Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Dags för läckornas och utannonseringarnas tid

Skrivet av Jonas den 27 mars 2017 kl 03:09
This post is tagged as: Önska, E3

Det brukar vara ungefär vid den här tiden på året spelvärlden är som allra mest drabbad av läckor, E3 är dryga två månader bort och förberedelserna pågår för fullt. Spelbara demos ska göras, marknadsföringsmaterial ska tryckas upp, stora statyer ska tillverkas, båspersonalen ska ha enhetliga kläder och mycket, mycket annat. Tusentals personer är inblandade och läckor är helt enkelt ofrånkomligt.

Det behöver inte ens vara avsiktligt och ofta ser vi folk som sagt för mycket, det kan ibland handla om städpersonal, andra gånger skådespelare. Och så finns förstås alla de som vill ha sin lilla stund i rampljuset och medvetet låter saker sippra ut. Det finns till och med kontrollerade (alltså avsiktliga läckor) där utgivare släpper lite material för att pejla av hur det tas emot, eftersom de vet att läckor får mycket uppmärksamhet.

Till det kommer sedan alla som helt enkelt inte vill få sina spel dränkta i informationslavinen under mässan där feta utannonseringar som skulle ge stora rubriker i april, bara ger någon fjuttig notis under E3. Därför kommer spel utannonseras på löpande nu, där själva mässan istället blir tillfället då vi får se dem på allvar.

Jag skulle tro att vi inom loppet av en månad vet betydligt mer om kommande storspel, har fått veta mer konkreta saker om Xbox Scorpio, har fått se även de största spelserierna avslöjade i förväg och mycket annat. Självklart bidrar det i sin tur till att själva E3 idag ofta kanske inte upplevs som riktigt lika tung ur ett strikt nyhetsperspektiv längre, men å andra sidan är det ju just den enorma mässans förtjänst att så mycket visas fram tills dess att den drar igång.

Kort sagt, spänn fast säkerhetsbältet, de som älskar stora nyheter har de två förmodligen bästa månaderna på året att se fram emot (där hösten istället är tiden då spelen faktiskt släpps - alternativt försenas).

Vilken vore din önskeläcka-/utannonsering inför E3? För min egen del ligger ett nytt Splinter Cell högt på listan.

Microsoft, Sony och bärbara enheter

Skrivet av Jonas den 24 mars 2017 kl 03:04
This post is tagged as: Spekulation, Bärbart

Det har börjat bra för Switch. Riktigt bra. Och framgång föder framgång. Just nu känns det som att utvecklare och utgivare står på kö för att få presentera roligheter till Nintendos nya enhet, vilket lär bidra till att det går ännu lite bättre. Och ni vet vad som brukar hända när något går riktigt bra? Då vill andra ha en del av kakan.

Som när Wii-fjärrar blev det nya svarta och både Microsoft (Kinect) och Sony (Move) ville vara med, Xbox-Achievements som fick både Sony och Steam att haka på eller för den delen Minecraft som fått en uppsjö av kopior. Nu säger jag inte att Microsoft och Sony för den sakens skull kommer släppa hybridkonsoler inom kort - men jag är villig att slå vad att det ändå är något det pratas om internt. Även dåliga idéer måste övervägas innan de avvisas och det är viktigt att vända på varje sten.

Mest sannolik att agera är såklart Sony. Microsoft har redan sina hyggligt framgångsrika Surface-enheter och jag har svårt att tro att de även skulle börja med bärbart, även om man såklart aldrig ska säga aldrig. Sony har däremot haft PS Vita som prestandamässigt ändå på sin tid var vad Switch är idag. Nu blev ju aldrig PS Vita någon större succé och Sony har sannolikt skrämt bort en del framtida köpare genom att dumpa den som de gjorde, men att låta Nintendo börja stjäla casual-kunder är nog ändå inget de är särskilt sugna på - det kommer gå ut över Playstation 4, i synnerhet i Japan.

En bärbar enhet med bra prestanda och hybridfunktionalitet kunde bli den naturliga fortsättningen på PS Vita. De hade ju Playstation TV och PS Vita vilket tillsammans erbjöd vad Switch har, men det var just två enheter utan intuitiv enkelhet och den medgav i princip bara spelande ensamt (syftar på lokalt). Dessutom saknades alla de där roliga funktionerna som Switch har, som att faktiskt kunna fälla ut ett stativ och lira Super Bomberman R på fyra personer.

Utvecklarna ska ju ändå göra Switch-spel och få titlarna att flyta hyggligt även på svaga PC-datorer. Spelen finns alltså där. Och att släppa tillbaka Nintendo in i matchen igen är ur Sony-perspektiv livsfarligt. Det starka japanska stödet är något de just nu vinner mycket på, börjar fler utvecklare göra Switch-spel så blir det mindre till Playstation 4. Knappast bra inför Playstation 5.

Det här är något jag tror både Microsoft och Sony funderar över just nu och skräckfyllt tittar på när Nintendo kan ha en ny Wii-liknande succé på gång. Hur kontrar man bäst detta? Folk kommer ju ta med sina Switch till skolor, arbetsplatser, bibliotek, flygplatser och mycket annat. De som inte spelar kommer exponeras för Switch mycket mer än den Playstation 4 eller Xbox One som står i ditt vardagsrum.

Jag säger inte att det just nu snickras på hybridkonsoler i Redmond och Tokyo, men jag tänker påstå att det ändå är något som diskuterats på ett eller annat sätt. Och om det visar sig att Switch-försäljningen rycker på allvar och blir en sådan där grej som alla måste ha, ja då tror jag faktiskt att de båda kommer svara på ett eller annat sätt. För att helt obehindrat ge Nintendo den marknaden på egen bekostnad tror jag faktiskt inte är ett alternativ som lockar.

Även om bärbara marknaden ansetts död, finns bland annat Nvidias Shield Portable som släpptes för fyra år sedan.

Mass Effect visar faran med demos

Skrivet av Jonas den 22 mars 2017 kl 02:08
This post is tagged as: Åsikter

Jag har flera gånger tidigare skrivit om det här med demos och hur fenomenet nästan helt försvunnit. Idag får vi i bästa fall multiplayer-betor istället, där utvecklarna kan förena nytta med nöje. Undantag finns dock och ibland kommer regelrätta demon än idag. Sedan finns tjänster som EA Access som ger möjligheten att provspela innan köp.

EA Access har enligt egen utsago från EA blivit hyggligt populärt. Det är väldigt prisvärt och fördelarna många. För min egen del gillar jag i synnerhet att få tjuvstarta med alla EA-spel och sedan kunna handla dem med rabatt (och behålla min sparfil!) om jag vill fortsätta efter testperioden. Det borde med andra ord vara en så kallad "win-win" där EA är nöjda och jag som spelare med.

Men jag är tämligen säker på att de just nu inte alls är det. Mass Effect: Andromeda har tydligt visat problematiken med upplägget. Spelet är helt enkelt inte så bra som många nog hade hoppats på. Normalt skulle recensionen publiceras dagen innan eller på premiärdagen för titeln, så ser spelvärlden ut idag, men alla EA/Origin Access-spelare var redan i full gång från och med i torsdags och hade tio timmar på sig att uppleva saker i spelet.

Och det gjorde de. Och märkte att det inte var vad de hoppats på. Mängder av bilder och filmer postades som visade upp tämligen ofärdiga aspekter av Mass Effect: Andromeda och kritiken växte lavinartat. Mass Effect är en sällsynt älskad spelserie med oerhört lojala fans. Att få veta att denna klenod inte behandlats på bästa sätt och att den fem år långa väntan sedan del tre varit förgäves - ledde till ett smärre uppror. Och när betygen sedan kom på måndagen som ett kvitto från media som hunnit komma igång tidigare var uppgivenheten ett faktum.

Otaliga förhandsbokade spel avbokades sannolikt medan andra avstod från inköp. Hade det bara varit recensioner hade genomslaget i sociala medier och liknande inte varit detsamma. Dessutom hade det kommit för sent för att förhandsbokningarna skulle hinna dras tillbaka. Att ha en så schysst tjänst som EA Access är något jag verkligen uppskattar eftersom det ger oss möjlighet att få veta att vi inte köper grisen i säcken - men riskerna är enorma.

Det här kan kosta EA enorma summor. Det handlar inte bara om att Mass Effect: Andromeda säljer mindre än vanligt, utan hela varumärket och serien som sådan tar stryk. Hur stor kommer hypen och förhandsbokningarna inför Mass Effect: Andromeda 2 vara, till exempel? Kort sagt, jag gillar verkligen demos, men en sådan här gång blir det smärtsamt uppenbart varför utvecklarna och utgivarna nästan helt lagt av med dem.

Bilder av Mass Effect: Andromeda liksom annan information spreds snabbt tack vare att folk fick chansen att provspela innan.

Nintendo Switch och tredjepartsspel

Skrivet av Jonas den 20 mars 2017 kl 01:50
This post is tagged as: Switch, Åsikter

Det har varit en tung helg där den avlidne släkting jag tidigare bloggat om nu haft sin begravning. Alltid ledsamt att ta ett evigt farväl såklart. Men det har inte bara varit elände, utan det är ett bra tillfälle att träffas och umgås med familjen och det är väl ungefär vad som hänt. Eftersom jag är i Stockholm och mina konsoler står hemma i goa Östersund har jag fått lösa det på annat sätt.

Svaret är normalt Nintendo 3DS och PS Vita, men nu har som bekant Switch släppts och erbjuder ett hutlöst mycket roligare alternativ. Det betyder Bomberman med sambon, Snipperclips med hennes syster och massor av rymdröj i Blaster Master Zero (recension imorgon) på den uppblåsbara madrass som utgjort sovplats i ett par dagar. Det har fått mig att inse att det här med hybridkonsoler är en riktigt bra idé. Mer än jag nog först trodde.

Men det är ju det här med spelen. Nintendos exklusiva spel kommer såklart ingen annanstans (och inga andra exklusiva spel heller för den delen), men jag tror att jag i vissa fall kommer köpa dubbelt upp eller helt enkelt bara satsa på Switch i vissa fall när det kommer till multiformat med.

Jag menar absolut inte att jag kommer skaffa årets Assassin's Creed eller Project Cars 2 till formatet (i den mån de ens släpps) - för det kommer jag inte - men väl spel som Yooka-Laylee, Sonic Mania eller Wonder Boy: The Dragon's Trap. Spel där grafiken inte är det viktiga och där möjligheten att kunna avnjuta dem överallt trumfar allt annat. Även ett spel som Star Wars Battlefront II (förutsatt att det kommer) är ett spel jag skulle kunna tänka mig att köpa dubbelt av bara för att få spela det överallt.

Det är alltid dumt att utgå från sig själv och sina vänner för att bedöma hur populärt något är, men jag får ändå utgå från att det finns fler som tänker som mig i detta fall. En sådan är en före detta Gamereactor-medarbetare som twittrade mig glatt om saken förra veckan. Jag tror inte Nintendo är fullt så oroliga som man kan först kan tro över att inte kunna matcha de andra versionerna i upplösning och specialeffekter. Deras spel kan man ta med sig överallt och detta fungerar verkligen oväntat bra.

Plötsligt bryr jag mig inte om Elder Scrolls V: Skyrim är originalversionen till Switch, för jag kommer kunna spela den på ett flygplan eller hos farmor. Visst är det trevligt med 1080p-utgåvan som stödjer moddar till Xbox One, men det är för mig ett mindre steg än vad Switch erbjuder. Det ska bli intressant att se vilka spel som kommer att släppas till formatet från tredjepart, och jag gissar på en hel del konverteringar som billigt skyfflas över till hungrande gamers, men i slutändan kommer jag handla fler sådana än jag nog trodde innan jag blev med Switch.

Mitt behov av en portabel konsol har visat sig vara större än jag trodde.

Köpa Zelda: Breath of the Wild till Wii U?

Skrivet av Jonas den 15 mars 2017 kl 03:55
This post is tagged as: Zelda, Wii U

Har äntligen fått chansen att spela några timmar av mästerliga The Legend of Zelda: Breath of the Wild till Wii U. "Varför det när det finns Switch?", tänker du kanske, och den frågan är såklart befogad. Jag har ju Switch och det är till den jag spelar Zelda och älskar varenda liten sketen sekund av det, möjligen undantaget att all utrustning tycks vara byggd av våt wellpapp och jag tvingas genomlida engelska röster istället för de överlägsna japanska.

Det är liksom petitesser dock, och inget som egentligen påverkar upplevelsen nämnvärt. Men många läsare sitter med en Wii U hemma. Enheten sålde trots allt runt 14 miljoner och med kanske två miljoner sålda Switch behöver man inte vara vara astrofysiker för att inse att de flesta inte hunnit byta ännu. Dessutom finns det säkert en och annan som vill ta farväl av konsolen med det spel som en gång betraktades som en tänkbar räddning.

Så hur är det då? Jag har bara hunnit spela några futtiga timmar, men nog för att hinna prova så mycket som möjligt. Och svaret är: Skitbra! Visst märks att en del detaljer försvinner och upplösningen sjunker, men inte så att det stör. Breath of the Wild började som sagt sin bana till Wii U så det är knappast ett spel som pressar Switch oavsett.

Den stora skillnaden ligger i när det händer mycket på skärmen. Då märks det tydligt hur Wii U inte riktigt orkar med. Bilduppdateringen sjunker, men någon katastrof blir det dock aldrig. Det är fortfarande njutbart och spela och på flera sätt tycker jag denna version nästan känns sorgligt bra. Wii U gick ett grymt öde till mötes men Switch verkar lyckligtvis gå betydligt mycket bättre. Det här är den bästa svanesång konsolen kunde få och jag vill varmt uppmana alla Wii U-ägare att införskaffa denna pärla till spel.

Rekommenderas varmt - även till Wii U.