Det började klia lite i fingrarna redan förra veckan då vi rapporterade att 20 Bethesda-titlar lagts till i Xbox Game Pass efter att uppköpet blivit officiellt avslutat. Med i listan fanns nämligen The Elder Scrolls III: Morrowind, spelet som fick mig att upptäcka västerländska rollspel på allvar.
Den här veckan har föga överraskande till stor del dominerats av det faktum att Microsoft köpte upp ZeniMax. Det som berör är givetvis framför allt Bethesda, vars Fallout-spel (som inte innehåller en kombination av siffrorna 6 och 7 i titeln), Elder Scrolls-spel (som inte innehåller något som rimmar på "from nine" i titeln) och det kommande Starfield är bland det mest omtyckta vi har i spelvärlden.
Ni som läst Gamereactor länge kommer säkert ihåg en svunnen era (egentligen inte mer än några år sedan) då recensioner oftast fanns att läsa veckan innan spelen släpptes. Ofta hade vi dessutom nyheter med bilder vi tagit från spelet samt mellan varven även gameplay. Idag är det helt otänkbart utom i de fall utgivaren specifikt godkänt det, och alltför ofta har vi inte ens recension ute tills dess att spelet släppts.
GOG är som många säkert känner till vid det här laget en slags plattform som säljer indiespel, vissa enstaka större spel samt framförallt äldre spel som ofta är svåra att få tag på. Jag har köpt en del spel där, särskilt under reor där de bidragit mycket till att tömma plånboken, och jag känner mig riktigt nöjd med tjänsten. Har faktiskt tidigare vid något tillfälle funderat på om några av de äldre Elder Scrolls-spelen möjligtvis skulle säljas via tjänsten, något som nu faktisk har blivit verklighet..
Igår släpptes Destiny och jag hämtade ut min Ghost Edition, är mycket nöjd med den. Hann dock bara spela en timme igår kväll. Men ikväll blev det några timmar och hade två vänner med vilket var trevligt. Bungie har finslipat Destiny sen betan, många små saker de har fixat som gör spelet mycket bättre. Sen så upplever jag inget utav laget i PvP som fanns i Alphan och Betan, nu flöt det på mycket bättre.
För ett par dagar sedan lyfte Zenimax NDA-avtalet till The Elder Scrolls Online-betan, vilket betyder att det är fritt fram att prata om sina upplevelser och intryck för allmänheten. Eftersom jag deltog i det senaste betatestet (vart även inbjuden till det som var tidigare, men kunde inte närvara då) tänkte jag dela med mig lite av tankar och intryck från betatestet. Dock kan jag nämna direkt att jag inte hann testa speciellt mycket så det här kommer endast vara intrycken från det jag hann spela, och om jag blir inbjuden till framtida betatester eller om det blir en öppen beta framöver kommer jag utöka mina intryck därifrån förutsett att jag kan eller hinner delta.
Som ni säkerligen redan känner till har Zenimax Online Studios avslöjat vilka bonusar som kommer att ges till kommande The Elder Scrolls Online, samt avslöjat samlarutgåvan till spelet. Detta har väckt en del rabalder över internet, vilket jag har full förståelse för, och jag kan säga redan nu att jag har oerhört blandade åsikter kring detta.
....igen. Vilket är väldigt trist då jag är ett stort Elder Scrolls fan och har alltid tyckt om den sociala interaktionen i MMO:s. Därför pirrade det till lite smått i kalsippen när tanken på ett MMO + Elder Scrolls dök upp. "Genialt!" var det första jag tänkte efter utannonseringen. Mycket har hänt sedan dess och en massa (enligt mig) felsteg har gjorts, som jag tänkte lista nedan.
Bethesda chockade nyss ordentligt genom att meddela att Elder Scrolls V: Skyrim sålt över 20 miljoner ex. En fullständigt makalös siffra som rimligen gör det till tidernas mest sålda rollspel. En del av mig tycker att det är trevligt att se att det lönar sig att jobba på ett enda spel i ett halvt decennium och sedan släppa det och chocka brallorna av alla.