Svenska

Sälj dina digitala spel

Skrivet av Jesper den 3 juli 2012 kl 20:18

Att köpa mjukvara digitalt från företag såsom Microsoft, Nintendo, Apple, Sony, Google, Valve, Blizzard och flera andra företag har idag kommit att bli något man gör utan att vi tänker på det. Ett schysst spel eller en nytto-app till din telefon eller surfplatta kostar ofta bara sju kronor och det är ju nästan gratis. Vips så slinker ett par schyssta program ned på din enhet. När vi kommer hem kopplar vi upp vår dator eller spelkonsol och shoppar vidare till ofta väldigt låga priser.

Den digitala försäljningen sägs vara den självklara framtiden för mjukvaru-leverantörer, detta då försäljningen av fysiska produkter sjunker mer och mer. En fördel som det har inneburit att sälja digitalt är inga kostnader för fysisk produktion och frakt samt att utgivaren/utvecklaren slipper det problemet som branschen anser att begagnat-försäljningen är. Det kan nu vara så att detta kommer förändras radikalt.

I ett rättsfall som avgjordes i EU-domstolen idag har mjukvarujätten Oracle förlorat ett mål mot en tysk firma som har sysselsatt sig med att sälja mjukvarulicenser begagnat. För i grund och botten köper du en licens när du handlar digitalt. Du köper en rättighet att använda en viss upphovsmans verk och den rätten är din och din allena. Det finns fall där du får installera samma verk på flera datorer, men i de fall där man använder till exempel Steam kan det bli minst sagt problematiskt att använda samma konto samtidigt på två ställen.

EU-domstolen har beslutat att när en digital vara har sålts, då har den som säljer varan gjort sin försäljning. Om köparen vill sälja vidare varan har denne full rätt till det och den ursprungliga säljaren har ingen rätt till vidare ersättning. Det är med andra ord exakt det som spelbranschen idag ondgör sig så enormt över. Begagnatförsäljningen av spel är något som många utvecklare och utgivare ser som ytterst negativt och därmed har de öppnar armarna för digital försäljning. Nu är frågan om inte många sätter valfri dryck i halsen denna afton.

För i grund och botten ska du kunna sälja vidare din licens av Minecraft, Windows 8, Half-Life 2 eller din favorit-twitter-klient på din smartphone, utan att företaget som sålt dig varan får någon ersättning för detta. Nu spår många att ett flertal aktörer kommer få väldigt svårt med att få det hela att gå ihop, medan jag tror att flera kommer dra stor nytta av detta. Det skulle förvåna mig enormt om inte de största aktörerna redan har förutsett detta. Jag har svårt att tro att Valve inte skulle kunna trycka på en knapp och vips så har de gjort det möjligt för kunderna att sälja vidare sina digitalt inköpta spel.

De som jag tror kommer råka mest illa ut är de som kramar om DRM-skydd som allra hårdast. De som försöker förhindra begagnatförsäljningen med alla möjliga medel. Det ska bli intressant att se hur föremål man köper via mikrotransaktioner för småpengar ska hanteras. De borde ju falla under samma kategori som vilken mjukvara som helst. Om något tror jag att Sony här kan ha gjort ett smart drag när de köpte Gaikai, såvida inte streamat innehåll också räknas in i denna dom. Framtiden blev precis ännu mer intressant. Betydligt ljusare för oss konsumenter, mörkare för vissa utvecklare och utgivare. Vill du läsa domen finns den här.

Sälj dina digitala spel

Windows 8, snart begagnat i en programbutik nära dig?

HQ