LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Soul Calibur IV

      Soul Calibur IV

      Bered dig på nya episka slagsmål på Namco Bandais historiska scen där nya figurer, gamla legendarer och gästspel i form av Darth Vader och Yoda gör upp dödliga dueller

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Även om Soul Calibur till Dreamcast var seriens absoluta höjdpunkt, var det med gästfigurerna Heihachi, Link och Spawn i den lättsamma uppföljaren som det verkliga genombrottet kom. Men när gästfigurerna försvann i Soul Calibur III försvann också försäljningen, vilket fått Namco att återvända till framgångsreceptet från Soul Calibur II kompletterat med rysligt läcker grafik.

      Den största nyheten i Soul Calibur IV är att Namco velat göra spelet mycket mer aggressivt. Den som fegt blockerar ska straffas för det och lösningen heter Critical Finish. Ett slag som oavsett hur mycket liv motståndaren har är omedelbart dödande. I takt med att man blockerar minskar nämligen rustningens skydd, och till slut saknar man det helt. I det läget är det möjligt att sätta in den förödande stöten.

      Även om de större slagskämparna som Astaroth och Zasalamel är ganska hårdhänta är det ändå långt ifrån Mortal Kombat-klass på dessa avslutande attacker. Sophitias välsvarvade och minimalt klädda lillasyster Cassandra fimpar exempelvis sina motståndare genom att hoppa med bakändan mot motståndarens ansikte som avlider i ett hav av rosa hjärtan (feminism på japanska). Soul Calibur är trots alla skarpslipade närstridsvapen ett ganska snällt spel, precis som sina föregångare.

      Det är ovanligt många nya figurer i Soul Calibur IV, men bara den lilla riddartösen Hilde är skapade av Namco själva. Istället har man valt att bjuda in framstående japanska mangatecknare för att låta dem skapa exklusiva figurer som ska vara med och slåss med Mitsurugi, Taki, Maxi och det vanliga gänget. Det har hittills resulterat i de två töserna Angol Fear och Scheherazade, men Namco meddelar att ännu fler gästfigurer kommer att visas innan spelet släpps. Och då har vi inte ens nämnt det faktum att både Darth Vader och Yoda från Star Wars kommer att gästspela denna gång.

      Detta är en annons:

      Alltför många japanska spel har inte riktigt hållit måttet när det kommer till det grafiska under de senaste åren. Soul Calibur IV ser lyckligtvis ut att bli ett undantag från den regeln och innehåller ofantligt mycket detaljer och urläckra detaljer. Bland annat har vi aldrig sett bättre hår- och klädanimationer i ett spel än såhär och de rör sig oerhört naturligt under striderna.

      Dessutom pågår det hela tiden mycket i bakgrunden på de många olika banorna. Namco har denna gång övergett tanken på att varje figur ska ha en egen bana, vilket gett dem större friheter. Därför finns ett otal vackra scenarion på exotiska platser runt om i världen med enorma berg, vattenfall, fåglar som flyger och fantastiska solnedgångar. Allt sådant som kittlar fantasin och mest påminner om extremt vackra fantasybilder.

      Precis som i föregångaren kommer det finnas möjlighet att skräddarsy sin egen figur. Skillnaden är att denna gång påverkar det du sätter på din kämpe själva spelbarheten. Du kan ge honom/henne vapen som påverkar längd och räckvidd samt olika typer rustning. På det sättet hoppas Namco att man verkligen ska kunna välja en favoritfighter och skräddarsy denne så det verkligen blir perfekt.

      Idag är Namco i det närmaste klar med utvecklingen av Soul Calibur IV och endast finjusteringar återstår. Och det är just det där finliret som är så oerhört viktigt i ett bra fightingspel och som gör att det håller i åratal utan att någon figur ska visa sig vara alldeles för stark eller att det finns attacker som gör för mycket skada. Något som är särskilt svårt i ett knapphamrarvänligt spel som Soul Calibur där till synes alla knappkombinationer förvandlas till dödliga combos och där det skiljer så oerhört mycket i räckvidd och tempo mellan exempelvis Taki och Astaroth.

      Detta är en annons:

      Av det Gamereactor hunnit testa Soul Calibur IV känns det som att Namco lyckats mycket bra med balansen. Det känns verkligen som ett klassiskt Soul Calibur och det nya systemet där rustningens kvalitet mäts med mätaren Armor Gauge bidrar till ett ökat tempo och mer aggressivitet eftersom ingen vill riskera att stå där helt bar, öppen för livsfarliga attacker.

      Denna gång kommer Soul Calibur kunna spelas online, vilket är gamla nyheter för dem som spelat spel som Dead or Alive 4 eller Virtua Fighter 5 (till Xbox 360). Flera spellägen är planerade, dels ett mer renodlat och arkadbetonat där man spelar med de figurer som finns tillgängliga från start. Vilket är det givna valet för prestigefans. Men det kommer även gå att spela med egenhändigt hopsnickrade figurer för de som vill det. Namco siktar på att göra det njutbart att spela Soul Calibur IV även mellan världsdelarna, vilket i teorin alltid kommer att betyda ett visst lagg. Men med tillräckligt mycket smart maskering går det hyfsat att dölja sådana tillkortakommanden för den som inte är väldigt nogräknad.

      Soul Calibur IV ser ut att bli en rejäl comeback för Soul-serien som efter halvfloppen Soul Calibur III hade en ganska mörk framtid. Personligen applåderar jag att Namco valt att satsa mer på gästfigurer och gästspel. Trots allt är storyn tämligen betydelselös i ett fightingspel och jag ser verkligen fram emot att ta reda på vem som egentligen är bäst på att vara stor, mörk och elak; Astaroth eller Darth Vader.

      Soul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IV
      Soul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IV
      Soul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IVSoul Calibur IV

      Relaterade texter

      Soul Calibur IVScore

      Soul Calibur IV

      RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

      Mitsurugi, Sophitia och gänget är tillbaka igen. Och det i bättre form än på mycket länge i ett superambitiöst spel...

      Ett litet litet grönt troll

      Ett litet litet grönt troll

      NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

      Vi spelar Soul Calibur IV så fingrarna blöder på redaktionen och det inte långt kvar till recensionen. Här är en liten grön bildspecial föreställandes ett litet otäckt jedi-troll...



      Loading next content