LIVE
HQ
logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska

      Efter gårdagens lopp

      Skrivet av Jesper den 24 augusti 2009 kl 21:48

      En race-analys fick stå åt sidan igår på grund av lämpligt hyllande av Tarantinos senaste mästerverk...bara så ni vet, se eller bo i ett skåp? VILL du bo i ett skåp? Nä, det trodde jag inte. Nåväl, Valencia! Europas Grand Prix! Lika underhållande som en doktorsavhandling av daggmaskars sexliv! Precis som förväntat blev även årets Valencia-lopp hysteriskt uselt. Valencia är verkligen en helt hopplöst tvärusel skitbana. Cool - ja. Snabb - absolut. Intressant - inte det minsta...

      I lite styvt en timma hände ganska exakt precis ingenting alls och sedan var det dags för de avslutande depåstoppen. Hamilton ledde lite lätt och även om hans matiga försprång var uppätet av en hungrig Barrichello hade han segern inom räckhåll. Sedan verkade ALLA vara ytterst förvånade när Hamilton gick in i depån. Lekstuga och dunderschabbel, en lektion av den högsta skolan i hur man fånar bort en vinst. Bra jobbat liksom.

      En andraplats blev dock resultatet och McLaren verkar vara på väg tillbaka efter att ha varit sämst i fältet under en tid. Barrichello vann för första gången sedan 1912 och självklart unnar jag honom det då hans Brawn ångade på rätt bra idag. Kovalainen hade häng på en pallplats men den förlorade han till sin ytterst triste landsman Räikkönen och ännu en chans till att imponera slarvades bort. Det har sagts att Kovalainen behöver bevisa sin styrka för McLaren annars lär han ryka, något han ska ha fått berättat för sig inför Valencia-loppet. Att han då går från nästan pole position till att hamna på fjärde plats är inte imponerande. Alls.

      Jag tror inte att Kovalainen rattar en McLaren nästa år. Inte för att han är dålig, bara för att han inte är tillräckligt bra för att köra en bil i ett av världens främsta racingteam. Till nästa år har jag återigen två bekanta tips till sittbrunnen i bil nummer två. Adrian Sutil och Nico Rosberg. Båda är kompisar till Hamilton och båda har hyfsat god erfarenhet och om jag inte minns fel har båda inget kontrakt nästa år, båda är även säkert sugna på att få chansen i ett storstall, något varken Force India eller Williams är idag.

      I övrigt finns inget intressant att säga kring lopp, ett soplopp av tristaste karaktär möjlig liksom. Dock finns det en del intressanta saker bakom kulisserna. Piquet fick inte stanna kvar hos Renault, årets antagligen minsta överraskning då han gick ut och gnällde loss storstilat på Briatore som teamledare och manager och mer eller mindre sågade den stormrike lekpojken med fotknölarna. Hyperkorkat såklart och något man absolut inte gör såvida man inte VILL få sparken, eller är rejält hjärnskadad, eller både och. Piquet har mer eller mindre inte visat någon som helst kvalitet och har inte tagit en enda poäng i år. Visst är Renault-bilen skräp, men Alonso kan tämja den hyfsat, då borde Piquet kunna ta någon enstaka poäng i alla fall.

      Romain Grosjean gjorde inget väsen av sig som ersättare till Piquet. Schumachers återkomst blev ju inte av och Badoer haltade mest runt banan och såg både trög och rädd ut, snacka om katastrof för Ferrari. Såhär går det när teamen inte får testa med testförare under säsongen, ersättare som inte håller måttet och som delvis är helt oprövade. Appropå regler så har det kommit fler supersmarta idéer från FIA, eller vad sägs om ingen tankning under nästa säsong? Nykomlingen Campos såg det kanske komma när de pratade om sin bil som inte kan tankas under loppets gång. Mindre risk, mindre faktorer som kan gå fel och mindre taktik vid depåstoppen. Trist och meningslös regel säger jag.

      Appropå trist och meningslöst så har ju BMW som bekant dragit sig ur, men ändå inte. Grundaren Peter Sauber fick inte köpa teamet på grund av BMWs krav och självklart känns det trist och meningslöst. Frågan är om BMW nu får sitt team sålt över huvud taget. Det finns ett gäng team som inte fick plats i Formel 1 till nästa säsong och kanske kan de köpa upp BMWs enorma organisation och anläggning som bland annat innehåller en dator som en gång i tiden var världens näst mest kraftfulla. Lär bli hyperdyrt och frågan är om någon har lust eller om BMW kan komma att rinna ut i sanden. Kanske kan Herr Doktor Thiessen köpa loss hela rasket men med tanke på den total kräftgång som teamet haft hela säsongen.

      Det går två rykten om att Prodrive och Euskadi ska in i Formel 1 nästa år trots allt, detta på bekostnad av BMW och Toyota. Personligen skulle jag gärna vilja se Prodrive och vad Dave Richards kan göra med chansen, Prodrive är framgångsrika inom det mesta i racing och när han nu två gånger fått nobben (dels förbudet mot kundbilar och nekandet till en licens nästa år) lär han vara hungrig och villig att satsa hårt. Skulle vara ytterst intressant att se vad Prodrive kan hitta på med en lämplig femårsplan.

      Efter gårdagens lopp

      Öh grappar, var ska den här slangen vara då?

      HQ