Svenska
Blog
Mina intryck från Star Wars Battlefront-betan

Mina intryck från Star Wars Battlefront-betan

Har som så många andra gett mig i kast med betan till kommande Star Wars Battlefront, och det var med både förväntansfullhet och skepticism som jag gav mig in i det. Har spelat den del under senaste dagarna och jag känner mig nu redo att dela med mig av mina intryck från det som jag fick prova på.

Det första som jag måste poängtera är hur autentiskt det känns. Grafiken är på topp och ljudet likaså, vilket inte är så förvånande då det ändå är Dice vi pratar om. De har verkligen fått till det och det känns verkligen som att vara med i ett slag som kunde varit från någon av filmerna, att det andas så mycket Star Wars som det faktiskt gör är riktigt imponerande.

Själva gameplayet var dock lyckligtvis bra det med, kontrollen är riktigt smidig och jag har inte särskilt mycket invändningar när det kommer till infanteristriderna. Dice har lyckats träffa rätt även här med, och även fast det såklart påminner om Battlefield-spelen (annat hade varit konstigt, då Battlefront spelen ändå varit Battlefield-kloner från första början) känns det ändå lite eget.

En anledning till detta är dels avsaknaden av regelrätta klasser, då spelaren istället får välja ett vapen samt ett par förmågor så att man skapar en slags egen klass. Dels finns det också power ups att plocka på sig, som kan ge vissa bonusar som raketgevär eller möjligheten att ratta omkring med ett fordon och till och med låta en spela som Luke Skywalker eller Darth Vader. Detta ger faktiskt en viss old school känsla över spelet, vilket jag måste säga är trevligt.

Att kontrollera en hjälte är en rätt speciell känsla, då man ändå får möjligheten att kötta på med ljussabel. Inte helt oväntat är dessa hjältar ganska kraftfulla och kan orsaka rejält med skada, men till skillnad från Battlefront II fylls i alla fall inte hälsan/tiden på genom att döda fiender vilket känns betryggande.

Att fordon också fungerar som power ups vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, å ena sidan hålls all action mer koncentrerade men å andra sidan känns det häftigare att hoppa in i en Snowspeeder eller TIE Fighter och lyfta från marken. Apropå flygfordonen, är kontrollerna till dessa inte särskilt bra alls. Här behövs det definitivt en förbättring.

Av det som bjuds på i betan fick vi prova på Walker Assault-läget på Hoth, Drop Zone på Sullust samt Survival-läget på Tatooine. Sistnämnda var nedbantad i jämförelse med hur det kommer se ut i den färdiga produkten, då svårighetsgraden Normal var den enda tillgängliga och matchen slutar efter 6 rundor. Drop Zone går ut på att säkra pods, medan Walker Assault går ut på att rebellerna ska stoppa Imperiets AT-AT Walkers från att nå sitt mål.

Walker Assault är det spelläge som jag fick mest Star Wars-känsla ifrån, men dessvärre är det för obalanserat då rebellerna ligger i klart underläge. Av alla matcher som jag har kört har rebellerna vunnit kanske 2 gånger, medan Imperiet inte behöver anstränga sig så mycket för att vinna. Det är klart att det ska vara utmanande, men såsom det ser ut just nu är spelläget till Imperiets favör. Dessutom är spawningen för rebellerna riktigt illa, och behöver verkligen fixas till. Lyckligtvis har Dice uppmärksammat detta och lovat att justera balansen, vilket jag hoppas på gör matcherna lite mer jämnare.

Det är framförallt Walker Assault-läget och flygfordonen som behöver justeras, möjligen också hjältarna, men överlag måste jag säga att jag ä nöjd med det jag fick testa och ärligt talat var det faktiskt bättre än vad jag vågade hoppas på. Kan Dice bara fixa till de negativa aspekterna så tror jag att nya Star Wars Battlefront kan bli toppen.

HQ