Svenska

Efter dagens Formel 1-race

Skrivet av Jesper den 28 mars 2010 kl 20:28

Om årets första Formel 1-lopp var en sövande historia, blev man desto mer alert av årets andra race. I morse fick vi se 24 kamikazedårar flänga runt Albert Park i Melbourne och vilket lopp det var, knappt en död stund. Fem minuter innan start ställs allt på sitt spets, regn, grattis. Alla sätter på intermediate-däck (för lättare väta) och redan in i första sväng kommer Alonso in alldeles för snävt in i kurvan och får således Button rakt i sidepodden, kedjereaktion uppstår och Schumacher får se sig ta sig till depån för att byta framvingen.

Vad som var än värre var att Kobayashi tappade sin framvingen, kanar rakt in i muren, studsar ut i vägen igen och tar med sig Hülkenberg i en våldsam smäll. Safety Car kommer ut på banan och trycker samman allt igen. Som en liten högoddsare är Button först med att sätta på slicks, något som efter ett halv varv ser ut att vara säsongens pajasdrag, men som faktiskt visar sig vara ett genidrag av McLaren. När resten av fältet spenderade ett par varv på smältande intermediate-däck kunde Button då glida in i mål, helt och totalt ohotad efter att Vettels Red Bull-bil helt och hållet tappade sina bromsar.

Under hela loppet var det mer eller mindre konstant kamp om de flesta placeringar. Självklart gjorde fukten sitt att bidra till en viss slumpfaktor och ett problem för vissa. Schumacher stretade bitvis rätt ordentligt med sin bil, bland annat mot en Virgin-bil, vilket är lite unikt i sig. Sedan hamnade han bakom unge Alguersuari i en Toro Rosso och där förblev han nästan hela loppet innan ett litet misstag uppnade upp för platsavancemang för den tyske legenden.

Alonso får stå för dagens bästa instats och efter att ha legat sist körde han upp sig till en imponerade fjärdeplats. Mot slutet av loppet var dock Alonso en stund hårt ansatt av Hamilton som fick gå in och byta däck medan alla framför nöjde sig med ett enda stopp under loppet, jämfört med Hamiltons två. De mjuka däcken fungerade för de flesta väldigt bra, även om Alonso och Massa mot slutet hade stora problem med greppet. Hamilton visade dock sitt missnöje gentemot teamet och i direktsändning sade till teamet över radion att beslutet var helt värdelöst.

Något som har fått hela världen att reagera. Hamilton har ju tidigare fått kritik för att han inte visar känslor och har varit lite robotlik i sina uttalanden, nu när känslor visas är det tydligen helt uppåt väggarna fel. Något som vi har märkt mer och mer med tiden är ju att Hamilton har utvecklats åt samma håll som Schumacher gjorde en gång i tiden, vill man nå resultat måste man vara rak och ställa krav, samtidigt som man själv levererar. Vilket Hamilton gjorde idag, trots att Webber klantade in sig i bakdelen på Hamiltons McLaren-bil. Båda kunde dock ta sig i mål, även om Weber fick byta noskon och fick en varning på köpet. Att Hamilton kanske kunde valt ett bättre forum för sin kritik är självklart, men det är skönt att han äntligen reagerar som en tävlingsmänniska.

Rosberg tog en bra femteplats och slog än en gång Schumacher som kom på tionde plats. Liuzzi i en Force India kom som sjua och som jag sagt tidigare det är där som jag både tror och hoppas att vi kommer att finna Force India numera, ett bottengäng som tagit vägen upp till mellannivå, kul att se. Virgin fick göra sitt första depåstopp, men fick inte någon bil i mål. De hävdar såklart att det inte har något med den alldeles för lilla bensintanken att göra, men man vete katten. Hispania fick dock Chandhok i mål som siste man på en 14:e plats och Kovalainen tog sin Lotus in på 13:e plats, inte illa att de kom i mål i alla fall.

Massor av omkörningar, massor av dramatik och ett hysteriskt underhållande lopp. Såhär borde alla lopp vara och det faktum att platsbataljer skedde såväl i den övre som undre delen av gridden. Nu hoppas vi att Malaysia kommer att bjuda på massor av underhållning nästa söndag.

Efter dagens Formel 1-race

Alonso försöker upphäva fysikens lagar men får själv betala ett högt pris, sista plats- Bild från AP

HQ