Svenska

Tribes - det omöjliga projektet?

Skrivet av Jesper den 27 april 2011 kl 21:04

Många spelutvecklare gillar att ta sig an stora utmaningar. Se på Sega som spenderade en massiv förmögenhet på att utveckla Shen mue. Eller Valve som hösten 1997 besätmde att det Half-Life de hade inte höll måttet. Så de började om hela spelet från början igen och utvecklade det Half-Life vi känner idag knåpades ihop på ungefär ett år. John Romero lämnade tryggheten hos Id Software för att skapa ett eget spelföretag och jobbade i fyra år på Daikatana. Eller 3D Realms som jobbade i över tolv år på Duke Nukem 3D. Utmaningar. I min bok finns det dock ett projekt som är mer av en utmaning än andra. Ett spel som är så svårt att få till att nästan ingen vågar.

År 2001 släppte Dynamix ett spel vid namn Tribes 2. Det var helt klart före sin tid och satsade på storskaliga lagstrider online redan för tio år sedan. Tribes 2 samlade ganska snabbt på sig en slaviskt trogen fan-skara med entusiaster som dyrkade actionpärlan. Stora miljöer, massor av skicklighet krävdes och tur var något man fick förlita sig på i andra spel. Dynamix hade levererat en solid upplevelse som fånga många spelare. Allt var frid och fröjd. Är det något man ska veta om Tribes 2-communityt är det att det är en grupp väldigt krävande människor. Som vanligt när en stor grupp människor investerar massor av känslor och tid i något de tycker om, börjar de försvara det de håller på med, ibland kanske lite för mycket. Om en patch drog ut på tiden blev det ramaskri, när nyheterna sinade blev det ramaskri. Det var egentligen bara tyst när folk spelade, vilket de visserligen gjorde i massor.

Men Dynamix stängdes ner av Vivendi Universal och det franska storbolaget sket fullkomligt i sina fans. Tribes 2-communityt började knaka i fogarna, många vägrade spela på grund av behandlingen de fick utstå. Vivendi Universal svarade med att ge Irrational Games uppdraget att utveckla ett nytt Tribes-spel som kombinerade både onlinespel och story. Resultatet blev visserligen väl mottaget av kritikerna, men fansen ville inte veta av Irrationals produkt. Det fanns en hel del skillnader mellan Tribes 2 och Tribes: Vengeance. Det må visserligen ha varit flera små skillnader (till största delen) som separerade spelen men det spelar ingen roll hur bra Tribes: Vengeance hade blivit, de inbitna Tribes 2-fansen skulle ändå inte ha accepterat Irrationals skapelse.

Istället har Tribes 2 rullat på under åren, trots att Vivendi Universal stängde ner master-servrarna för ett par år sedan, fann fansen ett sätt att upprätta egna master-servrar och spelandet kunde fortgå som tidigare. Tribes 2-communityt är stenhårt, inbitet och vill inte gärna se förändring. De spelar vidare på Tribes 2 och trivs med detta. Det är därför jag blir lite tveksam till vad Hi-Rez Studios håller på med. Hi-Rez är väl nästan bara kända för att ha gjort Global Agenda, ett spel med strider i rymden. De har dock gett sig fan på att de ska vinna Tribes-fansens hjärtan med inte bara ett utan hela TVÅ nya Tribes-spel. Dels har de på gång Tribes Universe som kommer bli ett MMO med massiva miljöer och storskaliga strider.

Tidigare i år utannonserade även Hi-Rez Studios sitt senaste spel, Tribes: Ascend som är tänkt att bli en ren uppföljare till Tribes 2. Ascend kommer bli tillgängligt till både PC och Xbox 360 och Hi-Rez är säkra på att de har en vinnare på handen här, Ascend är dessutom tänkt att lanseras före MMO-spelet Tribes Universe. Jag ställer mig dock frågan till varför Hi-Rez väljer att försöka väcka Tribes till liv på detta sätt? Att de ska lyckas charma hardcore-spelarna som i tio år har nött Tribes 2 känns som ganska otroligt och vad har oinvigda för intresse i ett spel vars föregångare har hyllats som hardcore-fansens absoluta stormakt?

Jag misstror inte Hi-Rez att de kommer utveckla två kvalitetsspel, det är det för tidigt att spekulera i då vi inte har fått se något konkuret från något av spelen. Dock är jag lite förbryllad över vem som ska spela dem. Med lite tur kan de locka horder av spelare som inte har spelat Tribes tidigare och tycker att dessa nya spel är alldeles perfekta för deras smak. För det gamla gardet tror jag inte att de kommer att locka och detta gör Tribes-spelen till två av branschens absolut största utmaningar. Hi-Rez jobbar redan nu i ganska stark motvind från fansen som på förhand har dömt ut deras försök att bärga en älskad spelserie. Vi får se hur det går till slut, jag är skeptisk.

Tribes - det omöjliga projektet?

Tribes 2

HQ