Svenska
Blog

Mina intryck från Battlefield 4-betan

Efter att ha spelat igenom den öppna betan till Battlefield 4 under större delen av helgen så kände jag att är dags att dela med mig av mina intryck, vad som var bra, vad som kunde varit bättre. Eftersom betan håller på ett tag till så hade jag helst velat spela mer av det innan jag delar med mig av mina intryck, men med mycket plugg och både Beyond: Two Souls och första DLC-paketet till The Last of Us bakom hörnet så kommer tiden inte att räcka till för att fortsätta kriga på Dices slagfält.

Det första som jag reagerar på, och som är ett av de starkare korten från min tid under betan, var att karaktären jag styrde faktiskt hade tyngd och en massa. Det går inte att krypa in i vilka hörn som helst som i Battlefield 3, och objekt är mer i vägen den här gången (även fast det på vissa få håll verkar vara lite väl i vägen). Jag gillar också att karaktärerna inte springer det snabbaste de kan direkt när jag håller ned spurtknappen, utan de börjar med att få upp fort innan de springer sitt snabbaste. Om jag sedan tar mig ett dopp så är jag inte helt utlämnad heller, då jag kan dyka ned under ytan, simma snabbare eller dra fram pistolen och skjuta från vågorna. Det känns helt enkelt mer som att jag faktiskt styr en soldat, och inte bara ett svävande vapen.

Vapenkänslan är också rätt bra, och såvitt jag kan se så verkar vapnen vara balanserade (jag har dock endast använt mig utav startvapnen, så jag kan inte säga exakt hur det ligger till egentligen, men jag har inte hört så mycket gott om DMR-vapnen). Sättet man använder kniven på har inte förändrats speciellt mycket, mer än att det går att starta en animation även framifrån, vilket dock också ger motståndaren en chans att vända på plätten med ett quick time event. Något som låter bra i teorin, eftersom det betyder att jag inte automatiskt är körd bara för att någon springer in med en kniv och jag inte kan ta ned denna i tid, men samtidigt så är jag inte riktigt övertygad ännu. Problemet som jag kan se är att om spelaren som knivhugger mot mig har snabbare uppkoppling än vad jag har så kanske jag blir dödad även fast jag trycket på knappen i tid. Nu bygger ju dock Battlefield 4 på dedikerade servrar, vilket generellt har mer rättvis uppkoppling än matchmaking (åtminstone från min erfarenhet), så det kanske inte blir som det blev med ett liknande punkt i Ace Combat: Assault Horizons multiplayerläge.

Kartan där jag tillåts att sättas ut på slagfältet har förändrats, då jag får en överskådlig bild av hela kartan, och om jag väljer att spawna vid en lagkamrat så får jag se denne spelares synfält innan jag väljer att hoppa in, vilket jag uppskattar eftersom om jag ser att min lagkamrat befinner sig i en knivig situation så kan jag antingen dyka upp och förhoppningsvis rädda dagen eller välja att spawna på en annan lagkamrat istället och slippa bli spawnkillad, något som emellanåt var ett irriterande problem i Battlefield 3.

När det gäller klasserna så är det inte speciellt mycket förändringar, något som jag dock kände att det inte var något direkt behov av. Däremot finns det fler alternativ och upplåsbara föremål så att det går att bättre specialisera sig inom ett visst område, eller åtminstone skräddarsy klasserna till en spelstil som passar en själv. Battlepacks är dock något som jag är orolig för kommer bli mikrotransaktioner, vilket såvitt jag kan se i nuläget skulle göra det orättvist för de som inte hostar upp mer stålar.

Det finns dock två saker som jag personligen hade velat ändra på när det gäller klasserna. Dels är att Ingenjörs-klassens startvapen är ett fjuttigt PDW-vapen som i princip endast är till för närstrid. Grejen med ingenjörerna är dock att jag tyckte de starta med för kraftfulla vapen i föregångaren, och eftersom de också har raketgevär så är det bara rättvist att de startar med ett mindre bra vapen. Dock så kanske det var lite väl långt att gå genom att ge de ett PDW som startvapen, men å andra sidan så har Dice bättre koll på vad som är balanserat än mig.

Sedan har vi spanaren som i princip är densamma som i föregångaren, vilket jag inte är speciellt förtjust i. Dels på grund utav det fördömda flimret som dyker upp när jag tittar igenom kikarsiktet och som avslöjar min position. Visst, jag kan på sätt och vis uppskatta detta eftersom jag kan få en förvarning om var en spanare ligger och gömmer sig, men samtidigt så förstör det lite av poängen med spanaren. För mig så är spanaren inte bara en prickskytt, utan också just en spanare. Jag blir dock inte belönad av att spana på fienden och rapportera fientlig aktivet. Istället, precis som föregångaren, uppmuntras en mer aggressiv spelstil som påminner mycket om hur prickskyttar spelar Call of Duty nuförtiden. Visserligen är det inte så illa att alla springer omkring och försöker göra trickshots eller 360 graders noscope, men det är på en mer aggressiv nivå som jag inte är så förtjust i.

När det kommer till fordonen så har jag inte så himla mycket att säga, eftersom de i princip är detsamma som i föregångaren. Något som jag dock uppmärksammade är att tanks har mer begränsat med pansarskott den här gången, vilket faktiskt kan vara något bra, eftersom pansarvagnarna i föregångaren stundtals lite för kraftiga då det var fullt möjligt att köra på med rejäla massakrer av fiendelaget. Att flyga Little Bird hade jag dock kul med, jag var inte speciellt bra på att flyga de helikoptrarna i Battlefield 3 vilket också märktes av i början, men när jag väl vart varm i kläderna så spred jag död med kulsprutorna och transportade lagmedlemmar.

Nu kommer jag inte ihåg hur många spellägen som ska finnas i det färdiga spelet, men i betan så får vi smaka på både Conquest och Domination. Två spellägen som är rätt snarlika varandra, med skillnaden att det ena spelläget är infanteribaserat och har en avskalad karta. Ärligt talat så ser jag faktiskt inte riktigt poängen med Domination, visst kan det ge lite variation, men grejen med Battlefield för mig är, förutom lagsamarbetet, hela känslan av "all-out warfare" med stora slag, infanteri och fordon. Tar man bort de större slagen och fordon så känns det mer som en något långsammare version av Call of Duty. Jag spelar liksom inte Battlefield för att axla rollen som infanterist, jag spelar Battlefield för att få en så autentisk krigskänsla som möjligt utan att ge mig i kast med en simulator. Så för min del så lockar gamla goda Conquest-läget mer, även fast jag kan se mig själv spela en hel del Rush också.

Nu finns det visserligen bara en spelbar karta, så jag kan inte säga om Battlefield 4 kommer ha bättre kartor än Battlefield 3, men det jag kan säga är att Siege of Shanghai enligt mig slår samtliga stadskartor från föregångaren på fingrarna. Det som jag ogillade starkt med föregångarens stadskartor, var att det var för enkelt att hålla fiendelaget fast utanför ett visst område vilket ledde till en masslakt och att det ena laget oftast vann med stor mariginal. Siege of Shanghai-kartan bjuder istället på flera olika vägar, vilket gör att det ena laget inte kan få ett sådant övertag som i exempelvis Operation Métro eller Grand Bazaar. Något som jag faktiskt också gillar är att det varken är en stor eller liten karta, utan den har delar från båda typerna. Vill jag ha större och öppnare yta så finns det (även fast det är något begränsat i och med att det är stadsmiljö), men vill jag ha lite tightare action så finns det områden för det också. Sedan är det också mer vertikalt, då det är möjligt att befinna sig ovanpå byggnader, vilket gör att jag förutom att hålla koll på alla vädersträcken även måste se upp.

Något som varit ett stort försäljningssnack inför Battlefield 4 är hela grejen med Levolution, men det tåls att säga att det i betan (åtminstone på denna karta, kanske bli mer tydligt på de andra kartorna i det färdiga spelet) inte känns att vara på den nivå som utvecklarna har marknadsfört att det ska vara. Men med det sagt så känns slagfälten mer dynamiska än tidigare, då det går att stänga ned grindar för att befästa sin position, höja piggar som kan stoppa markfordons framfart, och naturligtvis att välta skyskrapan. Om fienden är riktigt envis och vägrar ge upp den kontrollpunkten, så går det ju istället att förstöra pelarna som håller byggnaden och titta på när hela skiten faller ned. Något som både förändrar tillvägagångssättet för hur kontrollpunkten ska tas över och behållas, men som också gör att det kastas upp en massa damm som kan göra det svårare för helikopterpiloterna att se.

Något som är värt att poängtera är att jag testade betan på Playstation 3, vilket medför några saker som jag måste tänka. Jag hade möjlighet att även testa PC-versionen, men jag valde att inte göra det på grund utav dels tidsbrist, och dels för att folk som har betydligt bättre datorer än mig har haft en del problem med betan. Det största som är värt att poängtera är att kartan är betydligt nedskalad jämfört med PC-versionen, vilket också gör att vissa fordon som exempelvis båtar inte finns tillgängliga på konsolversionen. Sedan finns det andra mindre men uppenbara saker, som antalet spelare och troligtvis även de grafikbuggar som jag råkat ut för. Det kan handla om vissa lågupplösta texturer, att grafiken inte laddats helt och hållet i början av matchen, eller att vissa krossade fönsterrutor tycks sväva trots avsaknaden av väggar.

Grafiskt så har det faktiskt inte hänt så himla mycket egentligen, vilket troligtvis beror på att Dice kanske satsade lite väl mycket på grafiken i föregångaren så att det inte fanns så mycket att förbättra här. Så, det ser mer eller mindre ut nästan precis som Battlefield 3. Men med det sagt så det fortfarande riktigt snyggt ut, framförallt eftersom de plockat bort det fördömda blå filtret. Jag gillade aldrig det blå filtret i föregångaren, så att de tagit bort det är något som jag applåderar. Ljudet är också riktigt bra, men jag hade inte förväntat mig något annat från Dice.

Det enda som jag tycker är lite synd är att det känns mer som ett Battlefield 3.5, då det inte är speciellt många nyheter. Däremot är det betydligt mer finslipat och polerat, så även om spelet kommer vara rätt lik sin föregångare så tror jag att upplevelsen ändå kommer att bli bättre. Sedan är jag lite besviken över att förstörelsen är på ungefär samma nivå som i Battlefield 3, om vi bortser från den fallande skyskrapan. Men överlag så har jag rätt positiva intryck från betan, visserligen finns det ett par saker som skulle behöva poleras lite mer, men i det stora hela så känner jag mig nöjd över vad jag har fått se och testat.

Mina intryck från Battlefield 4-betan

Den svävande fönsterrutan var något som jag stötte på i Battlefield: Bad Company 2 vid ett tillfälle, som nu har gjort återbesök i betan till Battlefield 4. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

HQ