Svenska
Blog

Gnäll på japansk spelutveckling

Skrivet av Jonas den 15 juni 2008 kl 00:02

Jag har gnällt på japansk utveckling i omgångar de två senaste åren. Ja, sedan den nya generation startade, helt enkelt. Och då är jag ändå en person som älskar japanska spel. Så till den milda grad att jag hade fler japanska spel än västerländska spel till min Xbox under förra generationen, trots att det inte släpptes så speciellt många.

Västerländska spel har jag upplevt som lite stela, torra, tråkiga och inte så mycket TV-spel. Nu är det nya tider dock och gamla regler har förbytts mot nya. Västerländska spel känns fräscha och underhållande och skickliga utvecklare använder den nya generationen till att göra saker som inte gick att göra tidigare.

Samtidigt har de japanska utvecklarna (observera att inget av det jag skriver gäller Capcom) haft svårt att ta till sig det nya. Oerhört skickliga grafiker som Polyphony Digital som gjorde det ofattbart snygga Gran Tursmo 4 till Playstation 2 får nu stryk av ett litet brittiskt team som snickrat ihop multiplattformsspelet Race Driver: Grid. Ett multiplattformsspel med en bråkdel av budgeten slår alltså mastodontprodukten Gran Turismo 5 som desssutom optimerats totalt efter ett format.

Och bara för några dagar sedan släpptes som bekant Ninja Gaiden II. Att Tecmo och Team Ninja har problem borde vara uppenbart för var och en. De brukade dominera totalt till Xbox, men får inte till grafiken alls till Xbox 360, trots att de gör exklusiva spel finanseierade av Microsoft själva till den konsol som anses vara klart enklast att utveckla till. Hjälper inte. Ninja Gaiden II är skitkul, men snyggt är det absolut inte och fick en svag sjua i grafik av mig och då ska man veta att de fantastiska animationerna bär en stor del av det betyget. Med lite sämre animation hade det varit en femma eller sexa i grafik. Från det team som fick raka tior i grafik under förra generationen...

Tja, och nyss släpptes Metal Gear Solid 4. En spelserie som imponerade något enormt till Playstation och vars trailer inför tvåan fick folk att helt rata Dreamcast. Metal Gear Solid 2 var perverst läckert och när trean kom visade Konami prov på hur skickliga man var på att traktera Playstation 2.

I Metal Gear Solid 4 är dock situationen en annan. Spelet kantas av väldigt lågupplösta texturer som stundtals känns som hämtade rakt av ur förra generationen på ett iögonfallande sätt. Detaljrikedomen är heller inget vidare och Konami har inte precis slösat med antialias. Love satte en åtta i grafik på det spel som förväntades sopa banan med all tänkbar konkurrens.

Såhär kan man fortsättta med storspel efter storspel. Jag älskar Blue Dragon och dyrkar Toriyamas design. Men hur märkvärdigt är det tekniskt? Inte speciellt. Lost Odyssey? Samma sak. Genji: Days of the Blade? Japp, här med. Sonic the Hedgehog? Fy bubblan. Time Crisis 4? Usch och fy. Bladestorm: Hundred Years War? Nej tack, jag försöker sluta.

Undantaget heter som sagt Capcom som levererar totalt, varje gång. Dead Rising är fortfarande svinigt läckert när ett par hundra zombies styckas med motordriven gräsklippare, Lost Planet ser fantastiskt bra ut och Devil May Cry 4 är inget annat än en ren skönhet. Exakt vad Capcoms hemlighet är vet jag inte, men när jag kikar på den senaste trailern för Resident Evil 5 som släpptes i dagarna vet jag att Capcom ämnar fortsätta producera snygga spel.

Något de tyvärr är ensamma om, som det verkar. För jag ser faktiskt ingen ljusning i tunneln alls. Wii fortsätter dominera försäljningen och allt fler japanska studios låter västerländska utvecklare göra deras japanska spel. Exempelvis gjorde ett engelskt team ursnygga Sega Rally och inom kort kommer Konamis nya Silent Hill vilket också utvecklats i väst. Var det här ska sluta vet jag inte, men det kommer helt klart ta åratal innan japanska spelutvecklare är på samma nivå som de västerländska, vilket känns fruktansvärt trist.

Gnäll på japansk spelutveckling

Ett utmärkt exempel på vad jag menar är Naruto i nästa generation. För ett år sedan kom västerländska Ubisofts Naruto: Rise of a Ninja (till höger). Ett helt år senare kommer japanska Namcos med Naruto: Ultimate Ninja Storm (till vänster), ett spel som ser betydligt mer primitivt ut.

HQ