Svenska

Säsongen är igång

Skrivet av Jesper den 23 mars 2008 kl 09:45

Årets F1-säsong är i full gång, lopp nummer två är precis avslutat och de två race som har varit har bjudit på helt och hållet olika upplevelser. Manfall AB i Australien där icke intrimmade bilar utgick med diverse fel och förare utan race-tempo i kroppen på ett par månader begick lite konstiga fel. McLaren dominerade hårt och ren otur såg till att Kovalainen inte fick kliva upp på pallen brevid sin teamkamrat Hamilton.

Idag har istället Ferrari varit löjligt överlägsna på en bana som ser helt annorlunda ut, något vi med största sannorlikhet kommer att få se resten av säsongen, precis som förra året. Årets säsong bjuder på ett delvis nytt regelsystem som säger att det inte får brukas antisladdsystem. Detta ligger i fatet för de unga nykomlingarna som har kört en säsong eller två och inte glömt hur det var innan de satte sig i en F1-sittbrunn. Förare som Hamilton och Rosberg tjänar på detta då de nyligen kört GP2, där antisladd inte existerar. Förare som Alonso, Raikkönen och Massa kan komma att ha svårt, det har vi sett två lopp i rad nu.

F1 har de sista två åren förändrats lite, istället för att ett team konstant dominerar är det istället så att olika team är olika starka på olika banor. Detta bidrar till mer spänning, fler poäng till fler förare och därmed ett mer intressant mästerskap. Förra årets mästerskap var en riktig nagelbitare och i år kan det faktiskt komma att bli ännu mer spännande. Personligen tror jag att det kan komma att bli en kamp mellan Raikkönnen och Hamilton, men vi ska inte ta något för givet, med tanke på hur det ser ut bakom de två dominerande teamen är det ruggigt jämt.

Självklart är jag en stenhård McLaren-fanboy, det vet alla som läste mina F1-bloggar förra året, inget har förändrats. McLaren är dock inte utan fel. Där de dominerade svinhårt och smiskade upp nästan allt annat på banan rakt upp på läktaren där resten fick sitta och skämmas (snudd på). Kovalainen hade otur och skulle gå i depå precis när en säkerhetsbil kom ut på banan och gjorde detta omöjligt. I dagens lopp strulade det till sig i depån, vilket självklart är oacceptabelt och får inte hända igen. Ett depåstopp tar inte lite styvt 19 sekunder om allt är som det ska, det såg vi idag med Hamiltons strul med höger framdäck.

Raikkönnen dominerade ganska duktigt och hade en solid bil. De amatörmässiga misstagen som han gjorde i förra loppet var borta och det såg betydligt stabilare ut idag. Kubica på plats nummer två och Kovalainen avslutar pallplatserna. F1-tok som jag är tänkte jag skriva ett par ord och åsikter om de olika teamen och förarna och dela med mig av mina åsikter om hur jag ser på saker och ting, teamen är uppdelade efter min ungefärliga ranking med det bästa teamet först ;)

McLaren: Underbarnet Hamilton tillsammans med den lovande finnen Kovalainen bildar ett hungrigt och ungt förarpar, både på gott och ont. Medan Hamilton har varit tidernas bäste debutant någonsin har Kovalainen fortfarande lite att bevisa, även om Kovalainen självklart har visat sig duktig, speciellt i en bra bil - något han inte ens var nära i att ha förra året i Renault.

Ferrari: Även om få vill erkänna det, är Ferrari ett stall med problem. Vad sägs om en säsongsöppning där båda bilar bryter i det första loppet (även om Raikkönen fick credit för en åttondeplats) och en bil bryter på grund av förarmisstag i lopp nummer två? Det känns väl sådäääääär om sanningen ska fram. De har hastigheten utan tvekan, de kommer säkert att strida hårt under hela säsongen, men faktum är att det är INTE samma Ferrari-stall som som när Ross Brawn och Michael Schumacher fanns i teamet, det märks. Tydligt.

BMW: Heidfeld och Kubica bildar ett blixtsnabbt par imponerade i årets första lopp. Andraplats för Heidfeld, massiv otur för Kubica. Den unge polacken kvalade dessutom riktigt vasst i Australien och båda två är definitivt att räkna med där uppe i toppen. Ett stabilt, solitt team som alltid ligger på en jämn nivå.

Williams: Att Rosberg är en av de mest talangfulla förarna i F1 är det väl få som tvivlar på. Tredje plats i Australien var hans första gång på pallen och det lär bli fler. Williams är dock otroligt ojämna med sina inställningar i bilen. Superba ena gången, avgrunden nästan, lite så kan det se ut, lite så såg det bitvis ut idag. Nakajima må vara en uppskattad förare, men när man kör över sin egna depåpersonal i sin debut och sedan satsar mer än vad bilen klarar känns det lite tvivelaktigt.

Red Bull: Två gamla gubbar som fortfarande håller fortet, Webber har imponerat stort i början av säsongen och Coulthard gör sitt jobb. Verkar ha fått ordning på bilen från förra året och detta kan bidra till lite extra spänning.

Renault: Har en teamchef som tycker att F1 är trist (Flavio Briatore) och som förra säsongen tyckte att Kovalainen var lika bra som Alonso, antagligen är det därför Alonson är tillbaka i Renault och Kovalainen imponerar i McLaren detta år. Har en stundtals bedrövlig bil som inte klarar av något alls. Har dessutom satsat på Nelson Piquet Jr som faktikt har gjort ganska blekt ifrån sig hittils. Min åsikt är väl att om man hellre vill ha Piquet än Kovalainen i sitt team, ja då har man fel på hjärnan. Dock verkar det gamla mästarteamet vara spräckfyllt med fel nu för tiden. Alonso kämpar på, men ända fram lär det absolut inte räcka.

Toro Rosso: Sebastial Vettel, ung, talantfull och antagligen en blivande superförare. Bourdais som har vunnit ungefär 9000 mästerskapstitlar i CART/Champcar är en duktig förare, som dock bitvis har varit lite av en vårdslös klåpare och ställt till det för andra förare innan han kom till F1. I slutet av förra säsongen fick Toro Rosso verkligen fart på bilen och den började fungera bättre. I år verkar dock Ferraris motorer som sitter i bilarna vara gjorda av gasbinda och återvunnen Tetrapack. Ännu en svaghet från Ferrari, som tyvärr drabbar ett lovande team. Teamet kommer dock att säljas då hela konceptet med "kundbilar"blir förbjudet år 2010, därmed måste företaget med den uppiggande tjurdrycken sälja sitt systerteam, tyvärr.

Toyota: Förra året var mer eller mindre en fullkomlig sorgesaga, ingenting fungerade, allt var avföring mer eller mindre. Ralf Schumacher var sämre än sämst och Trulli fick aldrig visa vad han kan. Timo Glock har inte imponerat i årets första två lopp, men Trulli har varit stark i det japanska materialet. Hur är det med tillförlitligheten dock? Stort frågetecken.

Honda: Herre jösses vilken säsong de hade förra året, ren och skär pinsamhet är bara förnamnet. Alla rapporter gick mot samma mål, bilfanskapet gick inte att köra. I år har de Ferraris före detta demon-man Ross Brawn som jobbar med bilen, kan faktiskt bidra till stordåd om ett år eller två. Jenson Button och Rubens Barrichello är två gamla rävar som kanske börjar bli lite väl bekväma, det skulle behövas en hungrigare förare i teamet för att sporra på det hela lite, även om de gamla killarna är duktiga.

Super Aguri: Ett av de team som har haft den mest sunda inställningen till sporten, med små medel ska de ta ett steg i taget. Takuma Sato och Anthony Davidson lyckades faktiskt överraska imponera stundtals förra året. Plågas dock av ekonomiska problem och fick säljas ett par veckor innan årets premiär, kommer antagligen att heta något helt annat nästa år. Två duktiga förare som tyvärr sitter i bitvis hopplöst material, men de blixtrar till, något som är kul att se då alla älskar en underhund.

Force India: HAHA. Det här är lite kul. Force India är ju teamet som var Spyker, som var Midland, som var Jordan som en gång i tiden faktiskt var TREDJETEAM bakom Ferrari och McLaren. Eddie Jordans gamla team har gått från hyfsat till direkt superskräp på rekordtid och har haft nya ägare år efter år. Nu har en indisk öl-magnat köpt upp hela rasket och satsar på gamle trötte Fisichella och förra årets överraskning Adrian Sutil. Force India har dock de senaste åren varit rent skräp, och väldigt lite kommer att förändras. Min gissning är att teamet har en ny ägare nästa år.

Säsongen är igång

En Ferrari som vann dagens lopp i Malaysia, bilden är dock hämtade från det överläckra Gran Turismo 5: Prologue, frågan är dock, vart är min McLaren Polyphony?

HQ