Svenska
Blog

Hur starkt är Halo egentligen

Skrivet av Jonas den 7 november 2008 kl 01:21

Varje gång vi publicerar en nyhet eller text om Halo Wars, märker man hur trevande många av er läsare är inför spelet. Blir det en braksuccé eller är det slutet för Halo, och är det bra eller ej? Är det bara ett billigt sätt att slå mynt av serien och hur mycket kommer det egentligen att sälja. Alla som är intresserade av spelförsäljning och hur branschen fungerar har förmodligen någon gång gett det hela en tanke. Jag är givetvis inget undantag och tänkte ge min syn på saken i ett alldeles för utdraget inlägg.

Ungefär nu bör Halo 3 ha sålt runt nio miljoner exemplar. Och definitivt över det efter julhandeln då det kommer att ligga åtskilliga ringvärldsäventyr under diverse julgranar över hela västvärlden. Förutom ett fåtal spelserier som Gran Turismo (som bara ligger marginellt ovanför), Grand Theft Auto, The Sims och World of Warcraft är det praktiskt taget enbart Nintendo som lyckats bättre än så med sina allra största Mario- och casual-succéer.

Det är kort sagt rysligt mycket sålda spel och det gör Halo som varumärke betraktat som ett av de absolut starkaste i branschen. Ett exempel på detta är september månad när Halo 3 släpptes den 25:e september i USA, alltså sent i månaden, och ändå ensamt stod för 35% av all spelförsäljning i september 2007. Det ger perspektiv på hur mycket det faktiskt är att sälja alla dessa miljoner spel.

Och Bungie har backat upp sina spel med ren kvalitet. Man måste inte älska Halo, men den som går ut och säger att det är dåliga spel pysslar med rena och skära lögner. Men i februari nästa år blir det annorlunda. Då kommer, efter otaliga förseningar, Halo Wars och det är först då vi ser hur starkt varumärket Halo egentligen är.

För Halo Wars luktar absolut inte betyget tio på förhand. Att det skulle vara ett dåligt spel känns uteslutet, då skullle det ha lagts ned. Att skada en av världens viktigaste spelserier med en plump i protokollet är det helt enkelt inte värt. Jag gissar på att bra betyg, men inte enastående. Dessutom är det ett strategispel. En halvt omöjlig genre till konsoler som traditionellt inte har någon publik alls (utanför möjligen Pikmin).

Utan namnet Halo och all historia och äventyr som kommer med det namnet vette sjutton hur mycket uppmärksamhet det egentligen hade fått. Hur många hypar egentligen End War eller Xbox 360-versionen av Command & Conquer: Red Alert 3 som ju båda är strategispel som kommer i november och är gjorda av minst lika kompetenta team som Ensemble Studios?

Svaret är väldigt få. Åtminstone bra mycket färre än vad det är läsare som engagerat sig i Halo Wars, och jag fruktar de båda ovan nämnda titlars försäljning. Det är väl i sig inte så konstigt. Vore det inte Mario i huvudrollen i Super Mario Galaxy utan Blinx the Cat, skulle det förmodligen kännas 7000 gånger mindre intressant. Och hur hett är egentligen Terminator utan Arnold?

Men här har vi alltså en genre som normalt (undantaget bland annat Blizzards spel, givetvis) inte når några extremhöjder, till ett format utan mus där de normalt går omöjligt ännu sämre. Dessutom lär det inte bli en absolut extremklassiker. Det som kvartstår är ett (sannolikt) habilt spel... och namnet Halo.

Så hur kommer det att gå för Halo Wars då? Det släpps mitt ibland flera hyfsat stora spel som Godfather II och F.E.A.R. 2: Project Origin samt förmodade giganter som Killzone 2, Street Fighter IV och Resident Evil 5. Alla titlar som garanterat har större lockelser på mainstream än ett strategispel till konsol.

Tja, till att börja med kan vi direkt glömma några nio miljoner. Halo Wars är helt enkelt inte så stort att det är möjligt att nå några sådana nivåer. Det är verkligen uteslutet och lika bra att slå fast direkt. Det enklaste är att istället börja från andra hållet. Halo Wars är trots allt ett Halo-spel och det är svårt att hitta mycket mer lojala fans är Halo-folket. De köper böcker, actionfigurer, smycken, kläder och allt möjligt krimskrams med Master Chief.

Redan nu sägs Halo Wars ha brutala mängder förhandsbokningar och med den nyss utannonserade (och oväntat lyxiga) samlarutgåvan lär det växa ytterligare. Att nå långt över en miljon förhandsbokningar känns helt enkelt väldigt troligt för Halo Wars, som därmed sannolikt är en rejäl succé innan det ens släppts.

Microsoft vet såklart hur strategi uppfattas av gemene man och framför allt hur man ser på genren till konsol och kommer såklart köra en rejäl marknadsföringsblitz i samband med premiären. Sannolikt med trailers på allt annat än själva spelet. Lite spartan-soldater, en och annan elite och rymdskepp. Filmsnuttar som nästan mer ger skenet av att det är ett actionspel.

Något jag tror kommer göra att det trots allt faktiskt finns en liten Halo-hype innan premiären. Totalt två miljoner sålda spel redan första veckan är absolut inom rimlighetens gränser. Sedan blir det svårare. I vilken grad kommer folk fortsätta köpa Halo Wars sedan fansen plockat på sig spelet? Det är väl egentligen här vi ser vilken lockelse Halo som varumärke betraktat egentligen har.

Själv tror jag att det är nästan precis som starkt som man kan tro. Jag tror Halo Wars kommer ånga på i ett ganska bra tempo de första två månaderna trots svidande konkurrens och lägga på sig minst en miljon till och därmed vara uppe i över tre miljoner (vilket som jämförelse är mer än Metroid Prime och God of War sålt under en hel livstid). Sedan lär det sakta ticka på under två år som med alla andra spel och i kombination med någon billighetsutgåva nå häpnadsväckande fyra miljoner i slutändan. Mer eller mindre i klass med spel som Gears of War, Metal Gear Solid eller Elder Scrolls.

Sedan finns en rad ytterligare faktorer som kan öka eller minska på det hela. Dåliga betyg världen över kan såklart dra ned intresset en del (tyvärr inte så mycket som man kan tro, folk köpte exempelvis Turok i stora lass trots våra varningar), medan extremt höga kan höja. Dessutom känns Halo Wars som ett spel som kan komma att bundlas och därmed snabbt nå höga siffror på samma sätt som Motorstorm gjorde.

Jag är mycket spänd på Halo Wars-lanseringen. Inte så mycket ur en spelares perspektiv eftersom det inte är någon genre jag är speciellt förtjust i (mest för att få ta del av storyn isåfall), men för att ur ett strikt business-mässigt perspektiv se hur starkt Halo-varumärket egentligen är. Och blir det som jag tror, är chansen/risken uppenbar att Halo Wars blir ett av de absolut bäst sålda spelen under våren 2009. Helt enkelt för att varumärket är så förkrossande starkt.

Hur starkt är Halo egentligen

Förtjänt eller oförtjänt. Halo Wars har hyggliga möjligheter att bli vårens mest sålda spel, tack vare det urstarka varumärket.

HQ