Svenska

Inför morgondagens lopp

Skrivet av Jesper den 23 maj 2009 kl 15:59

Så var kvalet inför morgondagens Formel 1-lopp i Monaco till ända och Button tog Pole Position med Räikkönen tvåa och Barrichello som trea. Toyota gick kräftgång gigante enormo då de är fast parkerade på de två sista platserna i fältet, lite av en skräll och en skandal, lika delar. På de två följande platserna finner vi samma skrällskandal, BMW med Kubica och Heidfeld, skämsmössa på för dessa två team. För första gången (tydligen) gick Force India vidare till Q2 och fick kvala vidare, förhoppningsvis kan de hitta på något kul.

Kul hade dock inte Hamilton som smällde sönder bilen på räcket som kapslar in Monacos trånga gator. Med en sönderslagen bil redan i Q1 blev det inte bättre än 16:e startplats. Dock gjorde Kovalainen bättre ifrån sig och ledde ett tag under Q2 och kommer att starta sjua. Annars är det inte så mycket ovanligheter, förutom att Ferrari för en gångs skull gjorde bra ifrån sig med en tredje och femte plats på startgridden.

Sedan kanske det ska pratas lite om vad som händer i Formel 1 nu för tiden. Det är ju ett väldigt snack om vad som ska gälla nästa säsong och FIA har drämt näven i bordet och sagt att om man håller sig under budgeten på 465 miljoner kronor så får man mer teknisk frihet. Detta har orsakat organiserat ståhej bland leden och teamen har om vartannat hotat att hoppa av Formel 1 helt och hållet och Max Mosley, FIAs egna sure pervogubbe har sagt att teamen mer eller mindre kan kyssa honom i ändalykten och ha en bra dag, då Formel 1 klarar sig utan dem. Absolut mest kritik är riktat mot Ferrari som säger att de vägrar att leka om de inte får leka med sina regler.

De drog FIA inför domstol och sa att de hade vetorätt inför den sortens beslut medan domstolen sade att Ferrari kunde kyssa på och ha en bra dag, för det hade de inte. De flesta team har sagt att de ska strunta i Formel 1 och i dagsläget är Force India, Williams och BMW (som först inte ville gå med på det hela) som säger att de är med nästa år. McLaren säger att de också antagligen kommer att vara med, detta enligt Mercedes (som äger 40% av teamet) Norbert Haug.

Soppan är dock omfattande, ena stunden sägs alla team vara överens medan det egentligen inte alls är någon som är överens om något alls, på något sätt. Det hela är en väldigt löjlig soppa. Ferrari som är det mest bostskämda, bortklemade och mest uppfjäskade teamet i Formel 1s historia sitter på en hög av specialbehandlig och vill de inte vara med, så slipper de. Jag kommer absolut inte att sakna Ferrari, egentligen det enda teamet jag gärna ser kan dra åt pipsvängen. Arrogans och idioti har präglat det forna storteamet under de senaste åren och om de hoppar av kan de ha en bra dag, hej då liksom. Att de har varit med från början, har tradition bla bla bla har de inget för i mina ögon. Man bygger inte framgång genom att luta sig tillbaka på gammal historia. Kanske därför Ferrari är så usla och amatörmässiga i år.

FIA beter sig lite som att de kan tappa hur många team som helst, vilket de så klart inte kan. Mosley och Ecclestone är två hemska (hemska) gubbar domderar som diktatorer över sin racingserie och frågan är om tvång och restriktioner är det bästa sättet att förbättra sporten. Känns inte så. Trots att det står team på kö för att få vara med i nästa års Formel 1 behöver det inte betyda att det står en massa nya team på startgridden i Mars nästa år. Trots att närmare tio team är i processen att lämna in ansökningar ska chefsgubbarna ta och lugna ner sig lite och kanske vårda Formel 1 istället för att spela hårda.

Personligen hoppas jag nästa år på att få se Prodrive och Lola i Formel 1. Det sägs att tre team kommer att väljas ut och för Lola är det försök nummer två sedan de inledde 1997 års säsong med att inte kvala in till två lopp och sedan gå i konkurs. Skulle vara kul att se dem igen. Prodrives ambitioner häromåret gick i stöpet då FIA har förbjudit "kundbilar" till nästa år då de skulle ha kört modifierade McLaren-bilar. Vad som händer med Toro Rosso återstår även att se, då de använder systerteamet Red Bulls bilar. Nästa fredag vet vi vilka av de nuvarande teamen som är kvar i Formel 1, då är det sista dagen för intresseanmälan.

I morgon smäller det i Monaco, men det blir säkert supertrist. Jag kommer att sitta klistrad ändå.

Inför morgondagens lopp

En Lola Formel 1-bil, sällsynt värre redan 1997

HQ