Svenska

Konsolernas död på riktigt?

Skrivet av Jesper den 3 april 2012 kl 22:08

Det pratas en hel del om nästa generations konsoler i dessa dagar och spekulationerna är många. Det som väckt mest uppmärksamhet är inte feta systemspecifikationer eller promotionbilder från kommande tänkbara spel. Istället är det en funktion som vi anat varit på väg i flera år nu. Det handlar om DRM-skydd även för konsol-spel. Det har väl inte undgått någon att utvecklare och utgivare i flera år har påpekat att begagnatmarknaden håller på att sänka hela spelbranschen. Kritiken som ges går ofta ut på att butikerna tar hela vinsten själv och de som verkligen producerat spelen inte får ett rött öre av detta.

Ett försök att stävja detta har varit att satsa på till exempel online-pass som förbrukas en gång och sedan låses onlinedelen till en specifik konsol. Capcom begränsade möjligheten att byta in och sälja ett av sina 3DS-spel och alla har sina egna trick för att sätta krokben för personen som köpt ett spel för dyra pengar. Nu går ryktet att nästa Xbox ska kräva att spelaren alltid ska vara online när de spelar spel och att det inte kommer gå att spela begagnade spel överhuvudtaget.

Detta betyder att när du spelat klart ditt nya spel, kan du inte sälja detta på Tradera, Blocket eller till närmsta spelaffär för att få tillbaka lite av dina investerade pengar. Du kan inte heller låna ut ditt spel till en kompis, samtidigt dom du lånar ett av honom. Nä, ni måste köpa var sitt exemplar för att kunna ta del av samma upplevelse. Jag förstår att spelföretagen vill att fler personer ska köpa spelen splitter nya och inte leta efter billigare, begagnade exemplar.

Problemet som jag ser är att jag tror att företagen kommer tappa försäljning på detta tilltag. Såvida inte spelen blir billigare, kommer antagligen inte försäljningen att öka. Redan nu flaggar företagen för att det kommer kosta mycket mer att utveckla spel till nästa generations konsoler, det har till och med ryktats om att spelen behöver bli dyrare. Då går vi åt motsatt håll, dyrare spel, mindre försäljning och endast en spelare kan njuta av samma exemplar av spelet.

En stor aspekt som jag tror kommer lida av dessa planer är uppföljarna som branschen spyr ur sig. Allt som oftast förväntas en uppföljare att sälja mer än det förra spelet i serien, frågan är hur man har tänkt här. Om man säljer en miljon exemplar av det första spelet i en serie, hur kommer det då se ut till spel nummer två? Om man räknar in att konsolen i fråga säljer fler exemplar under de 1-2 år det tar att producera en uppföljare, hur många av de som inte köpte det första spelet, kommer då att köpa uppföljaren?

Utan att ha några fakta att tillgå tror jag att man kommer få färre personer som upplever det andra spelet på grund av att de inte kunnat köpa det första spelet till en billigare peng eller kunnat låna det av en kompis. Jag vet inte hur många som köper en uppföljare till ett spel som de inte spelat, jag vet att jag absolut inte gör det. Undantag är väl till exempel sportspel och racingspel. Men i spel som Halo, Metal Gear Solid eller Gears of War är för mig omöjliga att spela utan att ha spelat föregångaren.

Det kanske är en konstig attityd från min sida, men jag tycker att spelbranschen bör ta sig en funderare på detta med konsol-DRM och att tvinga bort hela begagnatmarknaden. Att spelföretagen är sura på återförsäljare med tanke på hur begagnatmarknaden fungerar har jag full förståelse för, frågan är bara varför de som köper sina spel ska bestraffas för detta? Om spelen ska bli dyrare, om vi inte får låna ut eller sälja spelen vidare...vari finns då vår motivation till att pynta upp mer och mer pengar? Jag är väldigt tveksam till detta, jag kan tänka mig att om dessa spekulationer stämmer, kommer det bli konsolernas och konsolspelens död på riktigt.

Konsolernas död på riktigt?

The Samaritan säger fuck your begagnat-exemplar, köp nytt istället. (OBS: eget påhitt, vi vet inte The Samaritan själv tycker om begagnatmarknaden, men det ser mörkt ut för oss konsumenter)

HQ