Svenska
Blog

Att känna igen dödar'n...

Skrivet av Jonas den 11 november 2008 kl 02:07

Vi får oroväckande ofta brev från folk som undrar när spel X, funktion Y eller tillbehör Z kommer i hopp om att det ska bli den så kallade killer app som ska få en konsols försäljning att lyfta. Som läget är kommer de oftast från Sony-fans, men Xbox 360-spelarna ligger inte långt efter i sin oro att Sony ska komma ikapp medan Nintendo-fansen av naturliga skäl inte oroar sig alltför ofta.

Och det kan jag förstå. Att höra till det ledande laget har såklart många fördelar som starkare tredjepartsstöd och möjligheter att sätta standarder för en hel bransch. De flesta har ju trots allt bara en Playstation 3 eller en Xbox 360 och är oroliga över hur det ska gå för deras format.

Vad jag däremot har svårare att förstå är hur många som har svårt att skilja på en verklig kioskvältare och en fjösig grej väldigt få faktiskt bryr sig om. Väldigt många har exempelvis fått för sig att Home och New Xbox Experience är funktioner som kommer att ha betydelse i försäljningen. Fortfarande är det i runda slängar 50% av användarna som över huvud taget inte ens går online med sina konsoler.

Och av dem som gör det nyttjar många onlinestödet till att ladda ned spel eller demos, kanske något nedladdningsbart spel. Ja, eller bara för att uppdatera sina spel. Och av de som spelar online är väldigt många sådana som bara spelar lite med polare de känner i verkliga livet. Antalet spelare som faktiskt är intresserade av ett gamer community på konsolerna är väldigt mycket mindre än man kan tro.

Vilket såklart både Microsoft och Sony vet. De gör TV-reklam för sina spel och i viss mån för sin hårdvara. Men absolut inte för de andra grejerna. Folk bryr sig helt enkelt inte. Ju mindre hardcore man är, ju mindre kopplar man upp sig. Vem tror att den som inte ens avser kopplar upp sin konsol, noga står och jämför onlinetjänster i butiken för att se vilken som erbjuder det fiffigaste communityt?

Snarare står väl mainstream inne på spelbutiken och frågar efter ett sådant där dataspel som man kan bowla med (medan de visar bowlingrörelser i luften med armen), varpå expediten säljer ytterligare ett Wii. Mer hardcore än så är inte den stora massan som bara vill spela Singstar, Buzz och Guitar Hero.

Vilket såklart också är orsaken till att varken Buzz eller Singstar blivit några succéer till Playstation 3. Tänk själv när mamma Regina (42 år) står i butiken och ska köpa ett TV-spel till barnen Lars (11 år) och Tomas (10) och vill ha det ett där man kan spela trevliga spel för hela familjen och det där gitarrspelet hon hört om på TV4 Nyhetsmorgon.

Expediten (Erik) visar Playstation 3 och förklarar att den kan allt hon vill. Prislappen på 4595 är dock långt dyrare än Regina tänkt sig varpå Erik tar fram en Playstation 2 och säger att den också kan spela Singstar, Buzz och Guitar Hero och att det dessutom är billigare spel, att det finns fler delar av varje spel och att konsolen kostar runt fjärdedelen.

Regina tänker förstås att det finns en hake varpå Erik kör snacket om högupplöst grafik. Mamma begriper halvsju, tar förnöjt Playstation 2 och blir en av alla de miljoner som varje år än idag handlar konsolen som sannolikt är den mest prisvärda någonsin.

Mainstream är så fruktansvärt mainstream att det för en insatt Gamereactor-läsare kan kännas ofattbart. Jag är också småhypad efter att få de nya menyerna till Xbox 360 och känner att det är en cool grej och jag kommer absolut att fraternisera med Gamereactor-läsare i Uncharted-baren i Home. Men folk bryr sig inte. Det är inte hett, de flesta vet inte att det ens är på gång och är inget som överhuvudtaget påverkar ett konsolköp.

På samma sätt gäller det att pejla av vilka spel som kan tänkas öka på försäljningen. Gears of War 2 är så rysligt fett att man svimmar, men har inte alla Gears of War-fans redan en Xbox 360? Jo, i stor grad är det nog så. Visst kommer det stiga en del, men den mirakulösa betydelse många tror att det har finns det helt enkelt ingen grund för.

Därför tror jag inte att Sonys motsvarigheter Resistance 2 och Killzone 2 kommer göra något extra för hårdvaruförsäljningen. Fansen har i så hög grad redan köpt konsolerna. Det är inga som strömmar till och plötsligt börjar hamstra på sig av dessa hårdvaror. Titta på Grand Theft Auto IV eller Call of Duty 4 som är denna generations bäst sålda spel, det blev inte minsta ryck i hårdvaruförsäljningen.

Enda undantagen är riktigt starka varumärken som Metal Gear Solid och Halo som ger det där verkliga rycket. Spel som är kända långt utanför hardcore-kretsar och som får folk som inte har konsolerna att ändå vilja handla. För att det är något man ska ha. Det tar lång tid att arbeta in sådana spel och de kommer oerhört sällan.

Det finns helt enkelt inga mirakel när det gäller att få igång försäljningen. Det är därför det går så trögt för både Microsoft och Sony. Det saknas inte storspel, onlinesatsningar och prissänkningar. Däremot saknas den breda massan. Och de köper gladeligen en ny Playstation 2 plus Singstar för 2000 kronor trots att de kan få en Xbox 360 Arcade med Lips för ungefär lika mycket. Ja, eller en sådan där Nintendo man kan spela tennis med.

Microsoft och Sony behöver fler riktiga kioskvältare som alla kan gilla för att bli nästa stora grej. Nu har de båda helt snöat in sig på action så hårt att alla andra satsningar slår snett och det kommer inga onlinesatsningar eller ännu dyrare actionspel i världen att ändra på.

Att känna igen dödar'n...

Alan Wake blir säkerligen fett. Men räkna inte med någon extra hårdvaruförsäljning som en följd av det. Det kommer inte att bli en så kallad killer app, jag lovar...

HQ