utforskar Dantes psyke, utan att förstöra alltför mycket med karaktären. Grym motion capture gör dessa till ett absolut nöje att titta på och i synnerhet Vergil, Dantes brorsa, är rolig att titta på.

Detta är en annons:
DMC Devil May Cry
DMC Devil May Cry

Det går fort att låsa upp sin fulla repertoar vad gäller attacker och vapen. Ditt svärd Rebellion lär sig snabbt att förvandla sig till demonyxan Arbiter eller lien Osiris, och snart piskar vi ystert fiender med de brinnande Eryx-nävarna. Alla vapen har förstås åtråvärda uppgraderingar. Överlag är stridssystemet riktigt bra och spelkontrollen är rexakt. Det är aningen blodigare än Devil May Cry 4, men inte lika galet som trean.

DMC Devil May Cry
Detta är en annons:

Under våra första speltimmar njuter vi rejält av att experimentera med olika variationer på attack-combos, och vi försöker att memorera vilka knappkombinationer som är bäst och coolast. Här finns också gömda områden lite varstans, och vissa av dem kräver speciella vapen för att nås. Vissa områden kommer vi inte alls åt, vilket får oss att tro att spelet är designat för en ytterligare omspelning.

Ninja Theorys förra spel Enslaved erbjöd enkla, brutala strider som passade bra in med karaktären Monkey, men där fick vi bara en mindre mängd fiender som var enkla att besegra. I DMC måste du vara betydligt mer försiktig, då fienderna ofta är hänsynslösa. Det går för övrigt också att låsa upp fler svårighetsgrader.

DMC Devil May Cry

Vad gäller omgivningarna och anledningarna till att Dante gör som han gör berättar Tameem en fantastisk historia om en uråldrig spelmekanik som utvecklats till en viktig del av DMC:s design och narrativ. Väggarna som dök upp under strider i det första Devil May Cry har förklarats med att staden själv försöker skada eller till och med döda Dante. Klipskt!

Tameem visar upp ett montage där Inception-liknande byggnader faller ihop och virus sprider sig, för att visa upp sin vision om hur en levande stad som reagerar på en utböling skulle reagera. När Dante upptäcks dras han in i Limbo, en parallell och vidrig demonversion av den mänskliga världen, och han tvingas kämpa sig därifrån.

DMC Devil May Cry

Den dubbla identiteten märks också av i storyn, då Dante slåss för att frigöra stadens invånare från en demon-boss. Det är inledningsvis en linjär story vi har att göra med, men förmodligen kommer den inte att sluta på det viset. Hur Ninja Theory knyter ihop den narrativa säcken återstår att se, och vi är väldigt nyfikna på slutresultatet. Vem kunde tro att vi skulle berömma ett Devil May Cry-spel för en fängslande story?

Vi är lite osäkra vad gäller plattformsmomenten vi fick tjuvkika på, dock. Du använder yxan och lien för att svinga dig fram, och det tycks fungera bra. De moment där du måste tajma dina Arbiter- och Osiris-manövrar känns dock i nuläget alldeles för svåra. Detta kan Ninja Theory säkert fixa till innan premiären i januari.

Med en bra story och ett gediget fightingsystem ser DMC Devil May Cry ut att ta det bästa från de gamla spelen och lägga till nya, bra element. De båda företag som är inblandade i detta projekt har sålt in det som ett lyckat äktenskap - och vi är redo att tro dem.

DMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May Cry
DMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May CryDMC Devil May Cry

Relaterade texter

DMC Devil May CryScore

DMC Devil May Cry

RECENSION. Skrivet av Christofer Olsson

Allas vår Dante har bytt frisyr men är lika hungrig som någonsin förr på vanlig, hederlig demonslakt. Chrille har testat...

Ninja Theory lägger av med konsolspel

Ninja Theory lägger av med konsolspel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha släppt flera spel med fina betyg såsom Enslaved och DMC Devil May Cry, låter Ninja Theory nu meddela att de lägger av med konsolutvecklingen för att satsa på...



Loading next content