Svenska
Blog

Hur mår militärskjutarna?

Skrivet av Jonas den 24 oktober 2016 kl 16:55

Imorse kunde vi läsa att Battlefield 1 spelas flitigt. Faktum är att det spelas så flitigt att det under dess 24 första timmar på marknaden slog allt Star Wars Battlefront-spelande till samtliga tre format den dagen - och det enbart till Playstation 4. Dessutom kan vi läsa att det spöade FIFA 17 i Storbritannien och sålde mer under premiärveckan än Battlefield 4 och Battlefield: Hardline tillsammans.

En riktig braksuccé, med andra ord. Eller? Jag är faktiskt inte lika övertygad, ingen av dessa båda notiser tycker jag skriker succé. Att en helt ny titel, tokhypat till tusen, har fler spelare till Playstation 4 under de 24 första timmarna än ett år gammalt spel som fick en hel del kritik och som inte haft nytt DLC på över en månad - ser jag som en självklarhet. Flera av de som lirade Battlefield 1 är ju säkerligen också sådana som annars gärna avnjuter Battlefront, men ville testa det nya spelet.

Det motsatta hade varit rejält överraskande, men det här känns helt givet. Jag tror även samma sak kunnat sägas om Gears of War 4 när det släpptes, eller vilket annat högprofilactionspel som helst. Det är helt enkelt ingen bedrift att under premiärdagen när alla förhandsbokningar dimper in spöa ett årsgammalt spel utan nyheter. Microsoft försökte sig på ett liknande stunt när Halo 5: Guardians lanserades, och det känns alltid som ett tecken på att något inte står rätt till.

Sedan har vi topplistan och bättre än de två senaste spelen tillsammans under premiärveckan är väl ändå förbannat bra? Nej, jag tycker inte det. Inte i detta fall. Det är för otydligt formulerat. Battlefield: Hardline blev försenat och kom under våren med väldigt svag försäljning. Och när Battlefield 4 lanserades så kom det enbart till PC, Playstation 3 och Xbox 360. Till PC fick det rejält med skit eftersom det hade otroligt bristfälliga menyer och mycket buggar, och till Playstation 3 och Xbox 360 var det liksom ett halvt spel. Det innebar sannolikt också väldigt dålig försäljning för dessa båda spel och att slå dem är inte imponerande.

Jag noterar också att EA inte väljer att kalla det för bästa premiärveckan för serien, vilket rimligen betyder att Battlefield 3 fortfarande är det största. Och med tanke på all hype, den enorma succén för trailern, den uppskattade betan och de fina betygen - så är det förmodligen mindre än Dice hoppats på.

Om jag har rätt, tror jag inte det är så självklart att historiska actionspel får den renässans jag hoppats på. Frågan är bara om science fiction är rätt väg att gå, för jag upplever inte att hypen för Call of Duty: Infinite Warfare är sådär övermåttans stark heller och många som spelat betan tycker det känns både rörigt och ofokuserat (avstår från att lägga till egen värdering då jag faktiskt inte testat).

För Activision är det antagligen väldigt stressigt. För om Call of Duty tappar mark mot Battlefield så blir det tufft, samtidigt har Destiny avsvalnat rejält och frågan är om Skylanders kommer nå fornstor popularitet. Det är mycket att tänka på för deras del, och de skulle behöva etablera någon ny stabil kassako.

Det är såklart på tok för tidigt att dra några slutsatser om hur militärskjutarna mår ännu, men att EA inte delar med sig av reda siffror och de märkliga formuleringarna kring framgångarna, gör att jag är fundersam över hur det egentligen gått för Battlefield 1. Och jag tror Infinite Warfare kommer få det rejält tufft att möta mästerverket som var Black Ops 3 sett till försäljning. Vad det isåfall får för betydelse återstår att se, men klart är att utgivarna inte pysslar med välgörenhet och om något inte längre säljer så måste något göras.

Hur mår militärskjutarna?

Battlefield 1 hade på premiärdagen fler spelare online till Playstation 4 än Battlefront till alla tre format, och sålde mer under premiärveckan än Battlefield 4 och Hardline tillsammans. Det måste ju vara bra, eller?

HQ