Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Nä Game of Thrones, det här håller inte

Skrivet av Jonas den 22 augusti 2017 kl 02:54
This post is tagged as: TV-serier

Oliver Thulin har redan sagt det snyggt, men jag känner att jag verkligen vill vara med och tycks till lite om detta fullständigt enorma popkulturella fenomen som är Game of Thrones (ja, det kommer finnas spoilers!). Jag hör till de som aldrig varit sådär fullkomligt överväldigad, men jag har ändå haft behållning av förvecklingarna och intrigerna. Men nä, de två senaste säsongerna håller verkligen inte.

Det mest graverande är hur manusförfattarna inte längre ens försöker hålla något slags logik i det som sker. Tidigare har serien haft ett stundtals nästan skoningslöst lågt tempo - vilket gett Game of Thrones en tämligen unik karaktär. Man följde olika personer i olika delar av världen, vilka i princip aldrig träffades. Det gav en bra känsla av hur stort Westeros faktiskt är (enligt uppgift ungefär som kontinenten Sydamerika) och gav förståelse till hur så olika kulturer kunnat utvecklats separat från varandra.

Men när slutet nu nalkas har allt sådant slungats ut genom fönstret. Logik är inget som längre tillämpas och folk reser kors och tvärs över kontinenten. I bästa fall på drakrygg, vilket ändå uppenbarligen sker i överljudstempo utan att Daenerys fryser det minsta, men märkligt ofta med båt (det tog fenicierna tre år att segla runt Afrika) eller från hästrygg (nej!).

Försvaret från fans brukar låta ungefär: "...eftersom det finns drakar kan allt hända". Ungefär som att inkluderandet av drakar gör att man skita i allt vad manus och logik heter samt kan strunta i att skapa en trovärdig fantasyvärld, vilket även gör att det uppstår en massa logiska luckor och storyn blir mer obegriplig när det plötsligt går att göra vad som tidigare var omöjligt.

Ta bara en sådan sak som sjukdomen Greyscales som alla oroat sig över och som byggts upp under lång tid. Snyggt inarbetat framgår att ingen klarar sig. När vi återser den dödsdömde Jorah Mormont denna säsong är allt klippt. Men då kikar Samwell Tarly i en bok som fler uppenbarligen läst, eftersom hans maester menar att det är för farligt (tydligen är döden då mindre farligt får jag förmoda?), gör ett rookie-försök och vips var problemet borta samt Mormont är helt återställd.

Game of Thrones känns mer som en fanfic för tillfället snarare än en episk och välskriven historia med genomtänkta händelser. Allt bara sker huller om buller, det dräller av förhatliga deus ex machina-moment och det liksom forceras framåt. Det är som att det blivit viktigt att knyta ihop säcken, och det snabbt.

Vidare märks det så tydligt hur författarna inte längre vågar överraska. Ingen viktig person ska behöva dö längre eftersom publiken vant sig vid dem. När Jamie Lannister ramlade i vattnet var det väl ingen som trodde att han skulle dö trots att vi fick hållas på halster, och hur spännande var det när Jon Snow åkte i vattnet i senaste avsnittet? Ingen populär figur får som sagt dö, så det blir bara löjligt att se folk klara livhanken i sista stund, om och om igen.

När man till detta lägger det faktum att varken Kit Harington eller Emilia Clarke lärt sig skådespela under alla säsonger så börjar det faktiskt kännas snudd på dåligt. Säsong sju har lämnat en redigt besk smak i munnen och känns verkligen inte som ett värdigt avslut på en serie som i början ändå var helt unik. Fansen är värda mer än såhär, se till att göra säsong åtta flera snäpp bättre.

"Om jag agerar omotiverat långsamt så hinner fienderna undkomma och då blir det ju mer spännande, bra va?"

Har ni något ikväll Microsoft?

Skrivet av Jonas den 20 augusti 2017 kl 20:54
This post is tagged as: Gamescom

Det är bara tio minuter kvar tills Microsofts Gamescom-event startar och förväntningarna är ganska låga. Microsoft tycks ha en skriande brist på egna spel och det är knappast något de hunnit åtgärda sedan E3-mässan. Några utannonseringar lär de ha dock, annars verkar det lite märkligt att alls ha ett event. En dålig presskonferens är betydligt sämre än att inte ha något alls.

Om Sony (som inte satsar på Gamescom i år) hade haft en dålig presskonferens så hade det för deras del varit sämre än att som nu bara säga att de helt enkelt står över. Sony kan paradoxalt nog gå ur Gamescom som något av en vinnare, förutsatt att det fortsätter kännas som att Microsoft inte riktigt förstår vad vi spelare vill ha (spel!), eftersom de istället ska ha en tillställning på Paris Games Week nästa vecka samt såklart Playstation Experience. Det vill säga erbjuder något att se fram emot.

Vad försöker jag säga? Det vet jag knappt själv, men jag hoppas det händer något mer från Microsoft nu. Spelvärlden mår bra av lite hetare konkurrens. Kolla hur Nintendo ryckte upp sig med kniven mot strupen efter Wii U och nog tycker jag Sony just nu börjar kännas lite mätta med Playstation 4-framgångarna. Jag tror det inte - men jag hoppas på en bra överraskning ikväll!

Rimligen har Microsoft något slags förstahandsrätt på marknadsföringen av nästa Tomb Raider (så brukar kontrakt utformas). Utannonserandet av nästa spel med fullt Xbox One X-stöd är en rimlig gissning på vad vi kan få se - även om det knappast är exklusivt denna gång.

Inget Crackdown 3 alltså

Skrivet av Jonas den 17 augusti 2017 kl 12:51
This post is tagged as: Åsikter

För min egen del har jag sett helt grönjävulskt mycket fram emot Crackdown 3. Spel som Sunset Overdrive, Infamous, Just Cause och Saints Row 2 hör till mina absoluta favoriter - liksom såklart Crackdown. Mina kollegor som hunnit tjuvspela vid diverse spelmässor säger dessutom att det är väldigt roligt. Men med det sagt vet jag att det inte är en superhet titel för alla.

Crackdown har sålt hyfsat, men det beror till stor del på det Halo 3-demo som en gång medföljde spelet och det rådde ingen brist på spelare som sade sig inte ha rört sitt Crackdown utan spelade betan för fulla muggar. Därför har det varit en tämligen otippad titel att ha som dragplåster för Microsofts del som nu ska marknadsföra Xbox One X. Utöver Forza Motorsport 7 (som lär bli löjligt bra och oförskämt snyggt, det säger jag inget om) så har Crackdown 3 varit enda egentliga dragplåstret för den nya konsolen.

Men som du säkert vet har spelet nu blivit försenat och kommer alltså inte sent i höst som planerat. Det väcker såklart frågan vad som kommer istället. Microsoft har, liksom Bethesda, haft en förmåga att leverera korta startsträckor för spel och det finns såklart möjlighet att något nytt visas under Gamescom (de har sin presskonferens på söndag). De har dock redan på förhand flaggat för att det blir en lugnare tillställning och några stora grejer tror jag inte på.

Snarare lär de försöka fylla tomrummet med någon indietitel, någon beta (Sea of Thieves?) och kanske visa ett spel som ligger längre fram i tiden bara för att liksom ha något. Detta trots att Phil Spencer själv ofta sagt sig inte vara något fan av att presentera spel för långt innan de faktiskt ska släppas eftersom det så lätt blir som med exempelvis Crackdown.

Hur det än är med den saken, så tycker jag inte det är någon större katastrof att Crackdown 3 blivit försenat, annat än högst personligen. Det är som sagt inte världens hetaste spel och jag tvivlar på att det är titeln som fått Xbox One X att flyga ur hyllorna. Det hade nog haft en ytterst marginell påverkan i slutändan, och även med spelet på releaselistorna så har de känts alldeles för tomma. Ett till riktigt grafiktungt AAA-spel borde de ha haft med tanke på hur de vill marknadsföra den nya konsolen - och det är något Crackdown 3 inte kan beskyllas för att vara.

En trist försening som däremot förmodligen inte spelar någon större roll rent kommersiellt.

Phil Spencer, 4K och Xbox One X

Skrivet av Jonas den 16 augusti 2017 kl 02:52
This post is tagged as: Microsoft, Xbox One, Åsikter

Lanseringen av Xbox One X är mindre än tre månader bort och det börjar stå alltmer klart vad vi kommer kunna spela till den, vilka spel som stödjer den och framför allt hur de gör det. Att konsolen är rejält kraftfull råder det ingen tvekan om och jag ser verkligen fram emot att få spela titlar som Wolfenstein II: the New Colossus, Star Wars Battlefront II och Call of Duty: WWII på den.

Kort sagt få en PC-upplevelse utan det ofrånkomliga faktum att alltför många PC-spel kraschar, beter sig illa och är sämre optimerade än konsolförlagorna (och jag säger detta som PC-spelare, jag älskar det öppna och på många sätt överlägsna formatet - men det har svagheter). En sak jag däremot inte tycks få uppleva i någon större omfattning är tvättäkta 4K-grafik.

Innan någon slänger sig på tangentbordet för att rycka ut till enhetens försvar, så är jag väl medveten om att det för en konsol lär vara svårslaget att spela till Xbox One X. Playstation 4 Pro är ett kliv efter, men det ändrar inte det faktum att det från Microsofts sida låtit som att vi skulle kunna spela riktig 4K i nästan allt.

Tittar vi på vad Microsoft kommunicerat så är det att detta är en tvättäkta 4K-konsol och Playstation 4 Pro borde jämföras med Xbox One S snarare än One X. Så är det givetvis inte, och om vi gräver lite djupare i vad som egentligen sagts från Microsoft så framstår lite dubbla budskap. Å ena sidan har vi besten, 4K-konsolen som kommer förändra allt. Men å andra sidan har det redan från start slagits fast att det är upp till utvecklarna att avgöra hur de vill använda de extra hästkrafterna.

Spel efter spel som utannonseras just nu från tredjepart kommer vara titlar som skalas upp till Xbox One X, precis som till Playstation 4 Pro. Visserligen från en högre grundupplösning och sannolikt finns en betydande del prestanda kvar även till annat som kan ge Xbox One X-versionerna extra lyster. Jag är helt med på detta, men undrar om Microsoft inser att de målat in sig lite i ett hörn.

Undantaget deras egna spel kommer titel efter titel granskas av bland annat oss och sidor som Digital Foundry för att se om de lever upp till 4K-löftena, och det kommer de för ofta inte att göra. Detta tror jag ofelbart kommer leda till en hel del negativa rubriker som sammantaget ger bilden av en konsol som inte riktigt håller vad den lovar - trots att spelen är så krispigt skarpa och tjusiga att man bara vill slicka på skärmen.

Här har Microsoft en del jobb kvar att göra. De har gjort ett otroligt gott arbete med att sälja in konsolen som något alldeles extra, och jag upplever absolut att folk faktiskt vet om att den är på väg. Men de måste få till ett tydligare budskap om vad vi ska vänta oss. Microsofts förmodligen största problem är ju bristen på egna spel, och om denna knapra skara titlar kommer vara de enda som kör tvättäkta 4K så tycker jag inte att det är någon 4K-konsol att tala om. Om Microsoft istället kan renodla budskapet till att det är en förbaskat kraftfull konsol med ett betydande gap till närmste konkurrenten som gör att spelen rimligen borde se genomgående bättre ut, så kan mycket vara vunnet när det kommer till att förknippa varumärket Xbox med rå prestanda. I synnerhet som många inte ens har 4K-TV utan nöjer sig med bättre/stabilare bilduppdatering och mer detaljrikedom.

Annars finns risken att Xbox One X mest kommer synas i sammanhang om att konsolen helt enkelt inte riktigt levererar det utlovade - trots att Microsoft egentligen redan tidigt sagt att det är upp till tredjepart att göra som de vill. Då anser jag att de fällt krokben på sig själva med överdrivet PR-tugg som de helt enkelt inte klarat att backa upp.

Kommer Xbox One X att leva upp till Microsofts storslagna löften och 4K-snack?

Nu kör vi så det ryker

Skrivet av Jonas den 14 augusti 2017 kl 11:38
This post is tagged as: Övrigt

Tre veckors stärkande (?) semester senare är jag tillbaka i kontorsstolen för att leverera nyheter och analyser från spelvärlden. Har hunnit med en rad saker som att fjällvandra (gick Jämtlandstriangeln) besöka Karlskrona (och sleva glass från Glassiären och burgare från Biobaren), dänga vänner och bekanta i Mario Kart 8/Bomberman/Puyo Puyo Tetris till Switch, spela en väldans massa brädspel, promenera en massa med podcasts i lurarna och framför allt - skaffa en hundvalp.

Sistnämnda håller låda dygnet runt och sover när jag + sambo är vaken (sannolikt för att jävlas), tycker ännu det här med att skita utomhus är rätt överflödigt, biter i allt som är stort nog att passa i den minimala truten och är alldeles fenomenalt underbar. Initialt tänkt att heta Moxie (från Borderlands) för att därefter gå under namnet Triss (från Witcher), för att därefter bli Titi (Tiny Tina från Borderlands) och slutligen bara landa som... T (med engelskt uttal).

Vår gamla hund är fortfarande inte helt övertygad om fördelarna med en fyrbent marodör som tar över allt hemma i lägenheten, men det kanske kommer. Nåväl, gott att vara tillbaka och jag har samlat på mig rejält med uppslag inför bloggar och artiklar.

Ett stycke hundvalp. Uselt kilopris, men värt vartenda öre.