Svenska
Blog

Gnällig pessimist eller krass realist?

Skrivet av Jonas den 20 maj 2008 kl 02:00

Det är en ovanligt bra spelsommar i sommar. Titlar som Race Driver: Grid, Age of Conan, Lego Indiana Jones, Crisis Core: Final Fantasy VII, Battlefield: Bad Company och Soul Calibur IV står som spön i backen. Då har jag ändå inte ens nämnt titlar som Civilization Revolution, Don King Presents: Prizefighter, Wii-versionen av Okami och filmlicensdräpare som Incredible Hulk och nya Narnia-filmen om prins Caspian.

Rekordförsäljning är att vänta. Inte för alla dock, för i sommar kommer även två andra dräpare, närmare bestämt Metal Gear Solid 4 och Ninja Gaiden II. Två spel vars kvalitet trist nog lär stå i omvänd proportion till deras försäljning. Låt mig förklara.

Alla som följt mitt bloggande vet att stealth-spel inte är min kopp te. Jag suger på dem. Jag gillar Splinter Cell i multiplayer, men har inte vunnit fler matcher online än att jag kan räkna dem på mina båda testiklar. Har kul ändå dock, men jag har inte tålamodet. Dör. Direkt. Och hårt också.

Metal Gear Solid har inte en lika bra multiplayer-aspekt som Splinter Cell-serien och sånär som på det första spelet (till Playstation alltså, även om jag gillar NES-liren med) jag har aldrig riktigt fastnat för dem. Vilket dock inte har det minsta med min domedagsprofetia att göra. Nej Metal Gear Solid 4 lär bli ett toppspel och jag kommer absolut ge det chansen, men jag tror alltför få kommer göra det.

Varför? Jo, Metal Gear Solid 4 släpps mitt i sommaren. Den tid på året då det säljs minst spel. Men det är inte bara det. Metal Gear Solid-serien har sedan det första spelet kraftigt tappat popularitet. Från knappt åtta miljoner till drygt fem för Metal Gear Solid 2 och drygt tre för del tre. Kraftiga minskningar för varje del, trots att Playstation 2 blev alltmer populär och sålde allt bättre.

Metal Gear Solid 4 följer alltså upp en serie där folk i allt mindre grad väljer att köpa nästa del i serien. Lägg till det att man bytt ut den coole Snake mot en gammal stofil vilket har extremt dålig säljkraft, att det finns betydligt förre Playstation 3-ägare än vad som hade Playstation 2 samt det faktum att Metal Gear Solid 4 inte håller grafisk toppklass (något både del ett och två gjorde för sin tid, samt för all del även del tre).

Sammantaget gör allt detta att jag tror att Metal Gear Solid 4 blir det första spelet i serien att under hela sin livstid inte når mer än max tre miljoner. Alltså mindre än det antal Halo 3 som såldes under dess första dag på marknaden. En siffra som sannolikt inte generar någon vidare vinst alls och kommer att betraktas som en stor svidande flopp för Konami (ja, jag tror att spelet senare kommer att konverteras till Xbox 360 samt kanske även PC som en följd av bland annat just detta).

Sedan är det spel nummer två. Ninja Gaiden II. Ett spel jag spelar för fullt just nu inför recensionen och gillar som tusan, på precis samma sätt som jag håller det första Ninja Gaiden som ett av mina absolut favoritspel genom tiderna. Men vad hjälper det.

Precis som Snakes äventyr ska Ryu Hayabusa ut och ösa under sommaren. En tid då det traditionellt säljs lite spel. Men det första Ninja Gaiden var även en försäljningsmässig flopp. Dessutom var det oerhört svårt, vilket fick många att lämna tillbaka Ninja Gaiden till spelbutikerna och priset på begagnade spel sjönk snabbt.

Dessa människor är sannolikt inte sugna på att spela Ninja Gaiden II och oroar sig för svårighetsgraden, något vi även tydligt ser på mängden brev till oss där folk undrar över just detta. Med många människor besvikna på det första spelet och med få som överhuvudtaget spelat det är det svårt att tro att någon större mängd spelare skulle vara speciellt sugna att få spela Ninja Gaiden II.

Till detta får man lägga det faktum att Ninja Gaiden II har en ninja i huvudrollen. Missförstå mig rätt. Jag gillar ninjor, men jag har svårt att se den riktiga mainstream-acceptansen för japanska ninjor som kutar omkring och dräper folk. Det blir lite för mycket nörderier av det hela. Mig veterligt är Ninja Gaiden det bäst sålda (och det bästa) ninjaspelet genom tiderna, vilket alltså ändå inte räckte till mer än dryga miljonen sålda spel. Och då ska man veta att det sannerligen inte saknats bra titlar. Både Last Ninja, gamla Shinobi, mästerliga uppföljaren Shinobi III och flera Tenchu-titlar är eller har alla varit köpvärda.

Liksom med Metal Gear Solid 4 är Ninja Gaiden II också ett spel folk en gång i tiden köpte för den läckra grafiken. Ninja Gaiden fick en välförtjänt tia i grafik av mig på här på Gamereactor, något jag redan nu kan avslöja att Ninja Gaiden II inte aspirerar på. Ninja Gaiden II hör helt enkelt inte till toppskiktet grafiskt vilket lär kosta några ex i försäljning.

Sommaren 2008 kommer gå till historien som en av de bästa någonsin och spelbranschen lär må riktigt gott. Utgivarna till de två otvivelaktigt största titlarna tror jag dock inte kommer jubla lika mycket som alla andra. För dem befarar jag att sommaren 2008 är en sommar de kommer att minnas för bristande försäljningssiffrors skull, hur oförtjänt det än må vara. Tyvärr.

Gnällig pessimist eller krass realist?

Ninja Gaiden II är ett av de spel jag personligen sett mest fram emot i år och kan meddela att det är riktigt underhållande. Någon försäljningsframgång tror jag dock inte på... tvärtom...

HQ