Svenska
Gamereactor
artiklar

Slut på jämnbruna militärspel

Call of Duty säljer inte som förr och Medal of Honor har tappat farten. Redaktör Mäki tror att militärspelen har passerat sitt bäst före-datum och att något nytt står redo att ta över actiongeneren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Redan när den här generationen inleddes 2005 med lanseringen av Xbox 360 så var Call of Duty en viktig del av konsolens releasebibliotek. Då var det Call of Duty 2 som gällde vars framgångar fick Activision att bestämma sig för att låta Treyarch och Infinity Ward dela på bördan och släppa en ny del i serien varje år.

Andra världskriget var stort vid den här tiden och hade så varit sedan slutet av den förra generationens konsoler. Det var gott om konkurrenter som lät oss skjuta nazister på löpande band, inte minst Medal of Honor och Battlefield, men även titlar som Brothers in Arms-serien, floppar som Hour of Victory, succéer som Day of Defeat, underground-framgångar som Red Orchestra och otaliga andra digitala krig.

Slut på jämnbruna militärspelSlut på jämnbruna militärspel
Sniper Elite - ett av nästan larvigt många actionspel baserade på andra världskriget från runt 2005.

Detta fick folk att börja tröttna. Även om kriget är historiens överlägset största, viktigaste, geografiskt mest utbredda samt så nära i tiden att vapnen fortfarande är hyggligt relevanta - så blev det för mycket. Spelen sålde bra dock, så när Infinity Ward propsade på att få göra Modern Warfare istället var motståndet kompakt från Activision som till slut lät dem få sin vilja igenom, medan Treyarch fick fortsätta med historiska spel.

Detta är en annons:

Resten är väl som man brukar säga... historia. Call of Duty 4: Modern Warfare blev spelet som fick serien att fullkomligt explodera i popularitet och susa förbi Halo som fram till dess varit måttstocken på bästsäljande förstapersonsskjutare. Och under loppet av ett år ändrades spelvärlden. Årliga uppföljare blev måttstocken för allt från Assassin's Creed till Halo och jämnbruna militärskjutare med extremt hårt scriptade banor nästan helt utan motstånd blev standard.

Slut på jämnbruna militärspel
Under lång tid kallades var och varannan actiontitel för en Halo-dödare. Sedan tog Modern Warfare-serien över och förändrade hela actiongenren.

Dessa ingredienser var något vi spelare tycktes vilja ha, för spelen sålde som smör i solsken. Att vapnen lät som tryckluftspistoler, att fienden var dummare än tåget, att story nästan helt saknades och att klichéerna liksom staplades på hög spelade ingen roll. Till och med Bioware ville göra en militärskjutare och när de presenterade Mass Effect 3 första gången såg det precis ut som just en sådan. Inget kunde vara hetare, kort sagt.

Vi spolar fram bandet till 2011 och Call of Duty: Modern Warfare 3, då något anmärkningsvärt för första gången hände. Ett nytt Call of Duty-spel sålde sämre än sin föregångare. Fortfarande överlägset extremt megabäst, men sämre. Det var färre personer som ville spela serien än under fjolåret. Och förra året skulle sedan seriens hittills största framgång få en uppföljare, Call of Duty: Black Ops 2. Samma sak. Det har inte heller nått upp till sina föregångare utan fortsätter tappet.

Detta är en annons:
Slut på jämnbruna militärspel
Call of Duty: Black Ops 2 sålde sämre än Call of Duty: Modern Warfare 3 som i sin tur sålde sämre än seriens höjdpunkt; Call of Duty: Black Ops.

Samtidigt har Medal of Honor: Warfighter vrålkraschat medan ett i grund och botten underhållande spel som Spec Ops: The Line inte heller fått något vidare intresse. Och efter två år av nedgång så tror jag inte ens att nästa generation och Battlefield 4 kommer att kunna lyfta upp de jämnbruna militärskjutarna till fornstor glans. Jag tror helt enkelt att spelarna nu har tröttnat på modern krigsföring och att det är dags för något nytt. Och det är händelsevis precis vad jag tror väntar bakom knuten.

Vi har som bekant en ny generation som väntar och redan om några dagar ska Bungie visa sitt kommande spel, Destiny. Och ingen kan förneka Halos enorma betydelse för spelvärlden och framför allt popularitet. Det gör att Bungies spel per automatik kommer att få enorm uppmärksamhet - och förmodligen vara väldigt bra. Activision skrev på stående fot ett tioårskontrakt för att få ge ut Destiny-serien.

Slut på jämnbruna militärspel
Räkna med mer sånt här och mindre jämnbruna militärspel under de närmsta åren.

Activision är inte direkt kända för att strössla pengar över serier de inte tror på och allt från Brütal Legend till Ghostbusters, The Chronicles of Riddick-serien och World in Conflict plus mycket annat är exempel på spel de ratat. Det här är alltså ett spel de tror på, investerat fantasisummor i och kommer marknadsföra något alldeles överjävligt.

Och Destiny är ett spel som absolut inte kan kallas en jämnbrun militärskjutare där man till synes utan samband spelar banor i turbofart runt hela jorden. Istället är det klassisk science fiction som står på schemat. Och med en oändlig budget, lång utvecklingstid och ett nytänt Bungie som äntligen blivit kvitt Halo-serien och Microsoft kan det bli hur bra som helst.

Men det stannar inte där. Det ryktas från bra källor sedan länge att det före detta Infinity Ward-gänget, numera Respawn Entertainment, jobbar på just ett actionspel med science fiction-tema. Något som låter troligt. Samma folk grundade Medal of Honor, grundade sedan Call of Duty och därefter Modern Warfare. Nu ska EA ge ut deras spel och jag tvivlar på att EA vill att de ska erbjuda en konkurrent till Battlefield-serien. Jag tippar att ryktena helt enkelt stämmer.

Slut på jämnbruna militärspel
Gänget bakom Respawn Entertainment lämnade en gång EA i vrede efter ett bråk om serien Medal of Honor. De gick sedan till Activision som de 2010 lämna, återigen i vrede. Nu är de tillbaka hos EA igen.

Och efter att ha gjort Medal of Honor till en mångmiljonsuccé (spelet från sent 90-tal, alltså), efter att ha gjort Call of Duty till en ännu större mångmiljonsuccé och efter att ha gjort Modern Warfare störst så är EA sannolikt villiga att dränka Respawn i de resurser de behöver. De har förmodligen jobbat sedan 2010 med idéer, koncept och liknande. Förmodligen har de hunnit långt i utvecklingen och en rimlig gissning är att deras spel kommer 2014.

Redan där har vi alltså två blytunga actionspel som är så långt från jämnbruna militärskjutare man kan komma. Men det stannar såklart inte där på långa vägar. Ryktet säger att Guerrilla Games filar på ett nytt Killzone. Vilket låter fullt rimligt. Förmodligen med en återgång till tvåans koncept med mer tyngd och story, eftersom del tre inte blev någon succé. Killzone vore perfekt för Sony att visa upp för Playstation 4 för att få igång multiplayer-aktivitet direkt när konsolen kommer.

Slut på jämnbruna militärspel
Helghast sägs vara på väg tillbaka lagom till Playstation 4-premiären.

Rejält med hårt multiplayerröj med just science fiction-tema, alltså. Och det kommer mera. För även om jag personligen betraktar Halo 4 som lite av en besvikelse har det sålt bra och 343 Industries har fått livsviktig feedback och erfarenhet av communityt. Halo 5 kommer att komma, och det kommer att sälja många miljoner - som vanligt. Och nu vet vi att 343 Industries är sinnessjukt bra grafiker, så det kan mycket väl tänkas bli spelet som på allvar visar vad Xbox 720 går för.

Därmed har vi alltså fyra titlar på temat science fiction som säkerligen kommer att ha släppts gott och väl inom loppet av två ynka år. Samtidigt finns det uppgifter som säger att ännu mer kan vara på gång.

Slut på jämnbruna militärspel
Disney kommer inte att acceptera Lucasarts arbetssätt. Räkna med fler förstapersonsskjutare på Star Wars-temat samt förhoppningsvis ett återupplivande av Battlefront-konceptet.

Bland annat har Karl Magnus Troedsson från svenska Dice sagt att han tror att militärgenren är på väg in i framtiden och antytt att Dice kan göra något liknade. Med tanke på att de tidigare släppt Battlefield 2142 så kan de mycket väl tänkas göra det igen. Lägg till det att det med Disneys ledning vara läge för ett nytt Star Wars: Battlefront igen samt säkert någon annan förstapersonsskjutare på temat, med tanke på att det är nya filmer på gång.

Det finns även gott om rykten som skvallrar om att Activision överväger att göra ett Call of Duty i rymden, Crysis 3 är också betydligt mer science fiction än sina föregångare och trots att det aldrig blivit någon riktig framgång är jag övertygad om att Sony kommer satsa vidare på Resistance. Och vi får väl även anta att Epic har något nytt Unreal på gång eller något annan blytung science fiction-äventyr för att sälja in sin nya grafikteknologi.

Slut på jämnbruna militärspelSlut på jämnbruna militärspel
Det är bara sju år sedan Dice släppte Battlefield 2142, och de har antytt att det kan vara aktuellt med något liknande igen.

För att summera kommer vi under den närmsta tiden att matas med påkostad och ursnygg science fiction-action, och då har jag inte ens nämnt något av de andra alternativen som säkerligen kommer att dyka upp men som är omöjliga att förutse. Jag säger absolut inte att det är slut med jämnbruna militärskjutare, men jag är villig att satsa en njure på att vi sett toppen för den subgenren. Och även om många av oss nu drar en lättnadens suck över att få något annat under en tid, tror jag vi kommer att gnälla igen om 3-4 år och önska oss något annat än en massa science fiction-action.



Loading next content