Svenska
Årets största besvikelse

Årets största besvikelse

Såhär i slutet av året när kritiker för fullt sammanställer sina listor över årets bästa och sämsta spel och så vidare, tänkte jag passa på att vädra mina åsikter om ett specifikt spel som jag anser är ett av årets största besvikelser. Nu tänker du säkert, varför ägna ett helt blogginlägg åt det? Jo, för att det är en så cynisk och hänsynslös besvikelse jag sällan skådat att jag känner att jag måste uttrycka mitt missnöje över det. Det jag pratar om är Dirt Rally. Från att ha varit ett lättillgängligt och underhållande rallyspel till att ta en sväng ner i X-Gamesträsket, trodde jag att Dirt Rally skulle vara den stora comebacken med stort C som utlovat. Det pratades om att det skulle återgå till det gamla vanliga rally, det som fansen tillika jag saknade och längtade efter. Mycket riktigt blev det så också och jag minns då jag hade köpt spelet och skulle ta premiärturen full av förväntan. Men tji fick jag. Det gick överhuvudtaget inte att styra bilen, man spenderade mer tid av vägen än på den. Jag tänkte att det har garanterat bara med någon enkel inställning att göra. Men min positiva inställning bara skrattade mig rakt upp i ansiktet och räckte finger. Återigen samma problem; spenderade mer tid ute i terrängen än på vägen. Sedan spelets inköp har jag, bortsett från ett långt uppehåll, hållit på att brottats med spelet och försökt få rätsida på och bemästra det genom att kolla på korta filmsnuttar på nätet men fortfarande utan bra resultat. Därför har jag nu till slut kommit fram till slutsatsen att Dirt Rally är årets absolut fetaste besvikelse. Grafikmässigt har jag inget att gnälla på och inte i övrigt heller men det är just kontrollen; omöjligt att styra ordentligt, omöjligt att bemästra hur man än bär sig åt helt enkelt. Riktigt dåligt av Codemasters att göra ett så pass svårtillängligt rallyspel där det verkar som att man bara riktat in sig på rallyproffs och hardcorefans. Nä, bakläxa, Codemasters. Gör om, gör rätt, gör det mer lättillgängligt till ett eventuellt nästa spel som vi "vanliga" spelare också kan ha nöjet av att spela.

HQ