Om man av händelse besökte någon av EA:s olika sociala medier-flöden innan 2020 var det sannolikt omöjligt att undgå inläggen som fullkomligt bombarderades av uppmaningar från fans som vädjade om ett nytt Skate. Efter framgångarna med det tredje spelet som lanserades 2010 - och som flera år senare fick en revival genom PewDiePie - var det minst sagt besynnerligt att den populära skateboard-simulatorn aldrig fick göra intåg på den föregående generationens konsoler. Men för två år sedan lät EA äntligen utannonsera att de tillsammans med nystartade Full Circle håller på att utveckla vad som ska komma till att bli rebooten av skate.
Idag dräller det av fina multiplayeralternativ som går att spela helt eller i princip gratis. I alla lägen åtminstone billigare än fullpris, även om det kan krävas säsongspass eller liknande. Och det är vanvettigt populärt, och med schyssta finansieringsmodeller, finns chans att bygga ett stort community och möjlighet att tjäna än mer pengar.
Jag trodde nog att Sony skulle göra helt om angående crossplay förr eller senare. Det är en sak när hardcore-spelare klagar på att en funktion saknas, inte är nog bra eller något annat - men i slutändan är harcore-spelare just hardcore-spelare och oftast inte alls lika många som man kan tro och har väldigt ofta synpunkter på saker och ting som måste ventileras (jag anser mig själv tillhöra denna grupp).
Läser att det ryktas om att Ubisoft ska stänga ner sina free to play-titlar. Hur det är med den saken ska jag låta vara osvuret, men ett annat företag som satsat stenhårt på konceptet, som svajar betänkligt just nu är Crytek.
Det här med free to play verkar ofta väcka ont blod bland de som spelat spel länge, och jag kan faktiskt förstå varför. Då är jag ändå gammal nog att med värme minnas den tid då arkadmaskiner var vanliga i Sverige och terroriserat den lokala pizzabagaren genom att växla pengar hela tiden så jag och min bror skulle kunna mata hans maskiner med glänsande slantar.