Svenska

Fler intryck från GOW 3

Gears of War 2 är tillsammans med Battlefield: Bad Company 2 det spel jag spenderat mest tid på den här konsolgenerationen. Hajpen inför trean var därför minst sagt enorm och hittills har jag inte blivit besviken.

Kampanjen:
Sera har tagit skada av kriget, det är tydligt redan i spelets början. Överallt syns tecken på hur planetens flora börjar förändras och Dom har i spelets introsekvens till och med fått gröna fingrar för att kunna skaffa mat för dagen.
Det påverkar även hur mycket ammunition man hittar. Medan man överöstes med ammunition i tvåan är den här mer svåråtkomlig och det gör att man inte längre kan ta skydd och peppra på och hoppas på det bästa. Man kommer aldrig stå helt utan ammunition, men förändringen kräver helt klart mer tanke och mindre tokskjutande från spelaren.
I överlag har spektrat blivit än större. Fienderna är fler, större och mer mångsidiga och storyn försöker involvera, vilket den inte riktigt lyckas med. Det är svårt att bli involverad när det handlar om machoknutar som Fenix. Men det förändrar inte det faktum att kampanjen fortfarande är redigt röjig.

Vapnen:
Redan i förra inlägget förklarade jag lite av min kärlek för de nya vapnen och den har bara växt sig starkare sen dess. Jag har fortfarande inte provat alla nymodigheter och många av de jag har provat har jag inte hårdtestat.
Hammerbursten har fått nytt liv för mig i och med en redesign som gett den bättre sikte. Den blev därmed mer användbar och den är för mig nu ett fullgott alternativ till Lancern. Om det inte vore för den nya Retro Lancern då. En ny, tyngre, skitigare Lancer som kommer med en alldeles egen bajonett istället för motorsåg. Jag föll pladask för den och den har blivit mitt nya favoritvapen online.
Den nya avsågade hagelbrakaren har jag inte haft särskilt mycket användning för eftersom den inte passar min spelstil. Rangen är minimal och skadan maximal. Om du gillar att ta dig nära dina fiender så kommer det här vara ditt nya favoritvapen.
Spelet har även glädjen att presentera b>en ny typ av Boomer som drar granater under marken</b>. Det här förändrar spelmekaniken markant då ett skydd inte längre innebär samma säkerhet som förut och enligt mig gör det spelet mer spännande.
Det finns mer att säga om vapnen men det får bli i en senare blogg. Men slutligen verkar de ha gjort active reload lite svårare vilket jag uppskattar eftersom jag tycker att momentet höjer spänningen online.

Multiplayer:
Jag har hittills bara lirat lite Team Deathmatch och lite Horde men både lägena känns redan bättre. Horde har blivit lite enklare och hittills har jag inte sett till de superdryga springande små hundvargmonstersakerna från tvåan. De nya systemet där man kan montera upp skydd och stationära kulsprutor manar dessutom till mer lagarbete vilket gör det roligare att lira online.
Även dödsmatchen känns roligare. Hastigheten i spelet har skruvats upp lite utan att man offrat spelets tyngd. Det gör att man nu inte behöver vänta lika mycket och det gör också att spelfältet känns lite mindre oförlåtande. Jag gillar att Snub Pistol nu fått ett syfte som komplement till Retro Lancerns kortare räckvid och dödsmatcherna som aldrig intresserat mig förut känns nu mycket, mycket roligare.
Nätverkskoden har dessutom bättrats på markant och alla problem med att hitta matcher från tvåan är som bortblåsta.

Om jag skulle hävda att jag inte vara extatisk över det nya Gears of War skulle jag vara en lögnare. Halvvägs genom storyn och dryga hundra kills in i multiplayer känns det som att spelet är precis det jag ville ha. Om du inte har skaffat det än är det hög tid att göra det nu.

Fler intryck från GOW 3

Tre spel tog det innan man fick spelbara kvinnligare karaktärer. Det är illa, men inte alls ovanligt.

HQ