Svenska

Den vikta krabban

Skrivet av Jesper den 25 april 2007 kl 19:59

I förrgår vidrörde jag ämnet om vilket skick mitt tangentbord befann sig in. Att det var en ohelig kombination av ful plast och ett hemskt träsk, detta är självklart helt sant. Något jag även nämnde var mitt numeriska tangentbord som var fullt med krispig läskeblask och numera lät som knäckebröd. Anledningen till att jag sörjer just det är det faktum att jag använde mitt numeriska tangentbord till varje förstapersonsskjutare jag spelat under de senaste 15 åren.

Medan många förlitar sig på den klassiska WASD-tekniken för att förflytta sig, och de kringliggande knapparna för övriga funktioner, måste jag självklart vara annorlunda. Ända sedan jag spelade Wolfenstein 3D på min första dator använde jag mig av piltangenterna. Medan åren gick ökade självklart behovet av knappar att använda sig av, och den vikta krabban var född.

Vikta krabban är alltså en spelstil som jag har förfinat under 15 år, och först på senare tid har tvingats överge på grund av ett superknastrigt tangentbord. Min spelstil är precis vad den heter, en vikt krabba. Det är som om någon har tagit det superfula och osmakliga blötdjuret, klyvt det på mitten och vikt fram alla de där äckliga insektsbenen. Jag har ritat en liten skiss, på hur jag använder mina fingrar på det numeriska tangentbordet, när förutsättningarna nu tillåter att jag gör det alltså.

För att förenkla det hela behövs en snabblektion i vilka färger som representerar vilka fingrar på skissen:

Rött:Lillfingret
Blått:Ringfingret
Gult: Långfingret
Grönt: Pekfingret
vitt: Tummen

För att göra det hela ännu enklare vill jag även beskriva lite vilka knappar som är bundna till vilken funktion:

Piltangenterna: Röra sig framåt, bakåt och vända sig åt sidan. OBS: inte sidoförflyttning (strafing)
Siffra 1/End + Siffra 3/PgDn: Sidoförflyttning
Siffra 0/Insert: Hopp
Siffra 7/Home + Siffra 9/PgUp: Luta sig ut från ett gömställe, om annars = slumpmässig funktion
Siffra 8 +Siffra 2: Lägg sig ner och kyssa marken/Ställa sig upp igen, om annars = slumpmässig funktion
Siffra 4 + Siffra 6: Byte av vapen
Knapp kolontecken/delete:Ducka/huka sig
Plus-tecknet: Omladdning av vapen
Enter-tangenten: Actionknapp, öppna dörrar med mera
Knappar på översta raden: Oftast för granater, inventarie och diverse funktioner

Allt detta sker med hjälp av vänster hand. Lillfingret rasslar som en skållad liten råtta över rörelseknapparna medan resten av fingrarna sköter alla funktioner man kan tänkas finna i en modern förstapersonsskjutare. Detta har visat sig vara en kontroversiell spelteknik då min omgivning brukar ha massor av åsikter på hur jag spelar.

Observera att det inte finns något finger förutom lillfingret som har en låst roll. De flesta kvarvarande fingrar kan frilansa vid behov, men ungefär såhär kan det se ut. Det sägs att det är svåra, allvarliga och hemska fel på mig för att jag har spelat såhär, medan jag personligen tycker att det är hur logiskt som helst.

Den vikta krabban

Världens bästa sätt att spela en förstapersonsskjutare på. Bra mycket mer logiskt än att hålla på mitt inne i tangentbordet och röra.

HQ