• Vet Dice vad Battlefield är? – En vanvettigt kaxig och provocerande fråga naturligtvis. Såklart de gör, det är deras spelserie. Men den känns ändå motiverad att ställa. Jag älskade Battlefield 3 och 4, och framför allt älskade jag Battlefield: Bad Company. Och det här är jag såklart inte ensam om. Men någonstans känns det som att Dice inte riktigt trodde på sig själva och behövde rejäla miljöombyten. Därför heter de fyra senaste spelen Battlefield Hardline, Battlefield 1, Battlefield V och Battlefield 2042. Låt åtminstone vartannat spel vara ett hyfsat traditionellt spel i serien med ganska modern krigföring, och dra ner på tempot samt skippa de vansinnigaste bitarna. Låt Battlefield vara Battlefield.
Jag har spelat mycket Battlefield 2042 under dagen och en sak slår mig. Huvudspelet är en trasig och halvfärdig soppa, som också tar ett kliv bakåt på ljud- kvaliteten. Samtidigt briljerar Battlefield Portal när det tekniska fungerar. Jag tror det var ett misstag att skapa ett nytt semi- futuristiskt spel. Att kunna blanda tidsperioder och inställningar nästan hur vi vill är ett fantastiskt upplägg.
Det har länge framförts åsikter i våra kommentarsfält och runt om i världen att man borde få spela som nassarna i krigsspel, annat än i multiplayer. Jag har inte varit helt såld på den idén, och är det faktiskt fortfarande inte. Det är en ideologi vars illdåd går utanpå det mesta, och jag skulle heller inte vilja spela en story i ett spel där jag får kriga som IS-terrorist för att sprida religiös fanatism, jag vill heller inte vara kommunist med uppdrag att kväsa demokratisuktande fredliga medborgare eller Apartheid-försvarare med uppdrag att förtrycka färgade människor.
Imorse kunde vi läsa att Battlefield 1 spelas flitigt. Faktum är att det spelas så flitigt att det under dess 24 första timmar på marknaden slog allt Star Wars Battlefront-spelande till samtliga tre format den dagen - och det enbart till Playstation 4. Dessutom kan vi läsa att det spöade FIFA 17 i Storbritannien och sålde mer under premiärveckan än Battlefield 4 och Battlefield: Hardline tillsammans.
En av de intressantare grejerna på Gamereactor under min frånvaro var reaktionerna på Olivers artikel om Battlefield 1 och kvinnor. Jag har väldigt sällan svårt att acceptera att folk tycker annorlunda än mig och är fullständigt övertygad om att en mångfald av åsikter behövs i alla sammanhang. Inte heller tycker eller tror jag att könsval bör vara något obligatoriskt i alla spel.
...sitter och granskar de konceptbilder från Battlefield 1 vi rapporterade om tidigare under kvällen och är fullständigt golvad. Som historienörd kunde jag omöjligen ha varit mer nöjd över Dice rock'n roll-variant av första världskriget.
Det var i fredags ryktet om Battlefield 1 visade sig stämma till punkt och pricka. Synd på ett antal läckor för Dice, men det måste ändå betraktas som en av de bättre skyddade hemligheterna på senare tid. Nu står det alltså klart att vi kommer ha två radikalt olika alternativ att välja på i höst, ett som baseras på ett hundra år gammalt krig och ett som utspelas i runda slängar 100 år in i framtiden.
Todd McFarlane och hans leksaksföretag har just utannonserat att de ska göra samlarprylar baserade på Titanfall 2. Dessa ska sedan släppas under vintern 2016, och då tillsammans med spelet. Därmed har de sannolikt även röjt den ungefärliga premiären för Titanfall 2, och det är såklart lite roligt att det verkar komma tidigt. Titanfall var och är helt suveränt och Respawn moderniserade allt från Call of Duty till Halo med sitt spel. En ny standard, helt enkelt.
Hösten är en riktig höjdpunkt, då sprutar det som bekant ut spel i ett tempo ingen människa rimligen kan ha ens en sportkeps att hinna med. Våren däremot brukar jag mer betrakta som en tid för rykten. Visst kommer det tunga spel såklart och den ger även ett andrum för att hinna ikapp med allt som missades under hösten - men för mig är det krasst en fem månaders uppladdning inför E3.
Kanske du har sett några av mina bloggar långt bak i tiden om världens bästa mod. Nu har en del utvecklare gått vidare till att finansiera sin egen version på Unreal 4.
Jag har gillat Battlefield-serien sedan jag först spelade Battlefield 1942 och Battlefield 2: Modern Combat, men det var inte förens jag spelade Battlefield: Bad Company som jag började se mig som ett fan av serien. Så med tanke på hur mycket jag gillade Bad Company hoppas jag naturligtvis på att Bad Company 3 släpps någon gång i framtiden. Anledningen till att jag skriver detta inlägg, beror föga förvånande på nyheten som GR postade tidigare idag, att Dice inte riktigt visste vad som gjorde Bad Company så populärt. De har säkert en aning om varifrån succén kommer ifrån, men när jag började fundera själv kom jag på att det var rätt många saker som gör jag föredrar Bad Company framför bland annat Battlefield 3.
Ojojoj, efter årets E3 så har min förväntningar ändrats helt. Jag var nämligen inte ett dugg sugen på "Destiny", medan "COD - AW" " såg spännande ut på förhand.
Under dagen har en gameplaytrailer på sju minuter läckt ut från spelet "Battlefield: Hardline". Personligen blev jag lite besviken, då jag inte fick den där "tjuv och polis"-känslan av trailern, men man vet aldrig. Konceptet verkar i alla fall lovande.
Jag trodde inte jag skulle säga detta men DICE är tydligen riktiga klåpare. Jag skulle just provspela BF4 för första gången sedan jag köpte spelet för ett halvår sedan, men spelet hänger sig på skärmen med den brinnande båten utan att sätta igång. Detta händer varje gång jag gör ett försök. Min version är 1.11 (PS4). Finns det någon senare patch som fixar den här buggen?
Så har AMD:s eget system Mantle släppts i och med dagens patch till Battlefield 4. Dice har själva mätt upp resultatet och det är direkt svindlande siffror. Som bäst fick de närmare 60% bättre prestanda i ursnygga Battlefield 4 med Mantle kontra DirectX 11.1. Själv har jag inte hunnit testa själv, men ska göra i helgen, detta låter oerhört lovande, så hatten av till AMD och Dice.
Med tanke på allt kul Dice planerat till helgen tänkte jag ge mig ut och kriga online i Battlefield 4. Jag spelar Xbox One-versionen och startar från scratch, så det känns som ett bra tillfälle att snabbt bygga lite ranking. Är det några som är sugna på att vara med och kriga lite, så adda Syringe på Xbox Live så kör vi!
Fenjimas tävling är nu över och det roliga är slut. Även om mitt bidrag "Batman samtalar med en Zombie" (#36) inte vann, hade jag faktiskt kul med att skapa den.