Svenska
Blog
Fallout 76 betan-är bättre än förväntat

Fallout 76 betan-är bättre än förväntat

Skrivet av Besmundu den 5 november 2018 kl 13:32
This post is tagged as: Fallout76

Med lite tur fick jag i lördags tag på en kod till PC-betan för Fallout 76. Mina förväntningar på detta spel har verkligen gått upp och ner; från hypertaggad när första trailern kom ut, till besviken när det visade sig vara multiplayer, till smått förväntansfull när Todd Howard visade upp spelet på E3.

På senaste tiden har istället förväntningarna varit riktigt låga. Gameplay som Youtubers laddat upp samt intryck från reddit-trådar har fått mig att tro att detta kommer bli det första Bethesda-spelet jag skippar. Buggigt, fult och framförallt tråkigt har varit ord som jag sett poppa upp överallt hos negativa beta-testare, och även om det finns positiva röster så är dessa väldigt små i jämförelse. Det var alltså med dessa tankar i huvudet jag själv äntrade West Virginia under helgen, tankar som nu har ändrats.

Det första som slår mig med Fallout 76 är hur mycket mer intressant och annorlunda spelvärlden är än Fallout 4:s Commonwealth. För mig kändes Boston alltför stelt och tråkigt, och gav en relativt liten känsla av ett wasteland. Appalachia i F76 är istället varierat med sex olika regioner, och även om jag endast börjat utforskat två stycken än så länge känns det redan som en mycket mer intressant spelvärld än den vi fick i 4:an. Den beroendeframkallande Bethesda-gameloopen av att plocka en riktning och bara löpa tills man hittar något intressant är helt intakt här. Nästan alla platser jag hittat har varit intressanta, och känns helt hemma i ett Fallout-spel. Dessutom är spelvärlden enorm. Som inbiten Bethesda-spelare har jag varit missnöjd med att Bethesdas spelvärldar inte har ändrats nämnvärt i storlek sen Oblivion. Därför blir jag imponerad över hur stor världen i F76 känns. Jag klättrade upp högt på ett bergsklippa och kikade ut över en del av området Toxic Valley, och insåg när jag plockade upp kartan att det jag såg framför mig endast tillhörde en liten del av denna region. Denna del jag såg skulle förmodligen kunna jämföras med hela Whiterun Hold i Skyrim, om inte mer.

Den stora grejen med Fallout 76 är så klart multiplayer-aspekten. Det går inte att spela offline, och oavsett om du vill det eller ej kommer du dela en värld med 23 andra vault dwellers. Hur funkar detta då? Helt okej, skulle jag säga. Jag spenderade mina första timme tillsammans med två tjecker, och vi letade igenom de första små platserna som man kan besöka nedanför Vault 76. Detta var roligare än jag trodde, men samtidigt fick jag aldrig den där ödsliga och ensamma känslan som jag gillar med Fallout. Istället blev upplevelsen mer åt Borderlands-hållet, vilket inte riktigt är det jag vill ha ut av ett Fallout-spel. Jag märkte även att interaktioner med andra spelare blev mycket tråkigare om de inte hade mic. Då blev alla träffar med andra spelare mest ett spammande av emotes. För mig var den det roligaste med Online-aspekten att träffa på någon ute i världen helt oplanerat. Jag var långt uppe i norr på kartan när jag plötsligt såg någon lubba genom det radioaktiva landskapet. Känslan av att man delar kartan med flera andra gör att världen känns lite trevligare, något jag inte trott innan. Då jag planerar att mest spela ensam som i tidigare Bethesda-spel gör detta mig hoppfull.

Finns det problem? Absolut! Det finns inte några mänskliga NPCs i hela spelet vilket gör att världen känns mycket tommare än alla tidigare Bethesda-spel. Detta betyder att det inte finns några personer som påverkas av vad du gör (tänk sprängningen av Megaton i Fallout 3), och uppdragen saknar därför konsekvenser för världen. De tenderar att bli sätt att få XP, vilket är riktigt trist. Det finns även uppdrag för grupper av spelare att köra, som kallas Events. Dessa spawnar på olika platser i världen och vem som helst som går nära går med i eventet. Dessa känns otroligt själlösa och "gamey", och handlar för det mesta om att skjuta vågor av fiender som bara väller in från alla håll.

På det stora hela är jag positiv överraskad av Fallout 76, och är nu inställd på att köpa spelet. Världen är intressant, utforskandet är roligt och det finns potential för online-aspekten. Det är inte felfritt. För att kunna göra online-aspekten rättvisa har Bethesda tvingats skära ner på vissa delar av vad som gjort deras tidigare spel så bra, och det märks. Hade jag fått välja hade jag alla dar i veckan tagit ett riktigt matigt single player-spel istället för detta. Fallout 76 är däremot inte alls så fruktansvärt som det påstås, och jag ser fram emot att fortsätta utforska West Virginia under nästa beta-test imorrn.

HQ
HQ

Elder Scrolls 6 dröjer...

Skrivet av Besmundu den 15 juni 2016 kl 18:07
This post is tagged as: Bethesda, The Elder Scrolls, Todd Howard, Valenwood

...och inte lite heller! Två fullskaliga spel från Todd Howards team på Bethesda Game Studios ska visas upp innan vi ens får höra ett andetag från nästa del i företagets gigantiska rollspelsserie meddelar Pete Hines från Bethesda.

Todd confirms to @geoffkeighley that his studio has two other major projects planned before we will see a TES 6.

Med tanke på Bethesdas tidigare väntetider mellan spel, där de tre senaste spelsläppen varit 2008, 2011 och nu senast 2015, är det svårt att inte slås av tanken att Elder Scrolls 6 kan komma att släppas ett decenium(!) efter den femte delen. Det är galet, men med tanke på hur tydlig Pete Hines från Bethesda varit med att de inte kommer prata om spelet på väldigt, väldigt länge, är det nog bara att bita ihop och acceptera att vi inte kommer besöka Tamriel på många år.

Dessa nyheter gör mig både nedstämd och förväntansfull. Nedstämdheten kommer så klart från det faktum att väntetiden lär vara ohygglig (själv var jag inställd på spelsläpp 2018). Elder Scrolls är min absoluta favoritserie, och mitt huvud är dränkt av drömmar och spekulationer kring spelet.

Förväntningsfullheten är dock desto större. Bethesdas förra spelsläpp, Fallout 4, lyckades inte imponera på mig, och går man efter spelvärldens tankar verkar flera andra känna samma sak. Exempelvis ligger Metacritics användarbetyg för Fallout på 5,4). Spelet kändes gammalt innan det ens var släppt, med undermålig grafik, fula animationer och karaktärer, kombinerat med nerdummade rollspelsmöjligheter. Allt detta gjorde spelet till en stor besvikelse. Framförallt kändes det inte som nästa spel för rollspel. Det fanns inget som gav mig en wow-känsla, som tidigare Bethesda-spel gjort. Istället tog det makalösa Witcher 3 den platsen, och regerar nu som rollspelens kung.

Jag hoppas att de två spelen som kommer innan Elder Scrolls 6 ger Bethesda möjligheten att ha en paus från Elder Scrolls, och ta en ordentligt god funderare på hur nästa del i serien kan fullkomligt krossa allt som tidigare visats. Todd Howard nämnde i en intervju med Geoff Keigley under E3 att en anledning till att spelet dröjer är att tekniken för att skapa det spel de har i huvudet kanske inte finns än:

"I could sit here and explain the game to you, and you would say, 'That sounds like you don't even have the technology - how long is that going to take?' And so it's something that is going to take a lot of time for what we have in mind for that game.

And we actually have two other large projects we're also doing that are bigger than anything we've done. People will probably hear about those probably even before Elder Scrolls VI. And that'll make sense many years from now."

Min gissning är att Bethesda börjat känna av sina egen begränsningar, och att de inte funkar att vara så långt efter spelindustrin på vissa punkter. De startade nyligen en studio i Montreal som lär ha över 50 utvecklare nu, och det är en stor expansion för en studio som tidigare skapat gigantiska spel som Skyrim med endast runt 100 personer. Jag skulle tro att de äntligen börjar titta på möjligheten att skapa en ny spelmotor, och överge den allt mer uppgraderade Gamebryo/Creation-motorn de använt sen Morrowind. Om vi får se en ny motor till deras nästa spel vågar jag inte säga något om, men inför Elder Scrolls 6 känns det lovande.

Förhoppningsvis bidrar den nya studion i Montreal även till att Bethesda kan få ut spelen snabbare än tidigare, och att väntan på Elder Scrolls 6 inte blir fullt så utdragen som jag skrivit ovan. Jag drömmer om Valenwood, en djungelvärld med gömda tempel, djupa dalar, städer fyllda med galna mängder människor och en öppen spelvärld som fullkomligt golvar mig med sin skönhet.

Men det kommer att dröja. Länge.

Elder Scrolls 6 dröjer...

Förhoppningsvis får vi ett spel likt detta. Bilder från Deep Down

Fallout 4 - Önskelista

Skrivet av Besmundu den 4 april 2015 kl 15:17
This post is tagged as: Bethesda, Fallout 4, Önskelista

Lagom till påsk, efter en tung och mörk tentaperiod, anlände mitt spelsug med buller och bång. Hungrande efter något som kunde underhålla mig kikade jag igenom Steam-biblioteket, och insåg till min förfäran att inget spel lockade mig. Uttråkad och spelsugen som jag var, började jag då blicka framåt mot spelen som komma skall, och inget annat än mitt mest efterlängtade, men ej utannonserade, spel dök upp i huvudet: Fallout 4. Känner därmed för att skapa en önskelista på funktioner och annat trevligt som jag skulle vilja se inkluderade i den fjärde delen av denna brutala men ack så trevliga spelserie. Ska försöka hålla detta kortare än vad jag brukar göra när det kommer till brainstorming (se min Elder Scrolls 6-önskelista). Då kör vi igång!

1. Plats

Enligt envisa rykten ska Fallout 4 utspela sig i ett sönderbombat Boston, där de mystiskt androidbyggande "The Institute" håller hus. Även om det skulle vara häftigt att ha en huvudstory som t.ex. berör vad liv innebär för robotar (tänk Blade Runner), så kan jag känna att staden i sig inte känns speciellt intressant.

Istället skulle jag helst av allt vilja se Fallout 4 i San Fransisco. Har för mig att staden är med i Fallout 2, men det spelar ingen roll. Jag drömmer om hur Golden Gate-bron byggts om till en makalöst stor vaktpost, hur China-Town blivit ett Ravenholm-liknande ghoul-kvarter, hur Alcatraz återupprättats på nytt, och används av Brotherhood of Steel för att fängsla brottslingar. Tänker även på den vackra arkitekturen, de häftiga höjdskillnaderna med rejält branta gator, och att man kanske skulle kunna få se den magnifika Red Wood-skogen utanför staden, säkert rejält nedbränd och fylld av mängder av muterade monster, men ändå en klick natur i en kanske lite väl grå spelvärld. Seriöst, ta en titt på bilder från skogen och känn hur sugen man blir på att utforska en mörkare, mer mutationsinfekterad variant av den:

http://www.trampsofsanfrancisco.com/wp-content/uploads/2014/02
/Redwoods_Moulin_Rose_Copyright.jpg

https://c1.staticflickr.com/5/4053/4679717801_f354a3fc0d_b.jpg

http://www.swampdogphotographyworkshops.com/wp-content/uplo
ads/2013/04/MTB-thick-redwoods-HC_V3.jpg

Jag hoppas verkligen att vi får se spelet här.

2. Öppen spelvärld

Så klart Fallout 4, likt Bethesdas alla tidigare rollspel kommer att vara öppet. Däremot hoppas jag att vi, likt Witcher 3, kommer att få en HELT öppen spelvärld. I Witcher 3 kommer spelvärlden enligt uppgifter vara "seamless", alltså inga laddningsskärmar när man går in i städer, byggnader, grottor mm. Det låter ju hur härligt som helst, och Bethesda får ta och implementera detta själva. Kan redan se framför mig hur man sitter i en pub och ser folk vandra förbi utanför, istället för de instängda husen vi idag hittar i spelen. Att se en grotta när man är ute och utforskar, och bara kliva in i den utan laddningsskärm lockar även otroligt mycket.

Bethesda får gärna även göra spelvärlden ännu större, med större och livfullare städer. Om CD Project Red kan skapa en gigantisk spelvärld med Witcher 3, så kan Bethesda. Förhoppningsvis.

3. Ny spelmotor

Troligtvis fortsätter Bethesda med den uppgraderade Gamebryomotor de utvecklade till Skyrim, Creation Engine, men jag hoppas verkligen att de har haft vettet att byta ut den. Den är hopplöst föråldrad och klumpig. Att de fortfarande använder en motor där man inte kan klättra upp för stegar (helt seriöst, de kunde inte få motorn att göra detta enligt en intervju) är helt sinnessjukt. Kom igen Bethesda, våga vägra Gamebryo!

4. Bättre strids/skjutmekanik

Nu är ju V.A.T.S roligt och så, men jag är inte ett stort fan av att alltid stanna upp i striderna. Jag gillar mer att faktiskt sikta själv och spela mer actionbaserat. I Fallout 3 och New Vegas är dock detta något man inte direkt njuter av. Skjutmekaniken känns oerhört klumpig och stel, och striderna blir mest två personer som står framför varandra och skjuter varandra i huvudet med ärtbössor. Mer fokus på att få skjutandet att kännas roligt och tillfredställande skulle vara trevligt. Jag har inget emot Far Cry 4-liknande mekanik där man kan sitta bakom skydd och skjuta, eller göra olika häftiga stealthmanövrer. Vissa verkar vara emot detta på grund av att Fallout är ett rollspel, och inget actionspel, men jag kan inte förstå varför spelet inte kan har smidigare strider och fortfarande vara ett rollspel?

5. Bättre möjligheter att rollspela

Egentligen är det väldigt konstigt att ett spel som utgör sig för att vara ett rollspel egentligen inte erbjuder så stor möjlighet att spela som den man vill. Visst, Bethesda tillåter en att välja vilka vapen man vill använda, vilka färdigheter man vill utveckla mm. men med varje spel som släpps så minskar de antalet dialogalternativ i konversationer. I Skyrim finns det ofta bara två alternativ till hur man svarar på saker i konversationer, ibland kanske tre. Detta är till och med sämre än Mass Effect, där man alltid i alla fall har tre olika svarsalternativ (vilket även det kan kännas snålt ibland när man vill vara mer nyanserad). Jämför detta med äldre klassiska rollspel där dialogalternativen var massiva:

http://static1.gamespot.com/uploads/original/554/5540228/283284
6-7043469826-lCo1u.jpg

Detta kan mycket väl ha att göra med att spelen nuförtiden alltid har röstskådespelare för varje liten dialogsnutt, men jag känner ändå att man tar död på vad det innebär att rollspela om karaktären man spelar inte ens kan uttrycka sig någorlunda unikt.

Tänkte ta och avsluta bloggen här, innan jag listar alltför många saker. Bland annat skulle jag kunna prata om hur jag vill ha bättre animationer, story, AI, färre buggar mm. Det finns så mycket jag skulle vilja skriva, men som endast skulle komma ut som meningslöst babbel om jag försökte.

Trots alla de saker jag har listat här ser jag egentligen mest framemot att se hur spelet kommer "kännas". Vi har bara fått två stycken förstapersons Fallout-spel, som båda egentligen har identisk spelmekanik, men några minimala skillnader. Vi vet nu hur Fallout i tre dimensioner känns. Vi vet hur det ser ut när man öppnar menyn, hur det känns att skjuta vapen, hur dialogerna fungerar, hur levelsystemet är, hur karaktärsdesignen ser ut mm. Det som är spännande med Bethesda är att de alltid helt gör om sina spel. Den grundläggande känslan, friheten och konceptet är bestående i varje spel, men nästan allt annat görs om från grunden. Det är inte som med årliga spelserier som t.ex. Assassin's Creed, där man känner igen spelmekaniken så fort man sätter igång med ett nytt spel. Jag ser fram emot att se hur likt allt är de tidigare spelen, men samtidigt hur olikt det är. Bethesdas E3-konferens kan inte komma snabbt nog!

Fallout 4 - Önskelista

Fallout 4 i San Francisco skulle kunna se ut som något i den här stilen kanske?

Suktar efter Bethesdas kommande spel

Skrivet av Besmundu den 22 februari 2015 kl 16:49
This post is tagged as: Bethesda, Fallout 4, The Elder Scrolls

De senaste veckorna har jag märkt hur jag allt oftare dagdrömmer om mitt mest efterlängtade spel, nämligen Bethesda Game Studios nästa titel. Det är inte ens utannonserat, men likt förbaskat kan jag inte sluta tänka på det. Efter att ha spenderat runt 400 timmar i Skyrims underbara värld suktar jag efter mer rollspelsmagi, men som alltid när det gäller Bethesda så måste man vänta, och vänta, och vänta lite till. I juni kan dock denna väntan vara över.

Jag skojar inte när jag säger att jag hoppade hejdundrande glädjeskutt när jag fick reda på att Bethesda ska hålla sin första presskonferens någonsin på E3 i år. Efter att ha hypat deras nästa spel sedan Skyrims release 2011 är det nu äntligen dags för att få reda på vilket spel det blir. Mest troligtvis är det ett nytt Fallout, som alla hoppas på. Även om jag är mer av ett Elder Scrolls-fan än Fallout-fan ser jag verkligen fram emot mer retrofuturistisk postapokalyps, med lika stora slevar brutal och rå atmosfär, som mörk men underbart rolig humor. Bara det har de klassiska Bethesda-ingredienserna så är jag mer än nöjd, exklusive de ständigt återkommande buggarna. ;)

För det är verkligen något speciellt med spelen som denna spelstudio skapar. Den totala frihetskänslan och upptäckarglädjen som infinner sig när man spelar något av deras spel är oslagbar. Inget annat spel kommer nära detta. När spel som Far Cry 4 och Watch Dogs (eller valfritt Ubisoft-spel för den delen) fylls på bredden med aktiviteter att göra, och ändå känns relativt tomma och ödsliga, känns Bethesdas spel levande, med sidouppdrag och aktiviteter som skulle räcka till flera fullprisspel i sig. Trots alla de saker som Bethesda faktiskt är riktigt kassa på, t.ex. animationer, story, karaktärer mm. så övervägs det av allt de är fantastiskt bra på. Den absoluta friheten i spelen är nog den mest framträdande komponenten. Du tvingas aldrig att göra något, du tvingas aldrig spela en karaktär du inte vill, och du tvingas framför allt aldrig att följa en viss förutbestämd väg. Du skapar en egen berättelse som är unik för just din genomspelning.

Kanske utannonseras inte spelet på E3. Kanske visar Bethesda endast upp spelen de kommer att ge ut, t.ex. Doom. Det vore dock en skandal, och jag kommer fortsätta dagdrömma hela våren om vad som komma skall. När spelet väl utannonseras kommer jag gå in i min lilla bubbla, inte läsa något alls om det, för att sedan starta upp det på releasedagen och ta mina första stapplande steg, ovetandes om vad som väntar. Förhoppningsvis har animationerna blivit lite bättre sen sist. ;)

Suktar efter Bethesdas kommande spel

Besmundu vill ge sig ut på nya äventyr