Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Nintendo särbehandlas av spelpressen

Skrivet av Petter den 21 april 2017 kl 10:14

Det råder inga tvivel om att Nintendos förstapartsstudios och demonproducenter som Eiji Aonuma och Shigeru Miyamoto står bakom en hel uppsättning fantastiska spel. Det vet vi alla. På senare år har exempelvis Super Mario 3D World, Mario Kart 8 samt Zelda till Switch imponerat med lekfull mekanik, klockren estetik och perfekt balanserad svårighetsgrad. Samtidigt är det ju också så att det finns en mycket särskild plats i alla gamers hjärta för just Nintendos egna titlar och när det kommer till just spelkritik brukar det inte sällan mynna ut i att de särbehandlas. Anser i alla fall jag. Nintendo prenumererar på de högsta betygen, nästan per automatik, och även fast jag förstår varför - har det under de senaste åren blivit lite väl uppenbart.

Ta bara The Legend of Zelda: Breath of the Wild som exempel. Ett ljuvligt äventyr proppat med dynamik, frihet och mystik. Som spelare får man chansen att uppleva och utforska en hel värld på sina egna premisser och det finns massor av innehåll och utmaning att ta del av i den titeln. Det är ju ett riktigt, riktigt bra spel som återigen bevisar hur bra Eiji Aonumas inhouse-team är. Men innan det ens hade släppts kändes det som om massor av speljournalister redan hade bestämt sig för att överösa det med höga betyg, innan de ens testat det. Zelda ska ha höga betyg, helt enkelt. Det bara är så. Och på kuppen anser jag att mången kritiker helt ignorerade en rad bekymmer i det spelet som man exempelvis hakade upp sig på i omgångar i recensioner (skrivna av samma skribenter) av exempelvis Horizon (som i mångt och mycket är samma typ av titel). Nu är ju smaken som baken, såklart, men från insidan av spelpressen har jag sett detta ske gång-efter-gång gällande just Nintendo, och jag skulle ljuga om jag påstod att det inte störde mig, en smula.

Ett annat exempel är Mario Kart 8 Deluxe till Switch som släpps på torsdag nästa vecka. Ett riktigt bra racingspel fyll till bredden av färg, charm och utmaning. Men att en flera år gammal återutgivning av ett spel som enligt mig, från början, aldrig riiiiktigt kunde tävla med spelseriens höjdpunkter (Super Mario Kart och Mario Kart 64) som får 10/10-betyg i stort sett överallt känns lite som samma betygssjuka som drabbade Zelda. Tvivlar man som kritiker på vilket betyg man ska sätta på ett Nintendo-spel, så titlar man alltid uppåt. Eftersom deras egna titlar alltid lockar fram den gamla nostalgikern och på något sätt säger massor om en själv som spelare, och även som kritiker. Splatoon är enligt mig ett annat exempel. Bra spel men om det hade utvecklats av Mega-Battlechess NoName Leviathan Development Studios® och släppts för nedladdning till Playstation 4 hade det aldrig fått samma skyhöga betyg, tyvärr. Då är jag relativt säker på att mången kritiker hade gnällt ganska högljutt på de faktiska problem som existerade (avsaknad av chatfunktion, lite väl enkel grafik, för få banor, för få spellägen, för få vapen - bland annat).

Jag gnäller härmed på kollegor och konkurrenter, vilket är nedrigt och mer än lovligt småaktigt - men säger inte att vi står oskyldiga här, heller. Jag belyser bara ett ganska litet bekymmer som jag funderat över på slutet, inte minst eftersom vi diskuterat ämnet internt den senaste månaden mellan Gamereactors elva chefredaktörer och då har tydligt märkts hur många förtrollas och till viss del blir bländade av nostalgin, historian och mytologin som kommer på köpet med ett spel som exempelvis The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Mario Kart 8. Det finns en inbyggd rädsla att sätta "fel" betyg på spelserier som hängt med i 30+ år och älskas innerligt av miljontals högljudda fans, och det märks tydligt. Anser jag.

Wiiiiiiiioooooo! Hela familjen lirar. Trafiksäkerhetsverket kan köra upp nåt i...