Svenska

Sluta bestraffa de betalande

Skrivet av Jesper den 24 november 2011 kl 22:09

Ibland tycker jag att spelbranschen innehåller en hel del konstiga beslut. Jag är visserligen ingen djupt insatt analytiker, eller sifferkunnig expert som sitter på alla fakta, men vissa saker behöver man inte vara expert för att förstå. Idag har Ubisoft gått ut och sagt att de kommer skippa två efterlängtade PC-versioner. Dels är det det nedladdningsbara äventyret I am Alive och dels Ghost Recon: Future Soldier. Båda produktionerna har varit plågade av problem och Ubisoft har behövt göra ganska drastiska saker med båda spelen.

I am Alive fick skrotas helt och hållet. Darkworks påbörjade arbetet men efter en tid kom både Darkworks och Ubisoft överens om att allt arbete skulle kastas bort och Ubisoft fick börja om från allra första början. Uppdraget lades på Ubisofts interna Shanghai-studio och arbetet har pågått i snart två år och det är ungefär ett år kvar av utvecklingen. En dyr historia och det låter inte helt olikt historien om den första versionen av Splinter Cell: Conviction. Ett spel som till en början var helt annorlunda än den version vi först fick se.

Samma sak gäller faktiskt Ghost Recon: Future Soldier. Ett spel som började med att vara högteknologiska supersoldater som använde sig av massor med tricks och prylar för att överleva...till de palestinasjalsbärande, skitiga, coola soldater med gigantiska cojhones som rör sig som Hollywood-aktörer på slagfältet. Detta fick vi se i den senaste E3-trailern. Två helt olika stilar också en produktion som dragit ut på tiden. Ubisoft verkar ha stora problem med att få sina produktioner dit de verkligen vill.

Men nu är det inte det denna blogg handlar om. Istället är det Ubisofts mest sorgliga attityd mot PC-spelare. De anser att så många som 95% av PC-spelarna skulle piratkopiera det nya Ghost Recon-spelet så de väljer att inte släppa det helt enkelt. Istället får PC-spelarna Ghost Recon Online, ett spel som är gratis att ladda ned och spela. Det är något i denna ekvation som jag helt enkelt vägrar acceptera och det är att de väljer att direkt svartmåla PC-konsumenterna som tjuvpack som per definition kommer att piratkopiera Ubisofts spel. Tänk er att DICE och EA skulle skippa PC-versionen av Battlefield 3 och ersätta den med Battlefield Play 4 Free... Medan det sista är ett bra spel, absolut, är det dock inte Battlefield 3. Inte på lång väg.

Att piratkopiering är ett problem är det nog få som kan argumentera emot, men att direkt förolämpa de människor som man nog i framtiden vill ska köpa deras produkter är direkt kontraproduktivt. Om du bestraffar och pratar illa om dina potentiella kunder, kommer de göra precis samma sak mot dig. Hur många av PC-spelarna kommer vara intresserade av att köpa ett PC-spel från Ubisoft i framtiden? Inte många. Jag vet att jag antagligen inte skulle vilja ge några pengar till Ubisoft i framtiden. Företag skapar själva denna situation och klagar sedan på att den har uppstått.

Jag blir konstant förvånad över hur så många företag väljer att se så svart på PC-marknaden som de gör. Personligen tycker jag att företagen stoppar huvudet i sanden och väljer att inte inse varför deras PC-versioner inte säljer. Anledningen är allt för ofta att de helt enkelt inte väljer att bry sig speciellt mycket om just PC-versionerna de utvecklar. Med en unken PC-version uteblir försäljningen, väldigt ofta är det precis så enkelt. Ändå väljer så många att ta den enkla vägen, spara in på PC-versionen, inte ge den den insats som behövs från teamet och sedan blir de besvikna när framgångarna uteblir. Där brukar ofta spelbranschens klagosång ta sin början. Konsumenterna får skulden när spelföretagen borde rannsaka sig själva istället.

Ändå finns det utvecklare som är väldigt framgångsrika med att sälja sina spel till fullpris på PC. Det är inte helt sällan företag som har ett annat sätt att se på saker och ting. Trots att vi lever i en tid då nya finansmodeller introduceras och blir mer och mer framgångsrika, finns det faktiskt de som lever ganska bra på att hålla sig till det gamla sättet att sälja spel på PC. CD Projekt Red har varit väldigt framgångsrika med sina Witcher-spel och de har en roligare attityd gentemot sina fans än många andra företag.

När The Witcher sålde en miljon exemplar på PC fick vi en video med läckra klipp från spelet, där CD Projekt Red TACKADE sina fans för att de hade köpt spelet och gjort det framgångsrikt. När såg du en utvecklare tacka sina konsumenter senast? Det är en liten gest, men den är viktig. När The Witcher 2 släpptes i våras på både Steam och GOG.com blev den DRM-fria versionen på GOG.com väldigt framgångsrik. Visserligen såldes inte lika många exemplar som på Steam, men med tanke på hur mycket större Steam faktiskt är, är det ändå starkt att det gått så bra för GOG.com i det avseendet.

När det första Witcher-spelet finslipades i efterhand med splitter nya röster och diverse finjusteringar, gjordes detta tillgängligt gratis till fansen som redan hade köpt spelet. Dessutom lanserades en lägre prissatt version av The Witcher för de som inte redan hade köpt spelet. CD Projekt Red är smarta och de vet att inte bita den hand som föder dem. Något allt för många företag förstår idag. Valve är ett annat företag som förstår att ta hand om sina konsumenter. De har levererat tjogvis med stora uppdateringar till till exempel Team Fortress 2 och vad har vi betalat för dessa? Noll kronor. De gjorde till och med Team Fortress 2 gratis att spela tidigare i år.

I en tid där vi allt mer ofta ser företag utannonsera DLC innan deras spel är släppt, eller till och med släpper betal-DLC samma dag som spelet lanseras är det uppfriskande att vissa företag faktiskt tänker längre än till plånbokslädret. Det finns företag som faktiskt belönar oss konsumenter. När vi blir belönade blir vi mer intresserade av att belöna dessa företag. När vi svartmålas kollektivt som snikna, klagande pirater som får nöja sig med det de får, då blir det tvärtom. Om ni bestraffar konsumenten blir i slutändan själva bestraffade. Tyvärr är det allt för få som förstår detta år 2011 och det är en av de största anledningarna till att PC-marknaden utarmas mer och mer. Det är dåligt med pengar att tjäna på bestraffning.

Sluta bestraffa de betalande

Hörrudu spelbranschen, nu skärper du dig annars klappar jag till dig, okey?

HQ