Svenska

Blizzard gör både rätt och fel

Skrivet av Jesper den 11 augusti 2011 kl 22:30

I förra veckan gick Blizzard ut och berättade en del nya detaljer kring Diablo 3. Tre stora saker utannonserades och det blev ett väldigt rabalder kring alla tre. Dels blev det ramaskri när det blev känt att Blizzard kommer förbjuda användandet av moddar till Diablo 3. Per tradition har Blizzard alltid varit väldigt trogna mod-scenen och alltid försett dem med bra verktyg för att kunna göra bra grejer. Nu är det dock slut med det och Blizzard säger att det är för att förhindra fusk online.

Det blev ännu mer kaos på forum och i kommentarfält runt om på internet när det blev känt att Blizzard kommer erbjuda möjligheten att köpa och sälja föremål i spelet för riktiga pengar. Riktigt varför man blir upprörd över detta förstår jag inte, men så blev det i alla fall.

Men där skon verkligen klämmer, där folket gick apeshit bananas de luxe på riktigt var när Blizzard sade att man måste ha en aktiv internetuppkoppling för att kunna spela Diablo 3. Ubisoft har fått enorma mängder skit för att nyttja samma sorts funktion, då i form av ett rent DRM-skydd. För Ubisoft har det fungerat på det viset att om din internetuppkoppling av någon anledning slutar ta emot eller skicka data, då stängs spelet ner. Drygt. Att avfärda Blizzards uppkopplingstvång som uteslutande DRM är dock fel. Personligen tycker jag att Blizzard gör rätt.

Enligt Blizzard är onlinekomponenten såpass otroligt viktigt för Diablo 3 att de vill eliminera alla möjligheter till fusk. De har erkänt att medan de skulle kunna erbjuda ett offlineläge där du spelar med din karaktär i storyläget, skulle denna karaktär inte gå att använda online. Detta på grund av att de inte kan kontrollera att spelaren inte har fuskat. Här gör Blizzard helt rätt. Trots att de förbjuder och aktivt motarbetar moddar, är det omöjligt att förhindra att moddar släpps och används. Detta vet Blizzard så klart om, de vet att moddarna inte är några dumhuvuden, utan precis tvärt om.

Därmed tar de bort dessa möjligheter ur ekvationen och eliminerar helt enkelt offline-spelande totalt. På det viset kan ingen smyga in några fulhack och enkla skriptmodifieringar för att skaffa sig oönskade fördelar. Ingen av oss vill ju ha några fusk online och med detta sättet kommer Blizzard att nästan eliminera fusk helt. 100% fuskfritt är såklart en utopi vi aldrig lär uppleva, men hyfsat nära borde vi kunna komma.

Medan jag stödjer att Blizzard inte tillåter spelarna skapa offline-karaktärer som kan tas online, ställer jag mig frågande till att Blizzard inte tillåter karaktärer som endast kan spelas offline. Utan att jag är det minsta insatt i de tekniska möjligheterna känns det som en ganska enkel sak att göra tillgänglig. Att ge spelarna den möjligheten skulle ge Blizzard lite goodwill i frågan, det skulle de kunna ha nytta av nu för det bubblas ganska ordentligt på nätet efter dessa överraskande nyheter.

Men jag håller mig positiv till att Blizzard kräver en internetuppkoppling då det denna gång är så mycket mer än bara DRM-skydd. Även om man ska vara helt på det klara med att det faktiskt även är en önskad funktion från Blizzards sida. Självklart är det inte alltid en perfekt lösning för alla. I USA är det till exempel många internetoperatörer som har ett tak på hur mycket bandbredd man får använda på en månad. Medan det inte lär vara några enorma mängder data som skyfflas åt vardera håll lär det bli en hel del om man spelar mycket och regelbundet.

Spelbranschen håller på att förändras ganska radikalt och jag ska vidröra fler av dessa ämnen i bloggen den närmsta tiden. Vilka förändringar gillar eller ogillar du? Vill du att det ska hända nya saker eller ska vi köra på i samma stil som branschen alltid har gjort? Vad tycker du om Blizzards nya tilltag och kommer det påverka ditt Diablo 3-inköp?

Blizzard gör både rätt och fel

Barbarianen Bertil vill vara online hela tiden

HQ