Svenska
Blog

Ghost Recon: Future Soldier - Intryck

Om jag ska vara ärlig så ser jag inte framemot speciellt många spel det här året. Förra året släpptes det massvis med intressanta spel, men det här året känns inte lika hett. Dels så har en hel del spel försenats till nästa år, och dels så tycker jag helt enkelt att väldigt få spel verkar intressanta för mig. På förhand så var Ghost Recon: Future Soldier ett spel som jag var väldigt intresserad av, eftersom jag älskar taktiska skjutare. Jag är så klart fortfarande intresserad eftersom jag nu har spelat en liten bit, och eftersom det var väldigt länge sedan jag skrev intryck från ett spel så tänker jag göra det nu.

Och ja, Ghost Recon har tyvärr codifierats. Det märks ganska tydligt även fast jag har spelat ungefär 1 timme eller nåt. Det var länge sedan jag spelade Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, men om jag minns rätt så var det spelet i alla fall betydligt mer taktiskt. I Future Soldier så dog fienderna som flugor under min första eldstrid och det hela gick som på räls, och jag vart genast orolig över att jag skulle bli grovt besviken på det här spelet. Men det dröjde inte länge förens jag blev nedskjuten av tre-fyra skott, död. Och jag spelar inte på den svåraste svårighetsgraden. Plötsligt vart jag lite hoppfull, när jag insåg att även om jag lätt kan döda fienden, så kan de döda mig lika lätt egentligen.

Trots mitt uttalande ovanför om codifiering, så betyder det inte automatiskt att jag avskyr spelet eller så. Nej nej, snarare tvärtom. Jag gillar faktiskt spelet av det lilla jag testat, även om min spelsession inte var särskilt långt. Men med det sagt så är jag inte super-duper-ultra-mega-imponerad. Nu hade jag inte hoppats på något superrealistiskt, utan snarare något som har en väldigt bra balans mellan realism och arkadaktigt (vill minnas att Advanced Warfighter 2 var riktigt bra på just den punkten). Men nu så letar det mer åt det arkadaktiga hållet än vad det lutar mot det realistiska hållet.

Vill även tillägga några ord om Gunsmith-funktionen. Om man tycker att man har för många val gällande vapentillbehör i Call of Duty eller Battlefield 3, så kommer du nog bli överväldigad av Future Soldier. Nästan varenda liten del av vapnen går att byta ut mot en annan. Visserligen hade jag inte jättemånga val nu i början, men det kommer väl fler alternativ senare under spelets gång. Satte i alla fall på ljuddämpare på både automatkarbinen och pistolen, vilket visade sig vara ett genialiskt drag.

Ghost Recon: Future Soldier - Intryck

Även om jag inte är helt besviken på Ghost Recon: Future Soldier, så känner jag mig inte helt imponerad heller. Runt en timmes spelande (eller så, höll inte koll på tiden den här gången) gav dock inte så jättemycket smak, så jag behöver nog spela åtminstone ett par timmar till innan jag kan komma fram till den åsikt som jag kommer att ha om spelet när jag väl recenserar det.

HQ