Svenska
Blog
Releasedatum till Ace Combat Infinity!

Releasedatum till Ace Combat Infinity!

Sedan den öppna betan till Ace Combat Infinity har det varit tyst från utvecklarnas sida, men under de senaste veckorna lade de upp en bild som antydde att de höll på att spela in en ny trailer, och i slutet av förra veckan skrev de på Facebook att de skulle avslöja något denna vecka. Med tanke på att spelet har flutit runt i nästan ett helt år misstänkte jag att det skulle handla om en trailer som (äntligen) avslöjade releasedatumet. Vilket nu har visat sig stämma då denna trailer verkar ha dykt upp lite tidigare än vad som var tänkt på Eurogamers portugisiska sida.

"Mission Notice Trailer" visar upp vad vi kan förvänta oss från det färdiga spelet, vilket bland annat innefattar en kampanj med 5 uppdrag och 6 Online Co-Op Missions, men bland det viktigaste har vi nu äntligen releasedatumet. Den 28:e maj är det nämligen dags att ta på sig flyguniformen, sätta sig i cockpiten och ta sig till skyarna för att spränga sönder allt som rör sig.

Eftersom jag mer eller mindre har analyserat tidigare trailers till döds finns det inte så mycket nytt i denna trailer, men det finns två huvudsaker som jag tänkte ta upp lite kortfattat. Som ni kanske kommer ihåg kommer det finnas Fuel Sortie som skulle vara själva grunden för mikrotransaktionerna (även fast det också kommer finnas färgscheman och emblem), då man endast kommer kunna spela 2 matcher (eller 2 kampanjuppdrag efter att man spelat genom hela kampanjen) innan man antingen var tvungen att vänta i hela 4 timmar eller hosta upp pengar. Ett system som jag inte är speciellt förtjust i, men som är en aning bättre nu då den nya trailern klart och tydligt visar att man kommer få 3 enheter med bränsle innan man måste vänta eller betala för mer, dock har inte väntetiden förändrats alls såvitt jag kan se. Jag är fortfarande inte helt nöjd med detta, men det är naturligtvis bättre än vad det var tidigare.

I slutet av trailern hörs också en röst som säger "I swear I've seen that plane before" varpå ett jetplan som tidigare inte varit bekräftat finnas med i spelet dyker upp, och alla Belkan War-veteraner lär genast känna igen att det är en ADFX-01 Morgan, komplett med den portabla laserkanonen. Det intressanta är dock att den står en stor ruta över planet som det sår "Unavailable" på, men eftersom det visas gameplay komplett med en HUD är det ganska uppenbart att planet kommer finnas tillgängligt för spelaren. Detta betyder två saker, dels att det än så länge är det enda fiktiva jetplanet som kommer vara spelbart (F-3 Shinden II och en variant av CFA-44 Nosferatu finns också med, men det har inte bekräftats om de överhuvudtaget kommer vara tillgängliga för spelare), och dels att det väcker frågor kring hur man får tag på detta jetplan. Ska man hosta upp pengar eller låses det upp någon gång under själva spelets gång? Hursomhelst är det spännande nyheter enligt mig och säkerligen många andra Ace Combat-fans.

Sedan finns det också två smådetaljer som jag uppmärksammade. Dels verkar det som att medspelarnas emblems kommer visas intill deras spelarnamn, antagligen för att emblemen känns rätt meningslösa om man bara kan se de på själva planet (vem har tid för det liksom när man är upptagen med att leda sitt lag mot seger?). En annan smådetalj är att det verkar som att det finns en till variant av Moby Dick-uppdraget, men såvitt jag kan se från trailern ser det ut att vara samma uppdrag som visats tidigare men med skillnaden att överdelen av det flygande fortet är röd istället för grå. Om det finns någon annan skillnad utöver detta och att det heter Moby Dick Pursuit II är oklart. Slutligen finns det också en trophylista för de som är intresserade, jag tog mig en titt på den och verkar handla om rätt enkla trophies som dock kan ta tid att håva in.

Efter nästan ett års väntat på detta spel är jag minst sagt exalterad. Det som jag testade från betan lovade gott, då gameplayet var både roligt och intensivt. Det som talar emot är dock dels Fuel Sortie-systemet som enligt mig inte hör hemma överhuvudtaget i ett konsolspel, och dels för att det är rätt lite material även för ett F2P-spel. Visserligen varieras onlinematcherna hela tiden då det halvvägs in alltid kommer dyka upp ett specialuppdrag som slumpas fram, men jag hade gärna sett fler uppdrag, fler jetplan (om jag utgår från det som fanns i betan), en något längre kampanj (framförallt om det som visats i en japansk trailer ska byggas upp på ett bra sätt) och mindre återanvänt material. Men trots detta ser jag fortfarande mycket framemot spelet, det är få spelserier som lyckas med det som jag älskar hos Ace Combat-serien (något som jag kommer ta upp vid ett senare tillfälle) och som det ser ut verkar det som Ace Combat Infinity kan erbjuda detta trots att det är F2P.

Update: Namco har nu släppt trailern på deras egna Youtube-kanal, dock under namnet "Spread your wings", ingen jättestor grej men ändock något som kan vara värt att uppdatera om.

HQ