Svenska

Är Rage redan dött?

Skrivet av Jesper den 13 december 2011 kl 20:55

Efter att ha väntat sju år släpptes till slut Rage, Id Softwares senaste actionlir. Väntan har varit lång och lanseringen kunde ha gått betydligt bättre, det ska erkännas. Men efter två månader är det många av oss som känner oss redo för mer. Men frågan är, blir det något mer? Två månader efter lansering känns tyvärr Rage som ett dött spel och det känns otroligt sorgset och helt värdelöst. Jag började fundera på detta efter att ha läst denna Tweet från Duncan Harris som driver screenshotsiten http://deadendthrills.com/.

Det kan vara så att jag har blivit bortskämd med att utvecklare och utgivare försöker krama oss konsumenter på varje krona de kan. Men nu för tiden är det ett undantag om jag inte vill ha DLC till mina spel. Oavsett om jag får det gratis eller om jag måste spendera pengar för att få uppleva mer har kommit att bli sekundärt för mig, men om jag spelar ett bra spel, vill jag väldigt ofta ha mer. Jag suktar ganska snart efter fler banor, fler karaktärer, fler uppdrag eller fler vapen. Men efter två månader känns Rage stendött. Id Software yttrar sig inte och Bethesda är lika tysta de.

Visst ska man inte kräkas ur sig DLC och utannonseringar i förtid, men någon information skulle vara smart att kabla ut till konsumenterna. Frågan är om det kan finnas en annan anledning till att Rage inte har utökats med DLC än så länge. Det har ju gått rykten om att Bethesda har varit missnöjda med försäljningen och vad jag läste för ett tag sedan hade Rage sålt ungefär två miljoner exemplar. Detta kan ha blivit fler nu, men för ett spel som var under utveckling i fem-sex år (Id jobbade ju på ett annat spel innan de gjorde Rage) är det inte alls speciellt bra, hur man än ser på det.

Efter det att de värsta lanseringsproblemen hade lagt sig för Id Software gick plötsligt ryktet att Bethesda hade lagt ned utvecklingen av Doom 4. Ett spel som Id Software jobbat på i ett par år och som skulle visats upp redan förra året, men som då inte var redo. Vilket det inte var i år heller. Frågan är om det är rörigt bakom kulisserna och vad som egentligen händer? När jag Id Software i februari i år pratade Tim Willits högt och ofta om hur vi skulle komma tillbaka samma tid nästa år för att få se Doom 4 för första gången. Frågan är hur det står till med det. Och hur det står till med Id Software.

Det kan mycket väl vara så att jag målar fan ordentligt på väggen och allt kan bara vara frid och fröjd. Dock blir jag lite orolig. Över två månader och Rage känns som en tegelsten i ett badkar. Ett riktigt bra spel som många fortfarande inte kan spela online, ett spel som saknar ordentligt deathmatch-stöd och ett spel som...känns som att det har mycket mer att erbjuda. Om man bortser från tekniskt strul och diverse prestandaproblem är Rage ett spel med mycket att erbjuda, men jag har svårt att inte känna att det skulle kunna ge oss ännu mer. Tänk er en Team Arena-liknande expansion där olika gäng ställs mot nybyggare i assymetriska, lagbaserade upplägg.

Men det är oroväckande tyst kring Rage och Id Software. Det är sorgligt när man ser ett spel med massor av potential som inte supportas ordentligt efter lansering. Rage är visserligen bara ett i mängden men i mitt hjärta gör det lite mer ont med tanke på att jag är ett stort fan av Id Softwares spel. Jag vill se mer av Rage, jag vill absolut inte att Rage ska ha gjort sitt på marknaden. Det vore helt värdelöst.

Är Rage redan dött?

Är det färdigspelat i Rages ödemarker? Hoppas inte det.

HQ