Svenska

Jag älskar den lilla rallybilen

Skrivet av Jesper den 2 november 2009 kl 23:25

Jag har kört Dirt 2 så att jag nästan har kreverat. Stundtals av eufori, stundtals av rent, intensivt, ilsket, hat. Jag fick för ett par veckor sedan tillgång till MG Metro-bilen, ser ut som en skolåda och på Pro-touren är den ungefär lika bra som en sådan också. När jag äntrade Allstar-touren blev det dock något helt annat och den gamla klassiska skorven visade varför den en gång i tiden röt runt på skogsstigar, grusvägar och i dylika natursköna miljöer. Grupp B-bilen var kanske inte en långlivad succé, men skämde inte ut sig under de år den förekom.

MG Metro har fått min gamla kärlek att blossa upp igen, inte kärleken till grovgrus, granris och gråsten, utan kärleken till den lilla rallybilen. Medan andra föredrar klassiska bilar som Celican, Imprezan, Lancern, men själv föredrar jag en helt annan typ av rallybil. Så länge som jag har spelat rallyspel (sedan mitten av 90-talet) har jag alltid föredragit de små bilarna. Först och främst Toyota Corolla men självklart även klassiker som Lancia Delta Integrale, Peugeot 205/206 och flera andra.

Kortare, lättare och lite lätt understyrda utan breda plåtarslen som dänger in i allt som finns runt om på banan, är den lilla rallybilen något jag alltid har föredragit framför de större kärrorna. Toyota Corolla har alltid haft en speciell plats i mitt gamerhjärta och jag njuter av varje gång jag får möjlighet att röja loss med min MG Metro, denna underbara lilla rallybil.

Jag älskar den lilla rallybilen

Stort och fel

HQ