Dagen till ära har Namco Bandai och Project Aces släppt en ny trailer till kommande Ace Combat Infinity, ett spel som ni kanske har märkt att jag ser rätt mycket framemot. Jag hade tänkt skriva lite tankar kring denna trailer, men innan jag gör det så passar jag även på att länka till en tidigare trailer som släpptes någon gång efter mitt senaste inlägg om nya Ace Combat. Märkligt att det verkar som att jag hoppar över varannan trailer...
Den nya trailern börjar med att gå genom spelets story, något som också är själva temat kring hela trailern. Det skiljer sig inte från vad jag skrivit tidigare, Ace Combat Infinity kommer att utspela sig i en alternativ tidslinje där en stor grupp utav meteorer upptäcks 1994, som är på väg till att krascha på Jorden. Som svar på detta utvecklade man Stonehenge, som skulle användas till att skjuta meteorerna och stoppa så mycket skada på planeten som möjligt. Trots detta slog ett flertal meteorer ned på Jorden år 1999, vilket också förstörde 20 % av planetens yta och slog ned världsordningen. Länder började kriga mot varandra om resurser, vilket gjorde att många flyktingar fick sättas i ett distrikt i södra Ryssland, som kallades Iyuli. 20 år efter denna katastrof utlöses en ny konflikt mellan två olika grupper, och det är här spelaren kommer in som en legoknekt för United Nations Forces.
I mitt förra inlägg om Ace Combat Infinity uppmärksammade jag att trailers hade visat jaktplan som bar initialerna UNF, som jag misstänkte skulle vara en av fraktionerna i denna konflikt men som jag inte heller visste vilka det var. Med tanke på namnet så rör det sig nog ganska uppenbart om att det är någon form av kollaboration mellan flera olika nationer, så det är troligtvis den ena fraktionen. Vid en bild som går att skymta snabbt går det också att se två andra grupper, Bone Arrow och JASDF. Bone Arrow verkar vara en legoknektsskvadron som tillhör Arrows Air Defense and Security, som har hyrts ut till UNF. Till en början funderade jag på om Bone Arrow och Arrows Air Defense and Security var motståndarna till UNF, men eftersom de hyr ut en skvadron till UNF så verkar de inte vara fienden. Istället går det att skymta en annan grupp, Sons of Troia, tillsammans med en bild föreställandes en Spartan-hjälm, och sättet denna grupp skymtas gav mig känslan av att det är någon form utav terroristorganisation. Och JASDF? Det är en förkortning av Japan Air Self Defense Force, så troligtvis är de antingen allierade med eller en del utav UNF.
En sak som jag har märkt har dykt upp i de flesta trailers av spelet än så länge, är någon form av nedräkning. Det är någon form utav hologram-bild av Jorden, och precis på den är en rund cirkel där det står "24 00 00", och ovanför det står det "Time Remaining" (den räknar också nedåt i tidigare trailers). Exakt vad detta betyder vet jag faktiskt inte, men med tanke på att en terroristorganisation avslöjas i den nya trailern så är det inte helt orimligt att det som räknas ned är hur mycket det är kvar tills terroristerna utför en ny attack om deras krav inte blir uppfyllt.
Sedan består trailern till större delen utav gameplay, vilket är något som jag uppskattar då de inte visat upp speciellt mycket gameplay från spelet tidigare. Kanske det största som märks av är att Close-Range Assault-systemet (eller Dogfight Mode (DFM) som det ofta kallades) inte är med. Detta var en av nyheterna som utvecklarna experimenterade med i Ace Combat: Assault Horizon (som i princip bara var ett experiment), som lät spelaren komma riktigt nära fiendeplanen.
Det finns olika åsikter om DFM, personligen så anser jag det vara ett bra tillägg till serien som dock kunde ha förbättrats. Jag tror det största problemet med det egentligen var att det aldrig kändes frivilligt, utan kändes för det mesta påtvingat. Detta tillägg bjöd också på ett gäng skriptade sekvenser, som ni kanske känner till är något som jag börjat tröttna på inom dagens spel. De skriptade sekvenserna i Assault Horizon störde mig dock aldrig, dels för att jag faktiskt kunde undvika flera utav de, och dels för att de faktiskt ända för det mesta var adrenalinpumpande och coola. Sedan anser jag det inte vara påtvingat som många vill få det till, då jag ett flertal gånger lyckas skjuta ned ett förjävligt flygaräss (de som brukar dyka upp som "TGT_LEAD" och vara rent allmänt jobbiga att ta ned om du inte använder DFM) utan att använda DFM överhuvudtaget, och några utav de var också sådana som hade lett mig till en skriptad sekvens om jag kommit tillräckligt nära de och aktiverat DFM (här är ett perfekt exempel på att DFM inte alltid är nödvändigt).
Men det är långtifrån perfekt, då det finns ett par moment där DFM mer eller mindre är påtvingat. Det värsta exemplet är utan någon som helst tvekan slutstriden mot Markov. Jag älskar musiken som spelas upp och den cinematiska känslan, men från ett rent gameplay-perspektiv så är det en enda stor röra. Men jag hade gärna sett att Project Aces byggt vidare på detta och förbättrat det, även fast jag i slutändan inte sörjer det tillräckligt mycket. Men Dogfight Mode eller inte, Ace Combat har enligt mig alltid bjudit på adrenalinpumpande luftstrider, och jag tror inte att Infinity kommer blir ett undantag.
Det har också kommit ut ett gameplay-klipp som visar spelet oredigerat. Det är dock filmat med en handkamera (förmodar jag), så vi får inte riktigt en bra titt på hur det ser ut rent grafiskt utanför trailerna. Trots detta så lyckades klippet göra mig ännu mer förväntansfull, då det verkligen doftade Ace Combat med den Top Gun-doftande musiken, de arkadaktiga luftstriderna, radiopratet från fienderna och de stundtals ostiga replikerna.
Som jag påpekat tidigare så har Infinity en bakgrundshistoria som påminner en hel del om Ace Combat: Distant Thunder och Ace Combat 6, och det finns flera element från Distant Thunder, som Awacs Sky Eye, Stonehenge och faktumet att åtminstone två av spelets kartor/nivåer verkar vara uppbyggda efter kartor från just det spelet. Det flygande fortet som dök upp i Ace Combat 6 har jag också märkt tidigare (ett av de flygande forten i detta spel kallas för Moby Dick, ett passande namn eftersom de nästan ser ut som stora valar).
En annan sak som jag märkte i denna trailer var att Kei Nagase från Ace Combat: Squadron Leader också är med, då det går att höra en kvinnlig röst som säger "Edge. Target Down" (Edge är hennes anropssignal). Detta behöver dock inte betyda någonting stort heller. Även fast Nagase är en av spelarens rotekamrater i Squadron Leader, så har hon även dykt upp i andra Ace Combat-spel , antingen i en rätt liten roll eller som en cameo, och det finns inga bevis på att det är samma karaktär. Så det skulle egentligen bara kunna vara samma sak denna gång också, men jag noterade en intressant sak. När Nagase dyker upp i trailern visas ett jetplan som målats med ett svart färgschema, men detta jetplan i detta färgschema har dock dykt upp som en skvadron ända sedan spelets första trailer. Till en början trodde jag det var ett sammanträffande, men i den andra trailern så flög den skvadronen i formation och sättet som de flög på... kändes bekant, hur konstigt det än må låta. Jag hade mina misstankar, men först nu när Nagase även dyker upp så börjar jag undra om det inte är Wardog-skvadronen från Squadron Leader. Som sagt så är Nagase en av rotekamraterna, och ungefär halvvägs i spelet byter Wardog namn till Razgriz och deras jetplan får ett svart färgschema som påminner om de svarta jetplanen i Infinity. Jag har svårt att se detta som endast ett sammanträffande numera, men huruvida det endast är en referens eller om det är större än så vågar jag nog inte gissa på just nu.
Slutligen så var det tydligen meningen att releasedatumet också skulle avslöjas, men mot slutet av trailern så står det inget mer än att det ska släppas 2013. Jag läste något rykte någonstans (kommer dessvärre inte ihåg vart) som sade att Ace Combat Infinity skulle släppas i september, men eftersom det fortfarande inte verkar finnas något releasedatum så är jag rätt säker på att det kommer släppas någon gång efter september. Har svårt att tro att Namco helt plötsligt skulle lansera spelet utan något datum innan.
Jag måste faktiskt säga att jag varit rätt hypad för spelet under en tid nu, men jag tror faktiskt hypen nådde en helt ny nivå nu. Dels ger den nya trailern en mer ordentlig bild av hur spelet ser ut (om vi bortser från att vi inte riktigt vet vad som kommer att vara mikrotransaktioner, men jag misstänker skarpt att det kommer röra sig om jetplan, färgscheman, specialvapen, skills/perks och emblem), men framförallt så är det gameplay-klippet som jag länkade till tidigare som verkligen visade mig att det här är ett Ace Combat-spel och inte något halvhjärtat försök till att göra ett free-to-play-spel och se hur stålarna bara rullar in. Vi vet visserligen fortfarande inte när det kommer att släppas, men jag vet att jag kommer från dag 1 att spendera tid i skyarna och spränga allt som rör sig till småbitar.
Assault Horizon var långtifrån ett dåligt spel, men jag gillar att Ace Combat Infinity påminner mer om föregångarna, som exempelvis Squadron Leader.