Svenska
Blog

Intryck från Killzone 3 betan

Idag släpptes ju som bekant den öppna multiplayerbetan till Killzone 3, som den här gången var tillgänglig för alla (vilket är rätt självklart eftersom det är en öppen beta). Jag är en av många som har laddat ned betan för att se hur multiplayer i Killzone 3 är.

Det var länge sedan jag spelade Killzone 2, men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var grymt bra multiplayer i det spelet. Tråkigt nog har jag inte spelat det på flera månader, och jag lär nog inte få så mycket tid till att göra det innan trean släpps.

När jag startar betan så ser jag den kanske fulaste menyn som jag någonsin har sett. För en sekund trodde jag att det hade blivit något fel, att jag startat fel spel. Men det hade jag inte, det var Killzone 3. Men å andra sidan, det är inte direkt menyn som gör spelet, och jag kommer säkert att vänja mig.

Kommer in i min första match, och direkt börjar de gamla Killzone 2-reflexerna kicka in och jag spelade i stort sett likadant som när jag körde Killzone 2 för flera månader sedan. Märkligt, jag har ju som sagt inte spelat på flera månader... Hursomhelst, den första matchen gick... sådär. Kommer inte ihåg exakt hur det gick, men jag dog betydligt fler gånger än vad jag dödade.

Mitt första intryck var själva grafiken. Den är... snygg. Riktigt snygg. Men jag skulle nog faktiskt inte säga att det är snyggare än tvåans. Nu kan det i och för sig ha med att jag inte har lyckats skaffa en HDMI-kabel än, så alla spel jag har spelat på min teve har varit snygga, men upplösningen har varit... sådär. Men det ska fixas. I överlag är dock grafiken riktigt snygg.

Mitt andra intryck var kontrollen. Guerilla Games har lovat att göra en lättare kontroll, men samtidigt behålla tyngden från tvåan, om jag inte minns helt fel. Men i ärlighetens namn så märkte jag ingen större skillnad på kontrollen. Möjligtvis att karaktären rörde sig lite fortare, men å andra sidan så sprang jag omkring med små, lätta kulsprutepistoler, och inte tyngre automatkarbiner. Men jag kände mig väldigt bekväm med kontrollen, och det är ju ett plus.

Något jag dock tyckte var väldigt konstigt var att man inte startade med den första pistolen, utan var tvungen att låsa upp den. Detta tyckte jag faktiskt var riktigt konstigt. En pistol som andrahandsvapen är otroligt nödvändigt, speciellt om du behöver ladda om ditt primära vapen och granaterna är slut. Men men, det dröjer inte särskilt länge innan man låser upp pistolen, men jag tycker att det är konstigt.

I tvåan så spelade man som olika klasser och kunde använda olika förmågor. En förmåga var alltid låst vid en klass, men den andra förmågan kunde användas på vilken klass som helst. Så man skulle kunna säga att det hade ett perk-system. I trean så är det här systemet omgjort, och istället verkar det som att varje klass har två låsta förmågor som bara just den klassen kan använda. Man kan även låsa upp förbättrade versioner av förmågorna, och det tycker jag verkar bra. Men det som jag är tveksam till är att man kan få som andra slags "perks". Är inte helt säker på vad man ska göra för att få de, men de stannar kvar i resten av matchen. Dessa "perks" kan vara att man siktar in snabbare, laddar om snabbare, att man får dubbel XP. Finns säkert fler, men jag känner mig rätt tveksamt till det här systemet. Det känns för mycket Call of Duty, och det är något som jag inte vill se i Killzone 3. Men det kanske kan bli bra, det får vi se.

Så för att sammanfatta mina intryck så är de väldigt goda. Killzone 3 betan har varit en smakbit för mig inför det färdiga spelet, och trots lite tveksamma saker så kan jag inte göra annat än att längta tills det färdiga spelet släpps.

Intryck från Killzone 3 betan

For Helghan!

HQ