Ibland behövs det inte avancerat gameplay eller hundratals urkorkade fiender som försöker käka upp dig för att spel ska vara bra. Gone Home är utan tvekan det bästa exemplet på det. Men i samma veva skulle jag vilja nämna det nyligen släppta The Vanishing of Ethan Carter. Ett spel där man tar rollen som en detektiv, Paul Prospero, med paranormala egenskaper för att leta reda på den försvunne Ethan Carter. Hela utredningen tar plats i Red Creek Valley vilket förvisso låter amerikanskt- men en del tyder på att det är i Tyskland. Mycket är osäkert rent allmänt. Vem är man? Var är man? Varför letar man efter Ethan Carter? Men en sak är säker- det är grafiskt sett det mest imponerande indie-spelet jag kört. Unrealmotorn gör sitt jobb.
Ett spel som nästan (nästan) flög under radarn för min del var The Vanishing of Ethan Carter. Snart är det dags att sätta gaddarna i det. Diggar verkligen storydrivna spel och för mig gör det ingenting om det inte finns avancerade gameplayfunktioner. Kompletterar inte gameplayet storyn så kan man lika gärna strunta i det. Det fungerade väldigt väl i Gone Home som, trots att det inte hade något direkt gameplay, var ett av mina fem favorispel 2013.