Svenska
Blog

En titt på november

Skrivet av Jonas den 12 december 2008 kl 04:13

Som utlovat tänkte jag försöka analysera spelmarknaden varje månad efter att NPD-siffrorna utkommit. November är inget undantag och är den kanske mest intressanta månaden på hela året. Visst, det säljs mer grejer i december, men det är i november storspelen kommer då vi får veta hur det gått för dem eftersom lejondelen av spelförsäljningen oftast sker då.

I Japan lanserade Sony tidigt en ny bundle av Playstation 3 samtidigt som köpsäsongen drog igång och tajmade det bra med nya stora spel. Något som ledde till att pinsamheterna från september och oktober då man fick stryk av Microsoft tog slut. Försäljningen repade sig och även om det fortfarande säljs lite mindre Playstation 3-enheter än förra året vid samma period så är det ändå trevligt att se försäljningen öka.

Xbox 360 tycks ha hittat en ny lägstanivå och säljer numera ungefär som Dreamcast en gång gjorde i Japan. Inget man blir rik på och den konsolen fick som bekant läggas ned i förtid, men för Xbox 360 är det en otrolig framgång som också gör att Playstation 3 inte drar ifrån lika mycket i Japan längre.

Nintendo går som vanligt toppenbra och sedan man lanserat Nintendo DSi verkar det som att alla japaner bestämt sig för att de måste byta ut sin Nintendo DS Lite. DSi säljer rent kopiösa mängder och Nintendo dominerar listorna som aldrig förr.

I Europa saknas som vanligt siffror. Men tittar man på vilka spel som dominerar runt om i vår del av världen är det spel som Mario Kart Wii, Wii Play och Wii Fit på listorna. Wii går alltså strålande även här. De andra båda kombatanterna hade ett pressrelease-krig sedan Microsoft slagit fast att man säljer klart bättre av Xbox 360 i Europa, även på Sonys starkaste marknader som Spanien och Frankrike.

Sony kontrade med att man fortfarande leder med ungefär 300 000 enheter i Europa. Vilket sannolikt sammafattar läget ganska bra eftersom de inte säger emot varandra. Microsoft gick för några veckor sedan ut med att man passerat sju miljoner konsoler i Europa och om Sony då sålt 300 000 mer borde det betyda att de ligger på ungefär 7,3 miljoner. 300 000 är dock en väldigt liten ledning, så liten att november månads försäljning eventuellt redan suddats ut det (om den inte gjort det, händer det garanterat i december). En eventuell prissänkning från Sony i Europa vore ytterst välbehövlig, för Playstation är trots allt det klart starkaste varumärket på den europeiska kontinenten och det får de inte dribbla bort.

I USA är läget ungefär som i Europa, bortsett från att stödet för Playstation 3 är betydligt mycket mindre. Faktum är att istället för att öka år för år som en konsol alltid ska göra, backade Playstation 3 uppseendeväckande med 18.9 procent. Nu hade Sony visserligen en prissänkning förra året vid denna tidpunkt vilket ger en del av förklaringen, men samtidigt låg thanksgiving-helgen bättre till i år vilket anses öka försäljningen.

Dessutom var spelförsäljningen låg och Call of Duty: World at War blev bäst sålda spel trots att det bara sålde en tredjedel av Xbox 360-versionen medan ett storspel som Resistance 2 bara nådde en niondeplats. Och Little Big Planet som minus fyra dagar gjorde sin första riktiga månad platsade oförtjänt inte alls (vilket de som följer mina bloggar dock vet att jag hade tippat på, men jag vet att många av er trodde att Little Big Planet skulle bli nästa stora grej). Spontant känns det som att Sony måste chocka igång försäljningen snart. Man hamnar ohjälpligt på efterkälken och jag befarar att december månads amerikanska topplista blir en riktigt dyster läsning.

Wii är i andra änden av skalan och krossar konkurrensen mer än jag trodde var mänskligt möjligt. Glöm succéer som Playstation 2, Wii säljer sjukt mycket snabbare än någonting annat och bara i november månad krängdes över två miljoner enheter i USA. Två miljoner! Det kommer vi sannolikt aldrig att få se igen (om inte Wii slår det november 2009 då såklart).

Enligt uppgift såldes 800 000 Wii-enheter bara på den amerikanska klämdag som kallas black friday, vilket betyder att ungefär var 300:e amerikan köpte sig en Wii på en och samma dag. Ja, och att det alltså såldes lika många Wii på en dag som Xbox 360 under en hel månad. Ord som 'överlägsen' känns futtiga att ta till när man beskriver framgångarna för Wii och helt orealistiska fantasisiffror som tre miljoner för december känns plötsligt realistiska. Nintendo kommer sälja vad de hinner producera, helt enkelt.

Xbox 360 puttrar på och växte med 8,6 procent jämfört mot förra året och Microsoft var så glada att de skickat ut hela två pressreleaser där de talar om att de sålde mer än dubbelt så mycket som Playstation 3. Fortfarande inga mirakelsiffror dock, men vad Microsoft än gör verkar de ha hittat en hyfsad modell och december lär bli en kul månad för deras del. Några Playstation 2-nivåer för Xbox 360 kommer det aldrig att bli tal om, men att slå en konsol som Super Nintendo försäljningsmässigt känns ytterst realistiskt.

Största spel i USA blev Gears of War 2 som sålde drygt 1,5 miljoner och då har man inte räknat med bundles (som borde kunna vara något 100 000-tal). Men det var hack i häl följt av Call of Duty: World at War och min spontana gissning är att Activisions militärer kommer ta sig förbi Marcus Fenix trots allt. Lägger man till Playstation 3-versionen nådde man närmare två miljoner redan under sin första månad och braksuccén är ett faktum. Call of Duty är verkligen ett fullständigt urstarkt varumärke och idag ett av världens bäst säljande actionspel.

Annars var det idel Nintendo på listorna och alla klassiker fanns representerade. Mario Kart Wii sålde under sin åttonde månad på marknaden bättre än Mario Kart: Double Dash gjorde under sin första. Dessutom dök Wii Music upp under sin andra månad som faktiskt var starkare än den första och det är nog bara konstatera att även detta totalmeningslösa dravelspel kommer att bli en till makalös succé för trollkarlarna från Kyoto.

En titt på november

Räkna med mer av Wii Music på listorna den närmsta tiden. Sannolikt kommer det vara topp 10 även om ett halvår.

HQ