Svenska

Monkey Island imponerar inte

Skrivet av Jesper den 7 juni 2009 kl 22:28

När jag började spela PC-spel för ungefär 20 år sedan var det nästan bara äventyrsspel som gällde för mig. Sierra och Lucasarts gav mig massor och åter massor med timmar av hyperkvalitativ spelupplevelser. Ett av dessa spelen som gav mig massor med nöje var såklart det första Monkey Island-spelet. Därför blev jag otroligt nyfiken när det hipp som happ kom ut att Lucasarts skulle släppa en ny, uppdaterad version av sin gamla klassiker. Med spel som Bionic Commando Rearmed och R-Type Dimensions färskt i minne hade jag vissa förväntningar på en nyversion av Lucasarts gamla klassiker.

Snacka om magplask. Den nya stilen som Lucasarts har utformat för sin remake är faktiskt direkt usel. Jag är absolut för att man ska återuppväcka gamla klassika spel och gärna även förnya dem med ny grafik och nytt ljud. Men här kan jag känna att allt har gått fullkomligt åt pipsvängen. Hemsk karaktärsdesign, trista animationer och alla röster jag hittils har hört via trailers och presentationer är också det av ganska låg kvalitet, oinspirerat och utan djup eller nyans.

Visst kan man låta bli att spela, visst kan man använda sig av det "klassiska läget" och det kommer jag att göra, men ändå. Jag tycker att det är ren och förbannad skam och synd att när Lucasarts väl anstränger sig och ger ett svar på mängder av gamers önskningar, är det inte bättre än såhär. Då har jag inte ens nämnt Tales of Monkey Island, Telltale Games episodiska upplägg som ser direkt horribelt ut. Men det blir en annan blogg.

Monkey Island imponerar inte

The Secret of Monkey Island-remaken imponerar inte alls, tyvärr, men som tur är finns det ett klassiskt läge att åtnjuta

HQ