För ganska exakt ett år sedan skrev jag ett blogginlägg kallat Mortal Kombat 11 kan vara generationens bästa fightingspel. Det är förvisso ingen superbedrift då konkurrensen tyvärr varit svag, men Super Smash Bros Ultimate och Tekken 7 är iallafall seriösa utmanare.
Dagen innan Microsoft och Bethesda hade ett streamat samtal om sammanslagningen av de båda företagen förra veckan, bloggade jag om en sak jag personligen hoppades på, nämligen ett mer omfattande användande av Id Softwares-grafikmotorer under rubriken: Se till att använda grafikmotorn Id Tech 7.
Det har varit en späckad helg. Jag har hunnit träna med Ring Fit Adventure (recension inom kort), spelat en väldans massa Call of Duty: Modern Warfare, samla fin loot i Borderlands 3 samt att jag följt Blizzcon. Till detta kommer en massa brädspelande, som jag ju berättade om i en artikel förra veckan. Mycket att skriva om med andra ord, men det är faktiskt en sak till jag hunnit med också.
Jag satt och kikade på bilder från olika spel, se exempelvis bilderna ovan från Gran Turismo som är väldigt fint visuellt. Genom åren har vi bjudits på spel som sett nästintill fotorealistiska ut när det släpptes. Sedan har det såklart visat sig att det inte är så nära som man tror. Jag satt och tänkte på detta då jag återbesökte Crysis 1 igen ihop med en drös äldre spel som är ännu äldre och insåg att trots att en del som Crysis fortfarande är ruskigt snygga i högre inställningar så syns bristerna man inte såg då. Ett typiskt exempel för Crysis är mark vegetationen som idag ser föråldrad ut med sparsamt med gräs och liknande.
Alla gillar vi att känna oss nostalgiska. Allt var ju så mycket bättre förr, när vi var yngre och inte hade några bekymmer. Men med alla remasters kommer frågan; "kan det bli för mycket nostalgi?"
Då Microsoft numera släpper sina Xbox One "Exklusiva" spel till PC så väljer jag självklart spendera dom på PC. Under dessa dagar då jag är ledig så bestämde jag mig för att sätta mig ner med min nyinköpta Notebook från Acer och lira ett av Microsofts dunder titlar Gears of War 4 och jag äger spelet också på min Xbox One Slim som numera står och samlar damm och jag blev grymt överraskad över hur polerat och snyggt spelet är på PC med alla grafik inställningar uppbumpade till Ultra och 60 låsta bilder per sekund.
Igår kunde vi rapportera att Microsoft minsann tänker bjussa på riktig 4K-upplösning med sin kommande Scorpio, och imorse hade vi en liknande nyhet ur Sony-perspektiv där de deklarerar att Playstation 4 Pro inte kommer klara detta. Hur det än är med den saken går det inte att undgå från läktarplats hur samma argument som använts mellan Playstation 4 och Xbox One liksom skiftat plats.
Jag plockade upp The Order 1886 idag på GameStops reahylla för dryga 200 lappen. Jag måste faktiskt säga att jag blev grymt imponerad av grafiken och musiken. Riktigt snyggt rent sagt.
Dom flesta har nog hunnit se trailern nu och jag skriver som alla andra, riktigt välgjord trailer. Naughty Dog är verkligen på en helt annan nivå när det kommer till att göra spel och pressa all kräm som går ur konsolen. The hype is over 9000
PS4 & Xbox One har funnits ute på marknaden i ungefär 3 år nu och det är grymt många som köper dom. Man läser olika artiklar där det står att Xbox One & PS4 är klena. Men är fallet verkligen så? Titta t.ex på PS4, finns det något spel på PC som ser bätte ut än The Order 1886, Killzone Shadowfall eller Uncharted 4 rent grafiskt? Jag har då riktigt svårt att tro det. Kolla in denna video och jag kan inte mer än annat hålla med honom.
Satt och kikade på nya bilder från det kommande Tekken 7: Fated Retribution. Även om serien aldrig varit min personliga favorit, så spelar jag den gärna och har Bob som favorit. Något som odiskutabelt får betraktas som faktum är dock att ingen serie rått på Tekken grafiskt.
Min kära sambo är just nu i full färd med att spela igenom Rise of the Tomb Raider, vilket ger mig möjlighet att sitta bredvid och titta på äventyret med andra ögon. Det blir milt sagt intensivt mellan varven och det ges inte alltid tid och möjlighet att detaljgranska det som händer på skärmen.
Nintendo sista livestream om Smash Bros har nu sänts och det står klart att vi redan idag kan spela som Cloud Strife, för att tidigt nästa år kunna lira som Bayonetta och Corrin från Fire Emblem Fates. Den som kan sin fighting vet att det inte bara går att kasta in figurer hur som helst, utan de måste vara väl matchade mot samtliga tidigare kämpar och tillföra något spelmässigt.
Jag har idag suttit i flera timmar och spelat Naughty Dogs senaste flaggskepp Uncharted 4: A Theif's End multiplayer betan. Det finns ett introduktions läge i betan där man kan lära sig kontrollerna och där får man även chansen att prova på att spela mot A.I.
Jag hade inga förväntningar på Fallout 4, alls. Det var snarare så att jag blev besviken när spelet visades upp. Jag spelade trean när det först släpptes, vilket var ett kul spel och strax efter det skaffade jag New Vegas, som jag knappt har rört, då det för mig kändes som samma spel i ny förpackning (Jag vet att det inte är det, men det är inte poängen). Sedan dess har jag också prövat tvåan vilket var kul men det var inte min sorts RPG.Det första jag tänkte på när Fallout 4 först visades var "Fan vad gammalt det ser ut" och det tycker jag fortfarande.
Har både kollat på när min älskade sambo spelat Fallout 4 och hunnit spela min beskärda del själv, och av vad jag kan se har jag hittills inga invändningar på det betyg Cicci satte. Det finns dock en sak som överraskat mig - spelet är verkligen inte alls snyggt rent tekniskt. Tvärtom är min medföljande vovve nästan helt utan pälseffekter där det istället är texturer som sälja illusionen av lurv.
Spel som Crackdown, Infamous och Just Cause hör till mina absoluta favoriter. De liksom bara uppmuntrar till improvisation och vansinne och är så roliga att spela att åtminstone jag gärna gör allt och kommer tillbaka för både ett andra och tredje varv. Därför har jag varit väldigt nyfiken på Crackdown 3 som alltså ska bli det första spelet där det omtalade molnet på allvar får något slags betydelse i kategorin extern beräkningskapacitet.
Det har varit en hel del snack om upplösning denna generation där 1080p blivit något av ett magiskt nummer som stundtals fått nästan mer uppmärksamhet än om huruvida ett spel är bra eller inte. Och det är heller inte helt lätt att se skillnad på exempelvis 900p och 1080p, vilket jag bloggat om tidigare.
Det finns mängder av bra grafikmotorer därute. Vanligtvis brukar deras kvalitéer bestämmas utifrån vilka motorer det är som kan skapa mest texturer, bäst ljussättning och överlag mest fotorealistiska miljöer.
Det är inte så himla länge sedan Epics Samaritan-grafikdemo fick en hel spelvärld att kippa efter andan. Epic kallade det den bästa versionen av Unreal Engine 3 och har sedan dess gått över till ännu mer avancerade Unreal Engine 4. Idag vet vi att både Playstation 4 och Xbox One galant skulle klara att köra Samaritan-grafikdemot, bara det att spel som använder Unreal-grafikmotorer numera tycks ha blivit bristvara.