Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Kriminellt sugen på Super Mario Odyssey

Skrivet av Jonas den 20 juni 2017 kl 23:53
This post is tagged as: Mario

Varje gång jag får se Super Mario Odyssey är reaktionen likadan. Jag ler som ett fån från öra till öra. Jag minns ju hur larvigt, makalöst superbra Super Mario 3D World var och är detta ens i närheten så snackar vi mästerverk. Jag har sugit i mig varenda trailer, skärskådat screenshotsen och... ja, detta ser direkt löjligt bra ut.

denna länk hittar du 30 minuter gameplay och jag kikade faktiskt igenom hela utan att våga blinka en enda gång. Enda brasklappen är de där skrikfula kaninerna som ofrånkomligen för tankarna till 'Sonics shitty friends' eller för den delen Poochy the Dog. Jag hoppas verkligen inte de har så stor roll i det färdiga äventyret...

Super Mario Odyssey ser löjligt bra ut.

Vinnare av Star Wars Destiny-turnering

Skrivet av Jonas den 19 juni 2017 kl 02:22
This post is tagged as: Brädspel, Star Wars

Jag kämpar tappert vidare med Star Wars Destiny, ett kriminellt roligt kortspel från Fantasy Flight Games. Under våren har jag målmedvetet snickrat på en lek bestående av Asajj Ventress och Count Dooku. Ett upplägg utan uppenbara fördelar då ingen är sådär våldsamt stark vid en första anblick. Match efter match har jag bytt ut kort och provat fram och tillbaka vad som funkar bäst, och de senaste två-tre veckorna har det rullar på med massor av vinster.

Under söndagen var det turnering i Östersund, vilket kanske inte låter så märkvärdigt, men det är ett riktigt bra community bestående av spelare som lyckats hävda sig väl på andra håll i landet med. Efter tre raka vinster i gruppspelet, blev det en brysk förlust för min del, vilket ändå räckte till semin. Där fick jag möta samme person jag torskade mot tidigare, men kunde nu bjuda på betydligt hårdare motstånd och två vinster i rad (bäst av tre i semin och finalen) var ett faktum.

För att göra en lång historia kort mötte jag Darth Vader och Tusken Raider i finalen, men kunde även där ro hem två raka (om än jämna) matcher. Jag vann och det är ju... förbaskat roligt. Jag kan verkligen rekommendera Star Wars Destiny. Det är många som spelar med tanke på att det bara är ett halvår gammalt och det växer kontinuerligt snabbare än Fantasy Flight kan tillverka korten.

Det dräller av lokala Facebook-grupper, är du sugen så gå med i någon av dem och kom igång. För min egen del har jag fastnat betydligt mer än jag på förhand trodde att jag skulle göra.

Star Wars Destiny är ett grymt bra och annorlunda kortspel.

Borde Sony tillåta cross play?

Skrivet av Jonas den 16 juni 2017 kl 13:59
This post is tagged as: Sony, Nintendo, Microsoft, Multiplayer, Åsikter

De började med att Microsoft tidigt under E3-perioden presenterade strategin för Minecraft där det superpopulära spelet ska öppnas så alla format kan spela med varandra. Till och med legendariska tjurskallar som Nintendo är för och det kommer alltså gå att spela Minecraft mellan exempelvis Switch, Xbox och smartphones. Sony saknades dock och snart visade det sig att de inte ville vara med.

Bara några dagar senare presenterades Rocket League till Nintendo Switch där crossplay var en feature. Du kommer alltså att kunna spela även det mot Xbox One-användare. Men återigen saknades Playstation 4. Och efter dessa båda utannonseringar tror jag vi kan misstänka att det här är något som kommer att växa rejält, eller är det någon som på allvar tror att cross play började och slutade med dessa båda titlar?

Det här ställer ju såklart Sony i dålig dager. Det är de som sätter käppar i hjulen för användarna sina. Vare sig du har Playstation, Xbox eller Switch är chansen ändå hygglig att du känner någon med ett annat format - men Sony bestämmer att du inte ska få spela mot dem. Det här är såklart ett rent affärsmässigt beslut, men att säga att det handlar om defensiv girighet klingar inte sådär vansinnigt bra, så Sony nästlade in sig i ett resonemang om att det handlar om säkerhet och omtanke om barnen.

Det här föll inte i god jord hos Xbox-chefen Phil Spencer som kommenterade att det minsann inte är någon sämre omtanke om de yngre hos varken dem eller Nintendo (där sistnämnda överhuvudtaget inte ens tillåtit röstchat och haft ett komplicerar kodsystem för att maximera säkerheten). Och Spencer har såklart rätt. Han fick ett öppet mål att skjuta på. Är det någon som haft problem med säkerheten på sin onlinetjänst med hackade konton, hackad tjänst och liknande - så är det ju just Sony.

Så gör Sony fel? Ur ett strikt gamer-mässigt perspektiv, så japp. De försämrar för egna publiken och framstår som PR-mässiga stolpskott med stor arrogans. Men verkligheten är tyvärr sällan så enkel. Den som har lite minne kommer säkert ihåg en liknande situation under förra generationen - men med precis ombytta roller. Då var det Microsoft som inte ville låta Sonys spelare komma åt Xbox Live, där Sony var de som förespråkade öppenhet. Microsoft hade dock turen att onlinetjänster då fortfarande var något de gjorde bättre än alla andra medan Nintendo i princip saknade det.

Fenomen som Minecraft och Rocket League fanns inte heller till konsol, och i slutändan blev det ingen större diskussion om det. Nu har alla konsoler kompetenta onlinetjänster (även om vi inte testat Nintendos i praktiken) och spelen som verkligen mår bra av cross play blir allt fler. Då uppmärksammas bromsklossar extra såklart.

Så varför gör Sony såhär då? Jo, av samma orsak som Microsoft. Tanken ser i princip ut så att man tänker att man har det klart största formatet (jag vet att Xbox 360 inte var överdrivet mycket före Playstation 3, men den hade färre multiplayerspel och dess japanska stöd var större, och det västerländska därmed betydligt mindre) och genom att ge det mindre formatet som i värsta fall har delvis öde servrar tillgång till egna publiken, så gör man de formaten mer gångbara. Den egna publiken hjälper alltså konkurrenten. Dessutom finns risken att polarna väljer ett annat format om man ändå kan spela ihop online ändå.

Om det här verkligen är teorier med bäring är jag däremot mindre säker på, och jag anser nog att det mest handlar om onödig feghet som kan slå tillbaka. För Microsofts del bidrog det till att de framstod som ointresserade av sina fans och att en titel som Final Fantasy XIV helt enkelt aldrig kom till Xbox 360 eller One. För Sonys del bidrar det till att de känns arroganta och lite oärliga när de vevar märkliga argument till varför gamers med Playstation 4 ska få svårare att köra med vännerna, och risken är även här att de kan komma att bli av med spel.

Dessutom, Microsoft lyckades köra Xbox rätt bra i botten 2013 med denna strategi, så det är definitivt inget vattentätt skott och PC är det snabbast växande och mest öppna formatet med alla och där ser även Sony till att tillåta cross play. Att kalla 800 ord om cross play för "kort sagt" är väl i magstarkaste laget, men jag anser nog att Sony har mer att förlora på dagens svårförklarade hållning som inte heller har något garanterat utfall, än att bara döda denna diskussion som läses av betydligt fler personer än det egentligen berör. Det är dålig PR och onödig kritik i ett läge där Sony nog redan riskerar att upplevas som lite mätta.

Tror du Sony har mer att vinna eller förlora på att tillåta cross play med andra konsoler?

Nintendo stal showen på E3

Skrivet av Jonas den 14 juni 2017 kl 02:05
This post is tagged as: E3

Att berömma sig själv är såklart bra fattigt, men jag tycker jag slog huvudet nästan kusligt bra på spiken i mitt blogginlägg Microsofts, Nintendos och Sonys största utmaning gällande först- och sistnämnda. Det lyser helt enkelt igenom att Microsoft har för lite utveckling av spel utanför sina kärnserier och inte är helt villiga att satsa på sådant heller. Och för Sonys del blev det precis så slappt som jag befarat. Samma spel som visats på mässor tidigare och en timmes lång demonstration, nästan helt utan kontakt med fansen. Lite trött och slött, varför ta i när man har medvind.

Istället var det Nintendo som piggt och roligt klev fram. De höll på kortast av alla, men bara matade på med exklusiva nyheter i ett nästan ursinnigt tempo. Spel är på väg, massor av dem, och de ser bra och intressanta ut. De flirtade med fansen genom att bekräfta Metroid Prime 4 och laddade på med unika spelupplevelser. Knappast det bästa jag hade sett, men Nintendos presskonferens gav mersmak, det här kommer funka bra för dem.

Jag tycker för övrigt även att Ubisoft gjorde bra ifrån sig. De hade gärna fått ha kvar Aisha Tyler (engelskan hos vissa presentatörer är verkligen för risig), men de bara lassade på med roligheter som såg riktigt lovande ut och hade även ett par riktiga överraskningar.

Allt som allt har det varit en medel-E3 för min del hittills. Lite för säkra kort, men dörrarna öppnades egentligen först idag, och nu kan vi se fram emot att bombarderas av intryck tills dörrarna stängs natten mot fredag. Spel, spel och åter spel. Räkna med att kunna läsa massor om dem här på Gamereactor då våra utsända kommer dela med sig av intrycken så fort det går (och missa inte deras korta videobloggar.

Microsoft och Sony velar om 4K

Skrivet av Jonas den 12 juni 2017 kl 21:56
This post is tagged as: E3, Åsikter

Sony säger att var femte såld Playstation 4 är en Pro-modell och Microsoft räknar med att One S ska fortsätta vara den bäst sålda Xboxen sedan One X lanserats. Och visst, de är dyrare och pris är viktigt. Men jag är inte säker på att det enbart beror på det. Både Microsoft och Sony har nu prövat något som inte gjorts seriöst på tjugo år och uppdaterat befintliga konsoler.

Förmodligen har de haft fokusgrupper och verkligen klurat över detta innan de till slut kommit fram till att det är rätt grej för dem. Men de har liksom inte vågat gå hela vägen. Det talas om uppgraderade spel, högre upplösning och sådant, men de har verkligen velat vara säkra på att inte förarga någon med detta grepp som så många trodde var rent hittepå alternativt galopperande idiotiskt för bara något år sedan.

Nu sitter vi med fina konsoler som Playstation 4 Pro och Xbox One X (som förvisso inte släppts ännu), men inga spel som verkligen, verkligen drar nytta av dem. Nog borde det ha kunnat finnas något exklusivt spel till dessa format. Till och med till Nintendo DSi och New Nintendo 3DS finns det ett och annat helexklusivt spel. Då hade det plötsligt funnits mer orsak att faktiskt slanta upp för dessa konsoler.

För min egen del är det ändå rätt okomplicerat. Jag vill ha all konsolhårdvara. Men för de mer kraftfulla enheterna kan jag ändå förstå varför folk väljer det billigare alternativet. Microsoft och Sony vill gärna att vi väljer de bättre, men de vill inte ta fram stora säcken med morötter som får folk att faktiskt slanta upp. Nu har vi kraftfull hårdvara som skulle kunna mäkta med så mycket, men inte riktigt får. Och det känns ändå bra synd.

Vad tycker du om de uppgraderade konsolerna?