Svenska
Blog

...så vem vann då?

Skrivet av Jonas den 16 juli 2008 kl 18:16

Jag antar att ni antingen sett E3-presskonferenserna vid det här läget eller skummat igenom mina genomgångar av dem, eller kanske åtminstone har en uppfattning om vad som visades. Så vad ska man säga då, vem vann egentligen presskonferenskriget?

Microsoft gjorde en tydlig poäng av att man nu måste nu ut till fler än de som traditionellt spelar Xbox, nämligen action och racing-fans. Microsoft har tidigare gjort flera halvhjärtade ansträngningar att lyckas med detta med spel som Scene It? Lights, Camera, Action och familjesatsningar som Viva Piñata, men det enda man verkligen lyckats fullt ut med är rollspelen. Oavsett om man föredrar japanska eller västerländska rollspel borde Xbox 360 rimligtvis vara förstahandsvalet, något som ytterligare stärktes med Final Fantasy XIII.

Nu blir det istället Mii-liknande avatarer, ett tydligare och mer lättnavigerat menysystem, nedladdningsbara casualspel och en rejäl satsning på karaoke. Även om man knappast kan nå Singstar-status i Europa, har spelet floppat i USA och där finns en enorm potential att lyckas istället. Casual-användare och det som gillar musik är alltså nästa målgrupp Microsoft tänker försöka erövra. Hardcore-fansen får istället vänta tills i höst och X08 då man sannolikt rullar på med det tunga artilleriet, för Microsofts releaselista för våren är näst intill tom och vid något tillfälle ska den garanterat fyllas.

Nintendo å sin sida kändes loja. Man är störst, bäst och vackrast och tänker fram till och med jul dominera utan varken Mario eller Link till något av deras båda format. Lite mer casual-spel, Grand Theft Auto till Nintendo DS och en fan-favorit som Animal Crossing ska bära upp det hela.

När Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime efter konferensen konfronterades med att fansen kände sig övergivna och besvikna förstod han inte ens vad som var fel, och frågan är om han brytt sig även om han gjorde det. Nintendo har blixtsnabbt hittat tillbaka till sin gamla image som faktiskt känns lite dryg och översittarmässig utan någon som helst ödmjukhet för de fans som följt Nintendo i vått och torrt genom alla floppar.

Sony hade en väldigt spretig konferens och det är svårt att sätta fingret på vad budskapet var. Mest kändes det som att man ville bli tagen på allvar och visa att man fortfarande är med och leker och hade en märklig highlight reel med utvecklare som sade att Playstation 3 inte alls suger men att den varit bökig att utveckla för.

Vad Sony däremot hade var flest utannonseringar. Även om vi kände till God of War III på förhand var det förlösande att återigen stå öga mot öga med Kratos. Dessutom fanns flera nedladdningsbara spel till Playstation 3 som såg klart trevliga ut och Infamous och Resistance 2 är bara så läckra. Sammantaget känns det därför synd att Sony inte hade en lite tajtare show med en skönare snubbe än Jack Tretton bakom rodret.

Frågan är om det fanns någon riktig vinnare i år. Jag velar mellan Microsoft och Sony men det känns inte som att jag kan plocka någon av dem. Underhållningsvärdet i Microsofts presskonferens var betydligt bätttre och beskeden klarare. Xbox 360 i höst är all about the casual. Microsoft förklarade ett helt nytt koncept, en helt ny inriktning på en timme som kommer förändra allt för X360-ägare. Sony å sin sida hade spelen, vilket ju inte är helt oviktigt i en bransch som ju egentligen bara handlar om just spel.

Men ingen riktig vinnare fanns, som sagt, och de båda får istället dela på andraplatsen med Nintendo på en avlägsen tredjeplats. Ni som läser Penny Arcade har säkert sett deras stereotypa tolkning av presskonferenserna, men jag tycker att de med några få ord och enkla teckningar sammanfattar det jag behövt mer än 30 000 tecken fördelade på tre artiklar och en blogg för att göra: LÄNK!

...så vem vann då?

Även om Nintendo hade tveklöst sämst presskonferens hade de min personliga favorit, nämligen Animal Crossing: City Folk. Det slår både Final Fantasy XIII och God of War III för min del.

HQ