LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska

      L.A. Noire, den nya tidens äventyr

      Skrivet av Jesper den 22 april 2011 kl 19:16

      Under mina tidiga år som gamer var det äventyrsspelen som tog upp det mesta av min tid, Sierras klassiska Quest-spel fick mig att lära mig massor av engelska medan jag räddade kungariken och lekte polis. Men vi vet hur det har gått sedan dess, Sierra existerar ju inte längre och många av deras klassiska spel är nog förlorade för alltid, medan de största spelserierna har blivit återutgivna på Steam och Good Old Games. Äventyrsgenrens dödsstöt brukar många kalla Lucasarts genombriljanta äventyr Grim Fandango.

      Grim Fandango blev ingen jättesuccé när det släpptes, även om det har uppnått obestridlig kultstatus sedan dess. Nu för tiden är dock äventyrsspelen ganska anonyma. Från de stora utgivarna släpps mer eller mindre inte ett enda äventyrsspel av klassiskt snitt. Kollar man på indie-scenen ser dock något helt annorlunda. Här släpps det en hel del, ofta riktigt bra, äventyrsspel och så sent som i februari släppte Wadjet Eye det hyllade spelet Gemini Rue som hittils i år finns med på top tio-listan gällande betyg på PC-spel.. Lägg här till att ett av spelen på listan, svenska Amnesia: The Dark Descent, finns med på grund av att det nyligen släpptes i fysisk utgåva. Amnesia för nedladdning släpptes ju annars under 2010.

      Men något är på väg att hända med äventyrsspelen. Den 17:e Maj tror jag vi kommer få se nästa stora grej, nämligen L.A. Noire. För om vi tänker efter lite, är detta precis vad de gamla äventyrsspelen gick ut på. Besök platser, hitta ledtrådar till vad du ska göra härnäst, samla information och avancera vidare till nästa utmaning. Rockstar och Team Bondi har ju spenderat ett antal år med att utveckla detta späckade polis-spel och jag tror att Rockstar som vanligt har ett spel av hänsynslös kaliber i sitt stall. Tekniken ser otroligt bra ut och det faktum att Team Bondi har återskapat delar av hur Los Angeles såg ut på 50-talet gör det ännu bättre. Vass teknik för att leverera bättre ansikten och en dynamisk story, jag blir alldeles nipprig.

      Jag tror stenhårt att L.A. Noire är det som äventyrsspelen har blivit, allt måste utvecklas och från peka och klicka-spel till mastodont-produktioner som Team Bondis spel känns inte alls som en orimlig utveckling för genren. Man ska ju vara medveten om att det inte på något sätt är ett fritt och öppet spel i samma anda som Grand Theft Auto, utan snarare ett tight regisserat spel det är de små skillnaderna som avgör hur saker och ting utvecklas. Såg för en stund sedan den splitter nya trailern Rising through the ranks och jag blir sådär fladdrig i hjärtat av nervositet och upphetsning som man bara blir någon gång om året när man ser något som verkar slå allt annat. Jag älskar fortfarande äventyrsspel och spelar mer än gärna genom de gamla klassiskerna. Med L.A. Noire och Lucasarts minst sagt framgångsrika ny-lanseringar av de två första Monkey Island-spelen samt en sprudlande indie-scen tror jag att äventyrsspelen än en gång kan komma att ta en plats i finrummet. Visst vore det trevlig med lite ombyte bland alla shooters, eller vad tror du?

      L.A. Noire, den nya tidens äventyr

      Gemini Rue är ett äventyrsspel som till största delen utvecklades av en kille som går på College i USA, det har blivit en indie-succé trots att det inte har eller kommer släppas på Steam. Ett äventyr av den gamla skolan som rekomenderas varmt.

      HQ