Ord som blåst på konfekten beskriver just nu en bitterfittig Majsan som blänger argt på sin Resident Evil-samling varje gång jag passerar den. Jag trodde det var PMS igår när jag insåg att jag gick runt och kände mig som en uppretad kossa men nej, jag hade bara läst en av våra nyheter här på Gamereactor, nämligen att Capcom inte kommer göra en remake av Resident Evil Code: Veronica X.
Nu har vi då kommit till den sista delen i min läbbiga lista. I några månader har jag listat mina värsta ögonblick i Resident Evil och det är nu då dags för nummer 10. För vad är en läbbig Resident Evil-lista utan Lickern? Det var ingen lätt lista att göra för vi vet ju alla att läskigheter är ju ingen bristvara i serien. Jag valde redan i början av min lista att inte ta med Resident Evil 7 eller Resident Evil Village av den enkla anledningen att jag inte spelat dom när jag började knåpa ihop mina ögonblick.
Så, nu har vi kommit till den näst sista delen av min bloggserie, Mina 10 läbbigaste ögonblick i Resident Evil. Jag har listat Hunters, Mr. X och många fler men denna gång är vi tillbaka på ruta ett, där allt började. Nu kör vi igång!
Nästa år firar den japanska studion Nihon Falcom 40 år (i mars för att vara exakt). Detta är en av de mest framträdande och inflytelserika utvecklarna av japanska rollspel. De ligger bakom spelserier som Ys, The Legend of Heroes och Xanadu. Denna födelsedag ska så klart firas och i deras senaste finansiella rapport skriver de att de kommer "släppa flera titlar" till konsoler inklusive nästa del i The Legend of Heroes-serien. En serie som nu sålt över fem miljoner exemplar. Jag ser fram emot vad Falcom kommer att bjuda på.
Igår damp det äntligen ned på redaktionen; Mega Man 11. Jag tyckte det var osannolikt redan när Mega Man 9 helt oförhappandes släpptes år 2008 och efter det att Mega Man 10 kom kort därefter, har det varit i princip stiltje. Capcom har verkat vara helt ointresserade av sin blå bombare och klurat vad de egentligen ska göra med honom - trots att svaret egentligen varit helt självklart.
År 2010 utannonserade Capcoms Yoshinoro Ono och Namcos Katsuiro Harada att inte bara ett utan hela TVÅ crossover-spel var i utveckling. Street Fighter X Tekken som skulle följa Capcoms upplägg liknande vad de tidigare hade gjort med Capcom vs SNK/Marvel/Tatsunoko, och ett Tekken X Street Fighter som skulle släppas kort därefter som skulle ta kämparna till den tredje dimensionen. Den största franchisen inom 2D vs den inom 3D. Något som var tänkt att dra ihop fightingfantaster.
Jag bokade Resident Evil 4, 5 och 6 på skiva för ett tag sedan. Idag slängde brevbäraren ner dom i brevinkastet som om det gällde liv och död. Trots den omilda behandling dom fick när dom anlände hem till mig så
Med Jurassic World som nyligen bryter nya rekord och med storsäljande Lego-spel som följer i dess fotspår och rykten om en uppföljare vore det inte en alltför orimlig gissning att Capcom nu sitter och gnuggar geniknölarna över hur de ska lyckas rida på den nyuppväckta dinosaurievågen med sin egna spelserie.
Uppföljaren till ett av de bästa Resident Evil-spelen jag spelat anlände till min brevlåda för drygt en vecka sedan. Inte förrän i måndags startade jag upp det och spelade en bit, ensam, innan jag stötte på patrull. Jag hade hört folk prata illa om split screen-läget då det ska vara obalanserat och "tråkigt" för den ena spelaren som inte får använda skjutvapen men i tisdags började jag om med min gode vän Johnny. En bit in i episod 2 är vi än så länge nöjda!
Tack vare Ducktales: Remastered fick jag återse det gamla gänget från Ankeborg. Att få äran att slussas i Sigge McKvacks helikopter i Amazonas var minst lika magiskt som under NES-äventyret. Men att få känna på ankliv gav mersmak. Fick ett utmärkt skäl att städa fram min gamle trotjänare: Gameboy Pocket. Nu lever jag ett dubbelliv i Ankeborg genom att paralellspela både NES- och gameboyspelen.
Det är speciellt att vara 37 år i dagens läge. När jag sitter på bostadsrättsföreningens möten hänvisas jag ofta till i positiva ordalag där folk tycker det är härligt att vi får in lite ungdomar också. Samtidigt inser jag att tiden har gått när folk hellre kollar på när andra spelar streamat än att spela själva, något som får mig att känna mig halvt mumifierad i sammanhanget. Mitt emellan, alltså.
Man kan tänka sig huvudkliandet hos Capcom. Deras Devil May Cry-serie sålde bra, men inte så bra att det egentligen lönade sig. De provade därför att låta en västerländsk utvecklare göra en reboot av serien och se om det tog fart. Varpå det spelet fick ungefär samma betyg som Capcoms spel och sålde ungefär lika mycket.
Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg att vi under förra veckan skrev om att Capcom tagit bort de skydd de haft för att undvika fientliga uppköp. Att de nu tagits bort öppnar alltså upp för att någon annat går in och tar över. Medan det kan finnas flera anledningar till att göra såhär, är det oundvikligen så att det för tankarna till uppköp.