Svenska
Blog

Trodde det skulle ta längre tid

Skrivet av Jonas den 25 augusti 2008 kl 03:03

Jag har tidigare spekulerat lite i framtidens konsoler, funktioner de kommer att ha och så vidare. En funktion Sonys före detta pratglade tokfrasse till Playstation-chef snackade mycket om var hur onlinebaserad Playstation 3 skulle bli. Han snackade om att den inte ens skulle innehålla all hårdvara utan att en del processorkraft och liknande skulle ligga på annan ort än i konsolen som man sedan skulle komma åt via nätet. Dessutom skulle det inte finnas spel att köpa i butik, utan dessa skulle man ladda ned.

Om vi bortser från att gamle Kutaragi hade en tendens att alltid säga för mycket (bland annat menade han att spela Playstation 2 var samma upplevelse som att "jacka in" sig i Matrix-världen i filmerna), så fick han ändå en hel del rätt. För online håller blixtsnabbt på att bli en så stor del av konsolerna att jag knappt märker själv hur fort det går.

Vad som började med Xbox Live Arcade år 2005, fortsatte med Virtual Console och PSN har nu blivit spelförsäljning på allvar. Lite som Steam. För till Xbox 360 kan man sedan länge ladda ned hela Xbox-spel, titlar som bara har något år på nacken och som i viss mån fortfarande går att hitta i begagnathyllorna i svenska spelbutiker. Och till Playstation 3 kommer man om bara någon månad kunna ladda hem Burnout Paradise.

Ett spel som inte ens har ett år på nacken, fortfarande har en hel del fans och som inte ens hunnit komma i reautgåva. Och tittar vi tillbaka på Microsoft så kommer de nästa månad med funktionen att lagra hela spel på hårddisken för att slippa laddningstider och liknande. Och om hela spel nu kommer att ligga där, hur lång tid tror ni det tar innan man rent av kommer att kunna ladda hem dem direkt istället för att installera från skiva? Då slipper de ju dessutom risken att spelet säljs vidare i begagnathandeln samt att det ännu inte finns något sätt att piratkopiera denna typ av spel.

Lägg till det här att Xbox Live Arcade-spelen en gång bestod av gamla arkadspel. För bara 2-3 år sedan blev folk glada av att kunna spela Uno eller Hjärter på sin konsol, möjligen ta en vända i närmare 30 år gamla arkadklassikern Joust. Idag kommer spel som Bionic Commando: Rearmed, Braid och Ratchet & Clank: Quest for Booty, titlar som känns mer prisvärda än många fullprisspel jag köpt det senaste året.

Och på toppen av allt detta byter Microsoft ut sin 20 gigabyte stora standardhårddisk mot en på 60 gigabyte samt att man fortsätter satsa på den 120 gigabyte stora Elite-modellen medan Sony kör en kampanj från och med oktober för en 160 gigabyte stor hårddisk. Vad tror ni deras planer är? Att ni ska spara helvetiskt mycket i era spel från om med nu eller att ni ska ladda hem film för tusentals kronor i månaden? Ja, eller att de helt enkelt tänker skruva upp tempot på nedladdningsbara spel.

Microsoft och Sony har gått lite olika vägar, men det gemensamma målet är ändå glasklart i mina ögon: Spelförsäljningen på skiva ska minska. Om två personer köper ett fullprisspel nedladdat för 250 kronor var, är det ändå en oerhört mycket större vinst än om en person köper samma titel i butik för 700 kronor och sedan säljer det vidare via Blocket till en annan spelare. Så mycket mellanhänder är det.

Jag lovar att vi inom ett år från nu (ni som tror jag har fel, kom ihåg dagens datum) kommer att ha fått se en uppseendeväckande stor titel till Playstation 3 och/eller Xbox 360 lanseras samtidigt för nedladdning som det släpps i butik. Lite för att att verkligen pejla av hur stort intresse det egentligen finns för denna typ av försäljning med ett spel som Halo eller Gran Turismo. Jag törs till och med säga (även om jag inte är fullt lika övertygad här som av försäljningsbiten) att jag tror att vi inom samma år kommer ha fått se en av de båda prova att hyra ut titlar via nedladdning, till exempel att man för en hundring kan få ha ett spel en vecka.

Utvecklingen har gått rasande snabbt och även om jag hör till de som gärna vill ha mina gröna, vita och genomskinliga fodral i handen, tror jag det här är en utveckling som inte går att stoppa. Titta på film och musik, det här är nog ingen skillnad i slutändan. Den genomsnittsliga konsumenten samlar helt enkelt inte på spel i fodral, lika lite som han gör det med film eller musik. Därmed inte sagt att jag tror det är slutet på fysiska spel. Onej, det kommer finnas intresse för samlarprodukter och liknande under lång tid framöver.

Absolut inte slutet som sagt... Men kanske början till det iallafall? För hade någon sagt till mig att vi redan halvvägs in i denna generation skulle börja ladda hem fullprisspel till konsolerna hade jag nog faktiskt skrattat åt dem. Utvecklingen går snabbt, är svår att förutse och nedladdade produkter till konsolerna har så snabbt blivit en faktor att räkna med att jag tror till och med Nintendo är lite bekymrade för tillfället.

Trodde det skulle ta längre tid

Som alla andra riktiga genier var Playstations pappa Ken Kutaragi inte helt vid sina sinnes fulla bruk. Men han hade visioner och ifråga om onlinestöd fick han rätt snabbare än någon kunde ana.

HQ