Svenska
Blog

Två strategier och en mittemellan

Skrivet av Jonas den 4 augusti 2008 kl 22:41

Jag satt och läste en intresant artikel i brittska Edge (jodå, det händer att vi kollar in annan spelpress mellan varven) som fick mig att reagera. Den handlar om Microsoft och att man just nu jobbar på att säkra fler exklusiviteter. "Det gör väl alla" kanske du tänker, och i viss mån är det väl sant, men det är väldigt intressant hur olika Microsoft, Nintendo och Sony beter sig när de gör detta.

Microsoft jagar nämligen tredjepartsutvecklare med ljus och lykta och pyntar sedan pengar och bistår med assistans för att de ska kunna fördigställa sina spel och släppa dem exklusivt eller tidsexklusivt till Xbox 360. Exemplena är många såsom Bioshock, Elder Scrolls IV: Oblivion och Gears of War samt nu senast Rock Band och Rock Band 2. Alla har de utvecklats av företag som inte har med Microsoft att göra. Den senaste tiden har även en annan typ av exklusiviteter visat sig från Microsoft där man helt enkelt köpt ensamrätten till nedladdningsbart material.

Således kommer Grand Theft Auto IV att få en redig expansion (som för övrigt borde visas inom kort, tycker inte ni också det... vågar vi hoppas på Leipzig) i höst som bara kommer till Xbox 360. Dessutom kommer som bekant Fallout 3 där Microsoft varit framme igen och försäkrat sig om ensamrätten till allt extramaterial där en del grejer redan ska finnas tillgängliga från dag ett.

Det finns dock en uppenbar risk med Microsofts strategi. Nämligen att man inte äger varumärkena. Således släpptes Ninja Gaiden Sigma till Playstation 3, i höst kommer som bekant Bioshock och hur ska man egentligen hantera det faktum att Bizarre Creations (Project Gootham Racing-utvecklaren) numera ägs av Activision? Låta någon annan göra spelet? Ja, och hur blir det med Mass Effect? Ett alternativ är såklart att köpa loss en serie. Gears of War är numera helt ägt av Microsoft, men det är fortfarande Epic som gör dem. Vad händer när Epic och Microsoft inte lägre vill jobba ihop då, vem ska då göra Gears of War?

Oavsett allt detta jobbar Microsoft som sagt enligt artikeln febrilt på att fixa fler exklusiviteter. Och numera vet vi ju hur Microsoft jobbar, man lägger hellre pengarna på att köpa exklusiviteter av olika slag snarare än att köpa och/eller bygga upp studios. Man vill helst inte äga några utvecklare helt enkelt. Det kan bli strul som med Bungie och den dagen man vill sluta göra Xboxar eller gå samman med någon annan sitter man där emd en massa svindyra utvecklare som inte behövs. Alltså blir det fler tredjepartsspel, förmodligen en hel del uppföljare, som vi under hösten på Tokyo Game Show och i synnerhet på X08 kommer att få se utannonseras till Xbox 360. Och om spelen inte blir exklusiva, kan de åtminstone få exklusiva expansioner. För det är så Microsoft jobbar.

Nintendo å sin sida är en helt annan extrem. Man gör praktiskt taget alla spel själva. Varje generation brukar man liera sig med någon västbaserad studio, från vilken man brukar få några exklusiva spel. Tidigare har det varit Rare (Nintendo 64), Silicon Knights (Gamecube) och Retro Studios (Wii), men det handlar om relativt få spel och dessa förhållanden brukar spricka snabbt.

Nej, Nintendo is all about in-house. All sker i det magiska högkvarteret i Kyoto och inget läcker någonsin ut. Då väntar förmodligen både sodom och gomorra för den arme sate som skvallrar om vad företaget har för sig. Tredjepartsutvecklare betraktar Nintendo rent allmänt som konkurrenter och de har oftast inte en aning ens om officiella tillbehör som är på gång. High Voltage som gör The Conduit berättade exempelvis för Gamereactor på E3 att de inte hade en susning om Wii Motion Plus och att det var en pryl de gärna ville använda i sitt spel. Hade Nintendo berättat om det hade de kanske kunnat ha en ännu bätttre Conduit-visning, men nu blev det alltså inte så.

Nintendo är alltså rakt motsatt Microsoft. Nu kommer det en hel del exklusiva spel till Wii ändå, men det beror naturligtvis på att Wii är som den är snarare än att det är ett aktivt arbete från Nintendos sida. Till en Nintendo-konsol är det Nintendos spel som lockar nästan uteslutande. Så är det bara.

Till sist har vi Sony som hamnar mitt emellan dessa båda extremer. Sony har en hel del in-house i både Japan (Gran Turismo), USA (God of War) och Europa (Singstar) och det är en viktig del för dem och får därför en stor del av Sonys resurser. Men även om det är klart starkare än vad Microsoft har, är man har såklart inte i närheten av samma tyngd som Nintendo. Därför har Sony ett gott förhållande till sina tredjepartsutvecklare.

Sony pysslar också med att köpa upp exklusiviteter men eftersom man inte är i samma behov av det som Microsoft, lägger man heller inte samma kraft och resurser på att dels köpa upp dem eller ens på att supporta tredjepartsutvecklare på samma sätt som Microsoft gör med utvecklingsverktyg. Det har lett till flera mindre exklusiviteter som Haze, Heavenly Sword och Ferrari Challenge samt enstaka större som Metal Gear Solid 4.

Det gör att Sonys lista av spel generellt sett inte ser lika namnkunnig ut när man tittar på den. Det är generellt mindre tunga exklusiva uppföljare, men desto fler helt nya spelidéer som Little Big Planet och Fat Princess. Något som orättvist nog inte brukar generera riktigt samma försäljning som uppföljaren till en gammal storsäljare, vilket Microsoft satsar hårdare på. Ville Sony satsa säkert skulle man alltså säkra klassiska Playstation-succéer som Soul Calibur eller Final Fantasy exklusivt samt fokusera in-house på att göra Ico 2 istället för att låta Team Ico göra något unikt. Men det Sony tappar på namnkunnigheten, tar man dock igen på variationen i det egna spelutbudet.

Tre olika strategier alltså, där Microsoft är i en kant och jagar heta tredjepartstitlar och extramaterial, medan Nintendo istället gör precis allt själv. Detta medan vi i mitten hittar Sony som gör lite av båda delarna. Vilken variant som är bäst återstår att se, men jag hoppats jag lyckats förklara varför vissa typer av spel blir exklusiva till ett visst format framför ett annat.

Två strategier och en mittemellan

Mass Effect var exklusivt till Microsofts format, men man ägde inte studion och EA kom emellan. Vad händer med serien nu? Fortsatt exklusivitet? Tidsexklusivitet? Nedladdningsexklusivitet? Sådant Microsoft brukar satsa på. Eller blir det rent av multiplattform på grund av nackdelen med deras strategier?

HQ