Svenska
Blog
PS4 & Switch första ordentliga prestandajämförelse

PS4 & Switch första ordentliga prestandajämförelse

Skrivet av _genki den 30 mars 2017 kl 10:23

Då är dagen här när vi äntligen kan se hur väl Switch står sig mot nuvarande konsoler. Det har varit stora kontroverser kring Switch prestanda och i synnerhet åt det negativa hållet. I denna debatt har jag förhållit mig övergripande positiv då jag har testat Tegra X1 tillsammans med Unreal4-motorn och blivit imponerad över vad denna "strömsnåla", mobila plattform klarar. Många har nog fått uppfattning av mig att jag är lite väl glad för Nintendos nya konsol, men i dessa fall måste jag försvara mig och säga att det främst handlar om att väga upp för den oförståelse och negativitet som råder över plattformen. Jag tror helt enkelt att hårdvaran är missförstådd.

Idag hände däremot något riktigt kul. Det är nämligen första dagen då vi kan se en rak jämförelse med ett spel som släpps både till PS4 samt Switch. Nämligen "Snake Pass". Detta urcharmiga och unika spel kan misstolkas att vara ett grafiskt simpelt spel, men vi ska inte luras. Det finns otroligt mycket som försigår på skärmen och att Playstation 4 klarar inte av att köra spelet i 1080p utan får nöja sig med 1536x864@30fps är också ett testamente kring spelets grafiska nivå.

Anledningen till att jag skriver detta blogginlägg beror på att Digital Foundry nyss har lagt upp en jämförelse och jag kan rekommendera att kika på den då den bekräftar min personliga uppfattning kring Switch hårdvara och hur den presterar. Precis som med alla konsoler så måste viss anpassning ske, men det är ändå intressant att se hur väl Switch klarar multiformatstitlar när det inte längre handlar om "konvertering" utan snarare ett spel och en motor som är regelrätt byggt för Switchens hårdvara.

Detta är defintivit inget krig mellan konsoler, jag håller en väldigt liberal syn på spel, men tycker ändå att det är lite kul att se att skillnaderna är långt ifrån katastrofala mellan plattformarna så som många tycks måla upp. Nintendos nya konsol har en lång resa framför sig. Men jag kommer fortsätta att förhålla mig positiv till plattformens utveckling. Mitt största problem nu är att Nintendos själva inte riktigt visar vad maskinen går för och att mycket av det som kommer ut närmsta året är just WiiU-konverteringar. Inget fel på det visserligen, och jag ser verkligen fram emot Mario Kart 8 i 1080p. Men att Splatoon fortfarande körs i 720p i demot, känns märkligt med tanke på hur mycket mer kraft som finns under huven på Switch.

Hur känner ni när det kommer till multiplattformsspel? hade ni helst köpt det till PS4 för den ökade grafiska fideliteten på TVn, eller den något nedgraderade versionen till Switch för att sedan ha möjlighet att ta med sig spelet på resande fot? :)

HQ
Teknisk analys av Breath of the Wild ikväll (Twitch)

Teknisk analys av Breath of the Wild ikväll (Twitch)

Skrivet av _genki den 17 mars 2017 kl 19:16

Hej alla glada GR-läsare, ikväll sätter jag mig ner och och kör en spoilerfri spelrunda av The Legend of Zelda Breath of the Wild samtidigt som jag gör en djupdykning i de tekniska aspekterna av spelet. Det finns en hel del att gå igenom, och jag skulle gissa att många av er hade tyckt att det var intressant att titta på.

Hoppas ni kan joina (trots den korta notisen). Kl 20.00 startar strömmen på http://twitch.tv/pixel_shade

HQ
Jag startar en spelstudio - Veckouppdatering

Jag startar en spelstudio - Veckouppdatering

Skrivet av _genki den 22 februari 2017 kl 11:51

I takt med att jag numera arbetar på spelet heltid tänkte jag att det kunde vara lämpligt att göra veckouppdateringar. Det har blivit en vana att göra detta på Twitch, men för er som missar dessa strömmar så går det även att se dessa i repris på Pixel Shade's officiella YouTube-kanal. Så prenumerara gärna där för att få se de senaste nyheterna kring spelutvecklingen. Twitch-sändningarna tenderar på att bli väldigt långa och kanske inte fullt lika kompakta rent informationsmässigt som jag hade önskat.

På så sätt tänkte jag i Mars månad komma igång med lite mer matnyttiga och ordentligt klippta videos för Youtube. Allting ifrån tutorials till analyser och liknande, vi får se hur mycket tid jag har, men en video per månad har jag satt upp absoluta minimumkrav på mig själv. I samband med detta ska jag även komma igång med en Patreon kampanj, varav människor kan bidra med struntsummor som kollektivt förhoppningsvis kan hålla mig flytande längre.

Jag vill inte att sociala medier ska stjäla allt för mycket tid från spelutvecklingen. Men samtidigt inser också att detta är något som behövs göras för att bygga en relation med alla spelare där ute. Allt detta är faktiskt himla kul, men jag får liksom inte timmarna på dygnet att räcka till, vilket resulterar i att jag generellt sover 6h eller strax där under. Vilket man kan märka i denna video, då jag är mycket trött och får till och med lite problem att hitta ord på engelska i slutet. hahaha

Vilket fall som helst. Kika gärna på min senaste Twitch-Stream. Denna gången visar jag upp lite nya assets för ett kommande flygfält. bland annat ett flygplan som jag har spenderat alldeles för många timmar på. :) Sedan bygger jag upp en miljö från grunden även om denna inte kommer att användas till slutprodukten så hjälper den mig att se vad som behöver göras framöver för att i slutändan bli färdig med flygfältet.

Ha det riktigt bra så ses vi snart igen! Och sprid gärna ordet om att jag finns till folk som kan vara intresserade av att följa spelutveckling på riktigt nära håll. :)

Let's Play - Donkey Kong!

Let's Play - Donkey Kong!

Skrivet av _genki den 9 februari 2017 kl 13:35

Nästan alla tv-spelande individer jag har pratat med har definitivt någon form av relation till Donkey Kong. Det kan vara allt från att ha nött arkad-maskinen under tidigt 80-tal till rosenröda minnen av "Donkey Kong Country"-serien på Super Nintendo.

Vilket fall som helst. I kvällens retrodoftande Let's Play-ström tänkte jag köra mitt absoluta favorit Donkey Kong-spel. Det är en historia om droger, slagsmål och regelrätt stöld. Så följ med på en fantastisk resa där vi ser till att vår favoritgorilla blir "kungen av jungeln". Jag kommer att analysera hårdvara, grafik, leveldesign, kontroll-metoder etc. Så förbered er på ett matigt och intressant avsnitt (ifall jag kommer att kunna koncentrera mig på att spela och allt annat samtidigt, hahahaha)

Ses vi ikväll? :) Kl 20.00 börjar det på http://twitch.tv/pixel_shade

Jag startar en spelstudio - Låt oss prata spelkänsla

Skrivet av _genki den 7 februari 2017 kl 15:28

I oktober 2016 reviderade jag hela styrmekaniken i mitt kära spel. Detta låter säkert helt galet i mångas öron, men ifall sanningen ska fram så var det både tvunget och nödvändigt. Jag har utvecklats så pass mycket sedan projektets start och istället för att nysta i den kod som mer och mer började likna ihopklibbad spagetti valde jag att ta nya tag. Ny förbättrad struktur, förbättrad skalbarhet och betydligt färre beroenden. Helt plötsligt kan jag utveckla nya funktioner utan att andra faller, eller att det blir buggfester utan dess like. Men då undrar ni säkert, hur berör detta mig? Jo...

... idag går jag online på Twitch klockan 20.00. Och för alla er som tycker att det kan vara intressant att se spelutveckling på nära håll så ska ni definitivt ta del av detta. Ni får insyn i projektet samtidigt som ni kan chatta med mig. Precis som vanligt kommer det att ligga uppe ett Live-Demo där ni kan få prova alla förändringar direkt i webbläsaren. ;) Ingen installation krävs, enbart ert sällskap. Min förhoppning är också att vi kan hjälpas åt att få till den grundläggande spelmekaniken/känslan samt även diskutera saker som button mapping och liknande. :)

Så.... Ta med din favorit handkontroll (PC-kompatibel) så kör vi ikväll! :D XO- och PS4-kontroll bör fungera perfekt med usb-kabel ifall ni använder Chrome som webbläsare.

Jag startar en spelstudio - Låt oss prata spelkänsla

Själv brukar jag köra Steam Controller till min PC. Men ifall jag ska vara helt ärlig så fungerar den inte med det molnbaserade spelbygget. Ifall jag bygger det som en Win32-applikation så fungerar det dock hur bra som helst. :)