Svenska
Blog

Saknaden efter Tactical Shooters

Ibland är det lustigt hur en liten sak kan leda till någonting annat. När jag stoppade i skivan till den uråldriga PS2:an så hade jag bara tänkt spela någon timme och dela med mig av lite intryck, eftersom jag gillar att dela med mig av intryck från äldre spel också. Jag vill inte bara skriva om de senaste och fräschaste spelen, jag vill även titta på hur äldre spel förhåller sig till idag. Men istället sitter jag här och skriver ett inlägg om hur jag saknar en subgenre inom FPS-genren som jag håller riktigt kär.

Det var häromdagen som jag bestämde mig för att ta itu med The Sum of All Fears, baserat på filmen som jag inte sett men som jag läst boken av (en av de bästa böckerna som jag någonsin har läst). På förhand så verkade det vara ett märkligt spel, dels är det ju ett filmlicensspel, och vi vet alla att chansen att sådana spel är bra dessvärre inte är speciellt hög. Men samtidigt så är det ett spel signerat av Red Storm Entertainment, grabbarna bakom spel som Rainbow Six och Ghost Recon.

Mycket riktigt så är det lite av ett märkligt spel, för det märks att det inte fått den tid som det förtjänade när jag märker hur pass korkade både medhjälparna och terroristerna är. Denna genre brukar dock rent generellt inte ha särskilt bra AI, men det här är på en helt ny nivå. Jag märker också hur pass simplifierat det är, jag har bara kontroll över en grupp (de två andra grupperna har jag ingen susning om vad de håller på med), jag får ingen utförlig planering, jag kan inte välja utrustning individuellt, utan jag måste välja ett "kit" som sedan hela gruppen kör med, och jag kan inte heller kommendera alls i min grupp. Men trots det så är själva grundkärnan kvar, skoningslös action där minsta lilla misstag kan göra att hela uppdraget går åt helvete. Efter bara två uppdrag var jag helst fast, trots bristerna och faktumet att det är simplare än vad jag skulle vilja ha det, och det var då jag började tänka på hur det ser ut för hela genren.

Jag var ganska sen till de här taktiska skjutarna, första spelet i genren som jag skaffade mig var Rainbow Six 3 till Playstation 2 nästan vid slutet av förra konsolgenerationen. För mig som var van vid mer lättillgänglig action som James Bond-spelen så var det här något helt annorlunda för mig. Även fast PS2-dittot är simplare än PC-versionen, så har det likt The Sum of All Fears själva grundkärnan kvar (det är dock inte lika simpelt som nyss nämnda spel). Minsta lilla felsteg, och det var bara att acceptera att jag var tvungen att starta om uppdraget.

Jag nötade verkligen det spelet, försökte lära mig att tänka i helt andra banor och vara mer taktisk och försiktig, samtidigt som jag var tvungen att vara snabb med avtryckarfingret när det behövdes eller om gisslan skulle avrättas. Det var svårt, jag fick smaka på golvet flera gånger, jag var tvungen att slutföra uppdrag själv för att mina medhjälpare dött (som sedan kommit tillbaks till nästa uppdrag...). Men jag älskade varenda sekund av det, för det var så oerhört intensivt på en nivå som jag aldrig har känt i spel som de senaste årens militärskjutare, och det är just denna känsla som jag verkligen älskar hos de taktiska skjutarna.

Denna generation har det dock verkligen inte sett bra ut för genren, jag skulle nästan vilja påstå att den nästan har dött helt. Dagen efter att jag köpte mitt PS3 (vilket var drygt ett år efter att den lanserats) så köpte jag Rainbow Six: Vegas, och det är ett bra spel, spelmekaniken var det inget som helst fel med och det är enligt mig ett underhållande spel. Men det var aldrig riktigt på samma nivå som de tidigare spelen, eftersom det var mer lättsam action. Samma sak skedde också med Ghost Recon, jag har inte spelat de tidigare spelen men av vad jag har hört så ska i synnerhet det första spelet vara riktigt taktiskt. Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 var dock ett hyggligt spel, då det var en lyckad kombination mellan mer lättsam och arkadaktig action och taktiskt tänkande. Hoppar vi framåt till Future Soldier så har det dock blivit värre. Det är ett underhållande spel och det har sina taktiska inslag, men det är dessvärre ett lättsamt actionspel i grunden.

Frågan är bara, kommer vi få se taktiska skjutare återvända? Möjligheten finns, absolut. När Ubisoft visade upp hur Rainbow 6: Patriots skulle kunna komma att se ut så hade jag blandade åsikter. Å ena sidan var det mer lättsam action som i Vegas-spelen som gällde, men samtidigt så har förhandssnacket handlat om hur spelaren måste snabbt fatta svåra beslut. Men sedan dess har det varit knäpptyst från spelet, och sådant är alltid oroande för min del. Förhoppningsvis så går de tillbaka till rötterna, men eftersom taktiska skjutare inte säljer lika bra som dagens militärskjutare så är jag ärligt talat tveksam till det.

Intresset för taktiska skjutare finns dock, då Takedown: Red Sabre är ett spel utvecklat av några som var med och gjorde Rainbow Six som de tog till hjälp av kickstarting, dels för att få ihop pengar till att göra en alpha-build som de kunde visa utgivare men dels också för att kunna visa utgivarna att det faktiskt fanns intresse från konsumenterna. De lyckades hitta en utgivare, och på förhand såg spelet ut att bli den andliga uppföljaren till Rainbow Six och SWAT, men av någon anledning så släpptes det i ofärdigt skick har därför i princip sågats sönder. Av vad jag hört så skulle spelet kunna bli riktigt bra om det patchades ordentligt, men jag tror skadan redan är skedd. Det finns dock två ytterligare spel som går eller har gått på kickstarter, men jag kommer inte alls ihåg vad de heter. Men det jag kommer ihåg är att båda är helt multiplayerbaserade, att det ena är utvecklat av folk som gjort Rainbow Six och Ghost Recon, och att det andra spelet utvecklas av folk som gjort Socom-serien.

Så intresset finns, men dessvärre är det inte lika stort som antalet exemplar av Call of Duty som säljs varje år, och det är lite där som en del av problemet ligger. Utgivarna vill sälja så mycket det bara går, och det är helt förståeligt, eftersom spel har blivit dyrare att utveckla. De behöver ju dock inte endast satsa på en AAA-budget för alla spel, men det är en helt annan diskussion som innefattar indie- och AAA-spel samt "mittemellan-spelen". Det lönar sig rent ekonomiskt mer att strömlinjeforma spelen för att de ska passa den breda massan, vilket är precis vad Ubisoft har gjort med Vegas-spelen och Future Soldier. Även fast de fortfarande har taktiska element kvar, så märks det tydligt att de har kikat på Call of Duty-mallen och försökt göra något liknande.

Det är synd, för även fast lättsamma actionspel absolut ska få ha sin plats, så saknar jag verkligen de taktiska skjutarna. Hur många over-the-top-moment som Call of Duty: Ghosts än kommer ha, så kommer det aldrig att slå känslan från spel som de äldre Rainbow Six-spelen. Där det gäller att ta sig fram försiktigt, organisera truppen och utrustningen, slå ut fienden snabbt och effektivt, och där minsta felsteg kan leda till att allt går utför. Men förhoppningsvis så kommer genren att få sig ett upplyft, intresset finns ju och det har ju bevisats genom kickstart-kampanjer. Sedan tror jag också att en del av detta ligger på att utgivarna måste inse att alla spel inte behöver ha en megabudget och tjäna in flera miljoner, men som tidigare nämnt så är det ju en annan diskussion.

Saknaden efter Tactical Shooters

Tactial Shooters kan vara riktigt intensiva, och jag saknar både den känslan och den genren idag.

HQ