Svenska
Blog

E3-fenomenen jag gärna slipper

Skrivet av Jonas den 25 maj 2017 kl 14:51

E3-mässan är bokstavligen runt hörnet nu och tempen skruvas upp med stekheta utannonseringar var och varannan dag. Årets mässa har på pappret chansen att bli en av de bästa på mycket länge då Nintendo ska förklara varför vi ska fortsätta köpa deras konsol, Microsoft ska visa upp Scorpio och övertyga oss om att vi behöver den medan Sony nog ogärna spelar tredjefiol och försvinner i mängden och därför kommer ta i från tårna för att synas.

Kort sagt, jag har höga förväntningar och allra mest gillar jag utannonseringar av helt nya spelserier, sådant är alltid roligt, liksom mer oväntade grejer som när Rise of the Tomb Raider blev Xbox One-exklusivt eller när Sony hade både Final Fantasy VII: Remake och Shenmue 3 på samma presskonferens. Men det finns också sådant jag inte gillar som tyvärr ofta dyker upp på presskonferenserna, och här nedan har jag listat ett antal sådana:

• För tidiga utannonseringar - Alltför ofta visas spel alldeles för tidigt på E3-mässan. Det är inte ovanligt att de sedan inte släpps på åratal (jag såg Final Fantasy XV på E3 år 2006) alternativt inte alls (hej Scalebound). Vig tiden åt spelen som faktiskt inte är för långt borta istället för att bygga luftslott.

• Multiformatsspel - När Microsoft eller Sony ska ha presskonferens envisas de ofta med att låta multiformatstitlar som kommer till konkurrenten, PC (och möjligen även andra format) ta en massa tid i anspråk. Microsoft inledde länge sina konferenser med Call of Duty, och Sony låter gladeligen Ubisoft visa Assassin's Creed i en halv evighet. Dessa spel får vi se ändå, låt förstapartstitlarna och mer exklusiva grejer skina istället om det inte finns någon riktig tung exklusivitet kopplat till detta.

• Professionella jublare - Det anses vara vanligt (och jag tror det stämmer) att de som arrangerar presskonferenserna har anställda jublare som sitter med i publiken. Folk som överentusiastiskt klappar händerna av sig åt minsta lilla. Allt som sägs är verkligen inte så fantastiskt jämt och det kastar ett löjets skimmer över tillställningarna ibland.

• Små exklusiviteter - Ofta utannonseras samarbeten med olika utvecklare och utgivare på E3. När det liksom i fallet Street Fighter V handlar om en total exklusivitet är det såklart högaktuellt, men en alltför stor del av dessa är fullkomligt menlösa. Att ta E3-tid för att tala om att ett spel får DLC någon vecka innan eller att en exklusiv mössa finns till egna formatet är rent slöseri.

• Medveten otydlighet - Ibland utannonseras spel, där det som tittare är svårt att avgöra om det kommer till min Xstation U eller inte. Det är såklart medvetet för att få utannonseringar att framstå som bättre än de är. Men alla vi som följer presskonferenser är otroligt insatta. Den som inte verkligen dyrkar fotboll eller schlager kommer inte att kolla presskonferenser innan viktiga matcher eller sitta bänkade för att höra vad artister har att förtälja innan sina framföranden. Vi får direkt veta ändå om ett spel är multiformat eller ej (och vilka format som isåfall gäller), var tydliga istället för att oärligt ge sken av att något är mer exklusivt än det är.

• Diagram och overhead-bilder - Det har blivit bättre på denna punkt, men fortfarande åker de alldeles för ofta fram. Fula och plottriga diagram där vi ska sitta utläsa hur något gått som om det vore en företagsredovisning för aktieägarna. Slopa den skiten tack och låt E3 handla mer om spelglädje.

E3-fenomenen jag gärna slipper

Har du några E3-inslag du tycker är menlösa?

HQ