Svenska
Blog

Rätt sak till rätt pris

Skrivet av Jonas den 8 augusti 2008 kl 18:22

Laddade nyligen hem Soul Calibur-musiken till Soul Calibur IV. Tänkte att det kunde vara kul att ha, Soul Calibur-fantast som jag är. Snart började bismaken dock komma när jag insåg att de 1200 Microsoft-poäng musiken kostade var 130 spänn. Bara tre veckor tidigare hade jag köpt hela Soul Calibur till Xbox Live Arcade för 800 Microsoft-poäng.

Musiken är alltså dyrare än hela spelet, och jag hade dessutom köpt det hela två gånger. Microrapements, brukar det låta på amerikanska spelforum, och jag kände med ens att det var ett ytterst adekvat begrepp. Nu är jag stor försvarare av nedladdningsbart material. Det ger spel en oerhört mycket längre hållbarhet i de fall det görs rätt och är ju i släutändan något helt valfritt. Den som inte vill ha det, kan ju köpa sig ett nytt spel istället.

Men man märker hur prissättningen inte bara smyger sig uppåt, utan tar hela stormsteg. Nintendo har en tid ökat på Virtual Console-priserna när det handlar om spel från en annan region. Ungefär som att det vore dyrare att släppa en japansk ROM istället för en västerländsk. På samma sätt är Xbox Live Arcade-spel för 400 poäng mer eller mindre ett minne blott.

Där man tidigare kunde fynda grymma spel som Uno, Teenage Mutant Ninja Turtles: the Arcade Game eller Geometry Wars: Retro Evolved för den fascila summa får man nu betala 800 Microsoft-poäng. Minst, för i veckan kom suveräna Braid för 1200 Microsoft-poäng. Och visst, spelen är värda det, men jag undrar hur långt det går innan vad som tidigare kändes som en cool och prisvärd service blir alldeles för kostsamt.

Samma sak med Buzz till Playstation 3 där man får med 5000 frågor om man köper det. Att ladda ned expansionerna om 500 frågor kostar 45 spänn styck, vilket betyder att man får 5000 frågor för 450 spänn. Ungefär samma pris som spelet. Och då finns hur mycket mellanhänder som helst i form av tryckning av skiva, flera transporter, butiker ska ha en mellanhand och fler skatter på på vägen.

Ännu så länge är det lugna puckar. Jag betalar mestadels glatt de priser som finns men tror att den verkliga expansionen av nedladdat material kan komma att kväsas av prissättningen. Något som styrks inte minst av att exempelvis Doom till Xbox Live Arcade aldrig hade några spelare, men när priset halverades har det legat på topp 10-listan över de mest köpta spelen från tjänsten. Activision har garanterat dragit in mer pengar sedan priset justerades än vad man gjorde när det fortfarande kostade 800.

Börjar man lägga ihop vad saker och ting kostar blir det i slutändan ofta väldigt dyra spel. Ett komplett Rock Band (då räknar jag utan instrument - bara spelet) kostar expelvis över 3000 kronor och nästan samma sak med Gutar Hero. Visst, musiken kostar och man tar bara hem det man verkligen gillar. Musikspelen hör till undantagen där jag tycker prissättningen generellt sett är väldigt bra, men det visar hur dyra kompletta spel kan bli.

Värst är Idol Master som Namco släppt i Japan som har så mycket nedladdningar att 10000 kronor inte stoppar om du vill ha ett fullt spel. Även Namcos Ace Combat 6: Fires of Liberation är ett sådant spel som bara springer iväg kostnadsmässigt. Och nu alltså Soul Calibur IV. Det, tillsammans med Ridge Racer till Playstation 3 och Xbox 360, får mig att tycka att Namco är de värsta bovarna när det kommer till att klå folk. Det är för mycket obetydliga saker som ofta känns borttagna ur spelet och för högt prissatt.

I Soul Calibur IV handlar det till och med om saker som följer med på skivan men som man inte kan låsa upp utan att betala extra. Som att du skulle köpa ett par jeans utan att kunna använda vänsterfickan för att den kostar en slant extra att låsa upp. Rimligt? Inte direkt.

Microsoft skickade nyligen ut en pressrelease om att man nu sålt saker för svindlande 1,5 miljarder på Xbox Live Marketplace och att siffran ökar allt snabbare. Det motsvarar att två miljoner människor handlat för 750 spänn var. Vilket blir flera Live Arcade-spel, låtar och andra nedladdningar. Så jag förstår varför man satsar så hårt på detta.

Det är en typ av försäljning som inte drabbas av piratverksamhet, som genererar större vinster utan mellanhänder och som är väldigt bekväm eftersom den aldrig är mer än ett knapptryck bort. Men ska utvecklingen fortsätta och ska det på allvar bli fullständigt gigantiskt måste man hålla koll på utgifterna. Börjar det kännas för dyrt kan explosionen komma av sig, och jag vet av erfarenhet hur svårt det är att få nytt liv i en tjänst eller en idé som falnat.

Jag älskar mitt nedladdningsbara material och tycker det tillför något. Mina spel håller längre, det ger titlarna större variation och det bidrar till att hålla priserna på spel i butik nere. Men jag gillar det inte till vilket vilket pris som helst, och det gör nog ingen annan heller.

Rätt sak till rätt pris

Braid är verkligen ett strålande spel med osannolikt vacker grafik, helt galet musikval och de smartaste pusslen norr om Indalsälven. Men för 1200 Microsoft-poäng... Nja, det priset har fått mig att stå över ett spel jag faktiskt vill ha.

HQ